Pinterest guide: Sådan udnytter du Pinterest bedst

Af Sasa Kovacevic
Kategori: Arrangementer

Som et visuelt bogmærke- og opdagelsesværktøj er Pinterest efterhånden blevet en effektiv platform for virksomheder til at markedsføre deres produkter og tjenester på. Med over 150 millioner aktive brugere om måneden giver Pinterest brands mulighed for at nå ud til et stort og engageret publikum. 

Da de fleste brugere bruger Pinterest via mobile enheder, kan virksomheder, der annoncerer på platformen, nå ud til forbrugerne, uanset hvor de befinder sig. Derfor kan der være stor gevinst ved at udnytte Pinterest, i hvert fald hvis man spørger Sofie Aviaja. 

Hos Obsidian Digital har vi interviewet Sofie Aviaja fra Nordicdream.dk, som har gode erfaringer med at bruge Pinterest til at markedsføre sig på – både organisk og med betalt annoncering. Hun har givet sit bud på, hvordan man udnytter Pinterest bedst baseret på egne erfaringer.

Organisk trafik: Vær til stede, hvor dine kunder er

“For det første er det vigtigt at forstå, at Pinterest fungerer som en form for søgemaskine. Det betyder, at folk bruger Pinterest til at finde idéer og løsninger på deres problemer, ligesom de ville bruge Google.” – Sofie Aviaja fra Nordicdream.dk

Organisk trafik er gratis trafik, og derfor kan det være utroligt lønsomt for en virksomhed at fokusere på organisk trafik. Sofie Aviaja fra Nordicdream.dk forklarer, at hvis man kan levere indhold, der hjælper folk med at løse deres problemer, kan man få en masse organisk trafik fra Pinterest. 

Der er dog et par ting, man skal gøre for at komme i gang med at bruge Pinterest som et organisk markedsføringsværktøj, mener Sofie Aviaja. Først og fremmest skal man have oprettet en virksomhedsprofil og derefter skabe godt indhold. Dette indhold skal være fængende billeder, eller pins, som det hedder på Pinterest. Er dit indhold fængende og engagerende, kan denne organiske indsats være med til at opbygge dit brand.

“Hos Nordic Dream opdagede vi tidligt en tendens med, at vores potentielle kunder brugte mere tid på Pinterest end nogen anden platform. Derfor har vi internt lagt et stort fokus på netop denne, for at nå vores forbruger, hvor de i forvejen befinder sig. Efter indsatsen, mærkede vi hurtigt en stigende efterspørgsel. Dette kan mener jeg, kan tilskrives vores synlighed både i miljøet og i form af pins under deres inspirationssøgning.” – Sofie Aviaja fra Nordicdream.dk

Derudover mener Sofie Aviaja, at man skal være aktiv på Pinterest. Dette er eksempelvis ved at deltage i relevante grupper og boards. Dette vil hjælpe med at få eksponering til et bredere publikum og vil også hjælpe med at opbygge relationer med andre medlemmer af fællesskabet. Samtidig skal du sørge for at dele nyt indhold forholdsvist ofte, så du holder brugerne engageret i dit indhold.

Hvis du følger disse tips, så kan du begynde at få organisk trafik fra Pinterest, mener Sofie Aviaja. 

Betalt annoncering på Pinterest

Selv om Pinterest også er en god kilde til at få organisk trafik, betyder det ikke, at det ikke også er fordelagtigt at bruge betalte reklamer på platformen, mener Sofie Aviaja.

“Vi har erfaret, at organisk trafik og betalt annoncering virker bedst i et samspil, hvor de begge får opmærksomhed. Ved at give begge dele opmærksomhed har vi formået at øge vores konverteringer og opbygge et solidt brand.” – Sofie Aviaja fra Nordicdream.dk.

Udover at betalte annoncer på Pinterest kan nå ud til flere, så har de nemlig også en højere klikrate end organisk trafik har. Dette betyder, at betalte annoncer kan være en effektiv måde at drive trafik til en hjemmeside på. 

Alt i alt kan det altså være en god måde at bruge betalte annoncer på Pinterest på for at supplere dine eksisterende bestræbelser på organisk trafik, fortæller Sofie Aviaja.

Pinterests CPM-priser er billigere end Facebooks CPM-priser

“Pinterest er billigere at annoncere på end eksempelvis Facebook på grund af de lavere CPM-priser.” – Sofie Aviaja fra Nordicdream.dk 

CPM-priserne (Cost-Per-Mille) på flere kanaler har i en rum tid været stigende, især på Facebook. Det skyldes, at der er mange annoncører på et socialt medie som Facebook.

Pinterest er dog stadig en relativ nybegynder i forhold til betalte annoncer, men platformen har allerede gjort et stort indtryk. En af hovedårsagerne til dens succes er dens lave CPM-priser, som er omkring halvdelen af, hvad andre sociale medie platforme såsom Facebook tager. Det gør Pinterest til en ekstremt omkostningseffektiv måde at nå potentielle kunder på. 

Af de grunde er Pinterest altså en overkommelig mulighed for virksomheder af alle størrelser og med ethvert budget, mener Sofie Aviaja.

“Det er dog vigtigt at handle hurtigt, da priserne sandsynligvis vil stige i takt med, at Pinterest bliver mere etableret og får flere annoncører. Derfor er det nu, der er tid til at komme om bord på denne kraftfulde annonceplatform, mens omkostningerne fortsat er lave.” – Sofie Aviaja fra Nordicdream.dk

Ram en større målgruppe med betalt annoncering

“Betalte annoncer på Pinterest har hjulpet os med at nå ud til et bredere publikum, end vi har kunnet alene med organiske midler. De betalte annoncer har også fungeret rigtig godt til at målrette mod specifikke målgrupper, som vi har haft for øje.” – Sofie Aviaja fra Nordicdream.dk

Reklame på Pinterest er et fantastisk værktøj til at nå en større målgruppe for 

flere grunde. For det første er der over 150 millioner aktive brugere på Pinterest hver måned. Det er en ret stor del af befolkningen, og med annoncering på Pinterest får du altså adgang til de 150 millioner brugere. 

Folk på Pinterest er generelt på udkig efter nye idéer og produkter. De er åbne over for opdage ting, som de ikke engang vidste, at de ville have. Det gør dem til de perfekte målgruppe for annoncører, fordi de er mere tilbøjelige til at være interesserede i det, du sælger. Det betyder nemlig, at man når sine kunder på flere stadier i købsrejsen, når man bruger Pinterest annoncering, hvilket er svært at gøre med annoncering på andre sociale medier.

Derudover er Pinterest en meget visuel platform, som gør den fantastisk til produktbaserede virksomheder. Folk kan nemlig få en god fornemmelse af hvad du sælger bare ved at se på billederne, hvilket gør dem mere tilbøjelige til at klikke sig videre til hjemmesiden og foretage et køb, slutter Sofie Aviaja interviewet af med.

Læs mere om Nordicdream.dk på deres Facebook-profil.

Sasa Kovacevic er co-founder og partner hos Obsidian Digital. Min tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe for en uforpligtende snak:

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden