Meta keywords er ligegyldige – så hold op med at angive dem

Af Patrick
Kategori: SEM ordbogen, SEO ordborg

Det er efterhånden mange år siden, det var vigtigt at definere meta keywords, når du lagde en tekst på nettet. Faktisk bør du fjerne dine gamle meta søgeord, hvis du stadig har nogle sider på hjemmesiden, der angiver dem.

Kunne det ikke være rart, hvis du bare kunne skrive, hvilke søgeord du gerne ville have, at din hjemmeside blev fundet på, og at søgemaskinerne så bare gjorde alt arbejdet for dig? Hvis du har været i branchen helt fra starten, tænker du sikkert med længsel tilbage til midten af 1990’erne, hvor du virkelig ikke skulle gøre andet end at udfylde dine meta keywords med de relevante ord for at komme højere op i en søgning på nettet.

Sådan er det dog ikke mere. I takt med, at søgemaskinerne fandt ud af, hvor nemt det var for irrelevante sider at ranke højt på keywords, der blev søgt meget på, begyndte de at nedtone vigtigheden af de søgeord, som du selv kunne findes på. I dag er der ingen søgemaskiner, der længere ranker hjemmesiderne efter deres meta søgeord. I stedet lægger de vægt på godt og relevant indhold, så det er langt bedre for dig, at du bruger tid på det.

Fjern dine gamle meta keywords fra din sider

Har du tidligere brugt meta søgeord på din hjemmeside, er det bedste faktisk, at du helt fjerner dem fra de sider, de optræder på. Nogle søgemaskiner oplever det som spam, at du har udfyldt feltet, og du kan derfor komme til at ranke lavere på det. Derfor handler det altså om at sætte noget tid af til, at du kan gå din hjemmeside igennem og slette alle felter med søgeordene i. Det kan tage noget tid, men er det værd.

Det kan være lidt svært at vide, om du har defineret disse søgeord eller ej. Det er nemlig langt fra altid, at de bliver kaldt meta keywords i det hjemmesideprogram, du bruger. De kan have en lang række forskellige former for navne. Nogle gange står der bare søgeord, og så virker det meget fristende og nemt at udfylde feltet.

Er du i tvivl, om du har meta søgeord på din hjemmeside, kan du gå ind i dens kode for at finde ud af det. En del af teksten er ”meta name=keywords”, og der skal ikke stå andet end det. Gør der ikke det, kan du være sikker på, at du ikke har denne form for søgeord på din hjemmeside.

Meta søgeord og Yoasts fokussøgeord har ikke noget med hinanden at gøre

Har du en hjemmeside i WordPress, kan det være, at du får lidt klamme hænder nu. For hvis du bruger SEO-programmet Yoast, har du sikkert siddet og udfyldt det med fokussøgeord. Skal du nu til at lave alle dine sider om?

Nej, heldigvis er meta søgeordet og fokussøgeordet ikke det samme. Fokussøgeordet hjælper dig med at finde ud af, hvor mange gange du har brugt søgeordet i din tekst, og kan være en god hjælp til at finde ud af, om du har god SEO på hjemmesiden.

4.73 15
Patrick Langtoft er ansat som konsulent med speciale i PPC-annoncering i Obsidian Digital. Til dagligt arbejder Patrick med at skalere kundernes forretning gennem Google Ads og YouTube annoncering, i tæt dialog med kunderne.

Patrick

Co-Head of PPC

+45 93 97 27 00pla@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden