Optimer dine landingssider, så de passer til dine kommende kunder

Af Christian Bertelsen
Kategori: SEM ordbogen, SEO ordborg

Dine landingssider er typisk forsiden og dedikerede slagssider, som forsøger at overbevise den besøgende om, at de skal købe det produkt eller den tjeneste, siden promovere. Det er vigtigt, at landingssider er særligt optimeret til at foretage det valg, du gerne vil have dem til.

Egentlig kan alle siderne på din hjemmeside være landingssider. Udtrykket dækker egentlig bare over, at det er en side, som dine besøgende lander på efter en søgning, et klik fra dit nyhedsbrev eller lignende. Alle dine sider bør derfor selvfølgelig være relevante, men der er nogle landingssider, som du bør arbejde mere med end andre. Det er de sider, som du linker til fra annoncer, dit nyhedsbrev, på de sociale medier og lignende steder.

De sider vil i langt højere grad end andre sider komme til at fungere som landingssider for dine kommende kunder. Derfor er det vigtigt, at de er optimeret i forhold til det. Du skal huske på, at det er meget sandsynligt, at det er første gang, at kunden er inde på din hjemmeside. Derfor er det vigtigt, at siden samtidig fremstår troværdig, så kunden med det samme vil få lyst til at handle hos dig.

Lad være med at sælge for meget

Selvom det hele handler om et salg for dig, enten af en ydelse eller af et produkt, handler det for kunden først og fremmest om, at blive tryg ved at købe hos dig. Derfor skal du ikke bare tage sælgerhatten på med det samme på den side, som dine kommende kunder lander på.

De fleste af os kender det at blive antastet af en lidt for ivrig sælger, som vi bare har lyst til at lukke ned for med det samme – og når det er en hjemmeside, er det meget nemt for os at gøre det.

I stedet bør du starte med at gøre produktet eller tjenesten relevant for den besøgende ved at fremhæve dets fordele. Desuden kan du for eksempel have testimonials eller cases på siden, der viser kunden – uden at du behøver at sige det – hvor godt og nyttigt dit produkt er. Det er med til at gøre dem trygge, samtidig med at de ser, hvordan dit produkt helt konkret kan bruges, og hvad andre har fået ud af det.

CTA er afgørende på din landingsside

Men når alt kommer til alt, handler den side, som kommende kunder lander på, jo selvfølgelig om et salg. Derfor er det vigtigt, at du slutter af med et godt call to action, også kaldet et CTA.

Det skal få kunden til at reagere på indholdet og købe produktet af dig.

Husk, at siden også er til søgemaskinerne

Selvom en landingsside, som dine kunder lander på, skal være virkelig målrettet til at overbevise dem om at købe dit produkt, er det også en side, som skal være henvendt til søgemaskinerne. Hvis den ikke er søgemaskineoptimeret, får du ingen ”gratis trafik” fra søgemaskinerne. Derfor skal du selvfølgelig også kigge hjemmesiden igennem, så den lever op til alle krav, der er til SEO.

4.6 20
Christian Bertelsen arbejder som SEO-Konsulent hos Obsidian Digital, med særlige kompetencer inden for linkbuilding og teknisk SEO. Udover at arbejde med SEO, står Christian Bertelsen også for Obsidians interne læringsakademi, hvor Obsidians medarbejdere løbende bliver videreuddannede, så de altid er på forkant med de seneste trends indenfor online marketing.

Christian Bertelsen

Senior Konsulent - SEO

+45 30 13 35 00cbe@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden