Hvad er Page Rank?
Begrebet PageRank går helt tilbage til Googles start i slutningen af 1990’erne, og er derfor et gammelt begreb i internettets historie. Nogle mener, at det stadig er relevant at se på. Andre mener det er fuldstændig ligegyldigt.
Google PageRank går mange hundrede år tilbage i historien – måske ikke helt, men i forhold til, hvor hurtigt internettet udvikler sig, kan det godt virke som meget længe siden, at det blev introduceret. Rankingen af siderne blev udviklet af to studerende på Stanford University i USA helt tilbage i slutningen af 1990’erne. Med deres system blev hjemmesider vurderet efter et simpel beregning, hvor links fra sider med høj PageRank, gav din side en højere PageRank, mens sider med lavere PageRank trak ned i regnskabet.
Google købte retten til at bruge klassificeringen og i mange år var det muligt at se, hvilken score de forskellige hjemmesider havde fået via den særlige Google Toolbar i browser-programmerne.
Google PageRank vurderede siderne med et tal mellem 0 og 10, hvor 10 var det højeste og skalaen steg logaritmisk. 3 var derfor 100 gange højere end 1. Det var ikke ligefrem noget, som almindelige mennesker gik så meget op i. Men SEO-folkene gik rigtig meget op i sidernes PageRank.
PageRank førte til linkfarme og linkspam
Da links var det, der kunne give en højere score, opstod der store mængder af linkfarme, linkspam, linksalg og lignende. Det var dog ikke noget, Google var vild med, og mange af deres efterfølgende opdateringer prøvede at gøre op med netop disse måder at snyde sig til højere PageRank på.
I dag er det ikke længere muligt at se sin klassificering, men da den stadig bliver foretaget, og den stadig er styret af links, er der derfor mange SEO-folk og linkbuildingeksperter, der fortsat går op i det. Din score er dog ikke afgørende for, hvor højt din side kommer til at ligge i en søgning. Din hjemmeside kan således godt have en lav PageRank, men stadig ligge højt i en søgning.
Se også. Hvad er Google Fred?
Kan jeg bruge min PageRank til noget?
Det store spørgsmål er så, om du kan bruge din score til noget i dag. Den bliver opdateret hver 2. til 4. måned og tager de nye links med, der måtte være kommet til din side siden sidste beregning. Du vil derfor ikke med det samme se effekten, hvis du har fået links fra sider med høj PageRank.
Nogle vil sige, at det er et ligegyldigt tal at forholde sig til i dag. Du kan se, hvordan din hjemmeside ville blive bedømt efter nogle forældede parametre. I dag bør du have fokus på godt indhold og en høj grad af troværdighed, når du laver din hjemmeside.
Andre vil sige, at det stadig er vigtigt, når det er noget, som Google stadig klassificerer siderne efter. Som med så meget andet i forhold til Google, er deres veje uransagelige, og når de stadig vurderer siderne på denne måde, har det helt sikkert også en betydning.
Se også: Hvad er Duplicate Content?