Med ROAS kan du finde ud af, om dine annoncer kan betale sig
ROAS siger noget om, hvor stor en omsætning du har haft i forhold til, hvor mange penge du har brugt på din annoncekampagne. Det kan derfor hjælpe dig til at finde ud af, om kampagnen har været pengene værd eller ej. Det siger dog ikke noget om, hvad du har tjent på kampagnen, hvorfor tallet ikke kan stå alene.
Når du har sat en annoncekampagne op for at sælge flere varer, er det selvfølgelig afgørende for dig, at du kan se, om den har haft en effekt. Der er ROAS eller Return on Ad Spend et af de tal, der kan indikere, om kampagnen kan betale sig eller ej. Jo højere tallet er, des flere penge har du tjent på din annonce. Du vil derfor gerne have et tal, der er så højt som muligt.
Bruger du Google Analytics, kan programmet udregne for dig, hvor stor en omsætning du har fået af dine annoncer. Dermed bliver det nemt for dig at regne ud, hvor meget du har omsat for i forhold til, hvor meget du har brugt på annoncerne. ROAS udregnes nemlig som:
Omsætning / annonceomkostninger = Return on Ad Spend
Hvad er en god ROAS?
Et af de oftest stillede spørgsmål er selvfølgelig, hvad en god ROAS er. Hvor høj skal den være, for at du kan sige, at din kampagne har været en succes. Der er dog ikke noget entydigt svar på det spørgsmål. Det kan være så forskelligt fra branche til branche, hvor meget det er muligt at omsætte for ved at sætte en annoncekampagne i gang.
En generel regel siger, at din omsætning i forhold til annonceomkostningerne gerne skal ligge et sted mellem 3 og 5, altså et sted mellem 300 og 500 %. For hver krone du har brugt på annoncer, bør du derfor mindst have omsat for 3 kroner.
Kommer tallet til at være under en eller under 100 %, betyder det, at du har omsat for færre penge, end du har brugt på din annoncekampagne. Det er selvfølgelig ikke en situation, du har lyst til at stå i, da du jo så mister penge på at annoncere.
Return on Ad Spend er ikke det eneste tal, du skal se på
ROAS kan være et nemt tal at komme frem til, der hurtigt kan give dig et overblik over, om du får noget for dine penge eller ej, når du annoncerer. Det er dog ikke det eneste tal, som du skal se på.
Tallet siger for eksempel ikke noget om, hvor meget du har tjent, kun noget om, hvad du har omsat for. Det er klart, at det er vigtigere for dig at have en høj fortjeneste, frem for at have en høj Return on Ad Spend. Derfor er det også meget vigtigt, at du har din fortjeneste for øje, når du ser på, om en annoncekampagne kan betale sig.