Med CAC får du et overblik over, hvad hver kunde koster dig
CAC – Customer Acquisition Cost – er et udtryk for, hvor meget hver kunde koster dig. Det er vigtigt, at du kender det tal, da det er afgørende for, hvor stort overskud din forretning får på de produkter og tjenesteydelser, I sælger på nettet.
Når du driver en virksomhed, er det afgørende, at du ved, hvad det koster dig at få en ny kunde. Nu tænker du måske: ”Men er det ikke meningen, at jeg skal tjene penge på kunderne og ikke bruge penge på dem?”. Det er helt rigtigt, men der er stort set ingen brancher, hvor du ikke kommer udenom, at du skal bruge nogle penge for at tiltrække kunder. Det er lige meget, om du skal købe en bod på det lokale marked eller hyre et kommunikationsbureau til at lave en online-kampagne for dig.
Når du har en webshop, vil dine udgifter typisk være forbundet med annoncepriser på forskellige medier og eventuelle udgifter til din egen tid eller til dit personale. Du kommer derfor til at have en udgift, før du begynder at få nogle indtægter. Det er selvfølgelig vigtigt, at dine kunder ikke koster dig mere, end du bruger på at få dem.
Derfor skal du kende din CAC. Det står for Customer Acquisition Cost, og er netop et udtryk for, hvor meget hver kunde koster dig at få fat på. Det udregnes på følgende måde:
Jeres samlede salgs- og marketingsomkostninger/antal nye kunder = CAC.
Sådan får du en lavere CAC
Når du begynder at udregne, hvor meget hver kunde koster dig, skal tallet helst være så lavt som muligt. Du skal selvfølgelig helst bruge så lidt penge som muligt på at skaffe hver enkelt nye kunde. Det er dog helt utopisk at tro, at du kommer til en situation, hvor du slet ikke skal bruge penge på at skaffe nye kunder. Derfor vil du altid komme til at have udgifter til det.
Der er flere måder at få lavere omkostninger til at skaffe nye kunder på. Først og fremmest kan du starte med at finde ud af, hvilke marketingskanaler der er billigst for dig at få kunder igennem. Hvis du for eksempel bruger meget færre penge på at få kunder via Facebook end med annoncer på andre medier, er det selvfølgelig den form for markedsføring, du bør satse på.
Sørg for, at din hjemmeside er opdateret hele tiden
Derudover er det også vigtigt, at du sørger for, at din hjemmeside er god og optimeret hele tiden. Hvis du ikke har ordentlige tekster, hvis du ligger langt nede i søgeresultaterne og lignende, kommer det også til at være dyrere for dig at skaffe kunder.
Anvender du f.eks. Google Ads i din markedsføring, kan du ligefrem vinde med billigere bud end konkurrenterne, hvis Google mener, du har bedre tekst end konkurrenterne på den side, du annoncer for. Det er endnu en årsag til at sørge for at optimere indholdet og teknikken på din hjemmeside, for at få et laverer CAC.