Nye tider for annoncering på Google – er du klar til Chromes nye Adblocker?

Af Sasa Kovacevic
Kategori: Google ads

Med den velkendte parole: ”Man kan ikke bade to gange i den samme flod”, argumenterede Heraklit allerede for over 2500 år siden, at verden er konstant foranderlig. Dette er ikke blevet mindre aktuelt i vores digitale samfund, hvor gårsdagens nyheder, gerninger og kendskab forældes hurtigere end nogensinde tidligere.

Nu er forandringen nået kravene for annoncering i Chrome. D. 15. februar 2018 bliver alting anderledes.

Hvad er baggrunden for et så drastisk skridt?

Efter længere tids rygter har Google for nyligt bekræftet d. 15. februar som datoen, hvor den nye Adblocker træder i kraft og bliver gjort til standard i browseren. Implementeringen sker, ifølge Google selv, som et led i at imødekomme kravene fremført i sammenslutningen ’Coalition for Better Ads’, som Google tilsluttede sig i 2017.

Sammenslutningen, som også tæller Facebook og Microsoft, har henblik på at forbedre brugeroplevelsen hos de mange millioner mennesker, der hver dag gør brug af deres tjenester.

Billedresultat for chrome adblocker february 2018

Hvad bliver konsekvenserne for mig som bruger?

Konsekvenserne af Chromes AdBlocker bliver forskellige alt efter, om du er annoncør eller bruger. For brugere vil AdBlocker betyde en generelt bedre oplevelse på nettet, da denne vil eliminere de mest ’påtrængende og spammy annoncer.

Det er dog langt fra alle annoncer, som vil blive elimineret. De annoncer, som følger kravene opsat af ’Coalition for Better Ads’, vil stadig forekomme.

Billedresultat for google microsoft facebook

Konsekvenserne for annoncører

For annoncører betyder ændringerne, at annoncering, der ikke lever op til de af sammenslutningen definerede krav, automatisk vil blive blokeret af Google. Google har nedsat et vindue på 30 dage for sider til at efterkomme ovenstående krav – ellers vil alle annoncer herefter blokeres. Dette gælder også displayannoncer, som er markeret med Google som ’afsender’ i form af “owned or served by Google”.

Med opdateringen vil der i fremtiden blive slået hårdest ned på helside-annoncer, annoncer med automatisk afspilning af lyd samt de såkaldte ’blinkende annoncer’.

Annoncering fremadrettet

Hvad enten man betragter opdateringen som en sen julegave eller en tidlig aprilsnar, bliver man som annoncør på Chrome nødt til at tage stilling til dette.

Annoncører vil dog have mulighed for lettere at imødekomme kravene ved at benytte sig af ’Ad Experience Report’, der forud for en eventuel blokering, identificerer ’irriterende og dårlig’ annoncering, og hjælper dig med at ændre den.

Billedresultat for Ad Experience Report

Meningen med galskaben

Googles argumentation for tiltaget lyder på, at Chromes AdBlocker bliver en måde, hvorpå man kan skabe et mere stilrent billede af webinterfacet, hvor forbrugerne i højere grad bliver eksponeret for relevant annoncering – kvalitet over kvantitet.

Kritikere vil sikkert spørge, om det ikke er noget som liberale markedsmekanismer, som udbud og efterspørgsel, automatisk vil sørge for? I takt med at den typiske forbruger bliver eksponeret for flere reklamer, og derved opnår en højere grad af selektivitet, er kvaliteten af den digitale annoncering på bare få år blevet væsentligt forbedret.

Googles tiltag imod at mindske forekomsten af annoncer, kan i første omgang synes mærkværdig, da det blandt andet er på denne post at Google høster de største frugter. Chromes AdBlocker er dog primært en strategisk beslutning om at bibeholde markedsandele og brugere, da disse ellers vil have tyet til tredjeparters plug-ins.

Relateret billede

I bund og grund handler initiativet om en konsolidering af Googles magt over internettet. En magt der i skrivende stund allerede er enorm og sandsynligvis ikke bliver mindre med den nye AdBlocker.

Sasa Kovacevic er co-founder og partner hos Obsidian Digital. Min tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden