Nær mig søgninger, hvad er det og hvordan fanger du dem?

Af Henrik Bondtofte
Kategori: SEO

Lokal SEO har udviklet sig meget igennem det sidste årti, og særligt de sidste fem år, hvor der er sket rigtig meget på denne front. Tidligere optimerede man på regioner og byer, men i dag kæmpes der om lokal forretning helt ned på gadehjørneniveau – noget man tidligere primært så i store byer som New York, hvor udvalget og mulighederne er overdådige.

Stor vækst i lokale søgninger
Lokal søgning har haft en enorm vækst de seneste år, hvor over 80% af forbrugerne foretager online-søgninger, før de besøger en fysisk butik. Dette har også øget frekvensen for, hvor ofte “Local Pack” vises i SERPs.

Vi ser også en stor stigning i søgninger, der direkte indeholder ord, der indikerer, at det skal være i nærheden. I USA, for eksempel, bruges sætningen “near me”, som på dansk ville være direkte oversat til “nær mig”. Faktisk er søgningerne så udbredte i USA, at restauranter er blevet omdøbt for at inkludere “near me” i navnet, altså en slags exact match firmanavn.

I Danmark skriver vi i stedet “tæt på”. Som det kan ses, har der været en relativ stor stigning i antallet af søgninger, hvor ordene “tæt på” indgår, det er den blå linje i grafen. Den røde linje dækker over “nær mig”-søgninger. Så “nær mig”-søgninger i Danmark kan altså omskrives til “tæt på”, men du bør i virkeligheden inkludere dem alle i dit indhold for at øge antallet af søgninger, du er relevant på.

Hvad er en “nær mig”-søgning?
“Nær mig”-søgninger er søgninger, som brugere foretager, når de har brug for noget lige her og nu. Google viser ofte den forretning, der er tættest på din placering.

Disse søgninger er ikke kun lokale, men også tidsbaserede. Brugere har et umiddelbart behov, og de ønsker en løsning nu og ikke om lidt. Du har sikkert selv oplevet at søge på Google fra din mobil, for eksempel når du leder efter en tankstation i en ukendt by, du kører igennem, fordi du er ved at løbe tør for benzin eller mangler en kop kaffe. I de forslag Google giver, vil du ofte se søgeord som:

  • Nær mig
  • Tæt på
  • Tætteste
  • Åben
  • I nærheden.

Disse udtryk er direkte relateret til din nuværende placering eller behov på det pågældende tidspunkt. Brugere kombinerer ofte disse søgefraser, som f.eks. “tankstation nær mig åben nu” eller “film der vises i aften, nær mig”.

Hvad er en “nær mig”-strategi?
Svaret ligger næsten i spørgsmålet, men at lægge og følge en “nær mig”-strategi går ud på at optimere dit website med stedspecifikke søgeord for at ramme lokalt målrettet trafik og få etableret din virksomhed som det foretrukne valg inden for din kategori for lokale forbrugere.

Det, der er en smule anderledes ved ‘nær mig’-strategien, er, at vi går lidt tilbage i tiden og i princippet arbejder med old-school SEO. Vi skal nemlig have implementeret sætninger, hvor ‘nær mig’, ‘tæt på’ mv. indgår, for at øge chancen for at blive et match, når en bruger indtaster den ydelse, vi tilbyder, kombineret med en lokalitetsindikator. I stedet for at kalde det en strategi, er det måske i virkeligheden mere korrekt at kalde det for en taktik, som er en del af dit overordnede lokale SEO-arbejde.

Så handler det i virkeligheden bare om at inkludere bestemte søgeord?
I princippet ja. Udover at du skal have styr på alle andre elementer inden for lokal SEO, så går denne specifikke taktik ud på at implementere de relevante søgetermer på dine landingssider for at blive et match. Hvis du vil læse mere om generel lokal SEO og optimering heraf, kan du læse mere her.

Kan du vise et eksempel?
Som det kan ses på nedenstående screenshot, benytter Just-Eat sig af strategien på deres overordnede leveringsside for at bestille pizza. Klikker man sig ind, kommer man til søgefeltet, som er baseret på din lokation (hvis du altså tillader det). Derfor er den i realiteten relevant, uanset hvor du befinder dig, for resultaterne, du får, vil være baseret på din lokation:

Ovenstående eksempel, kommer fra deres ofte stillede spørgsmål sektion, fra selvsamme side.

Henrik Bondtofte