Linkbuilding guide – sådan finder du de bedste links til din hjemmeside

Af Sasa Kovacevic
Kategori: Arrangementer

Linkbuilding er klart blevet et af de vigtigste aspekter af SEO. Ved at opbygge links til din hjemmeside fortæller du nemlig i bund og grund søgemaskinerne, at din hjemmeside er en værdifuld ressource, der bør rangeres højt i søgeresultaterne.

Der er dog mange forskellige måder at opbygge links på, men ikke alle er lige effektive. Derfor er det vigtigt at vide, hvordan man bruger linkbuilding på den rigtige måde.

Hos Obsidian Digital har vi interviewet Nikolaj Østergaard fra Bazoom Group, som til dagligt arbejder med linkbuilding. Han har her givet sine bedste råd til at finde de bedste links til din hjemmeside.

1. Tjek linkprofilen på dine konkurrenter

“Når det drejer sig om linkbuilding, er en af de bedste måder at finde de bedste links på, ved at se, hvad dine konkurrenter gør.” – Nikolaj Østergaard fra Bazoom Group

Nikolaj Østergaard fra Bazoom Group fortæller at man, ved at tjekke sine konkurrenters backlinks, kan få en god idé om, hvor de får deres links fra, og se, om der er muligheder for en selv at få lignende links.

Den nemmeste måde at tjekke sine konkurrenters backlinks, er ved at bruge et online værktøj. Sådanne værktøjer kan vise dig en liste over alle de links, der peger på din konkurrents hjemmeside. Det kunne eksempelvis være Ahrefs.

Når du har fået en liste over dine konkurrenters links, skal du kigge på dem og se, om der er muligheder for at få lignende links for dig. Dette har Nikolaj Østergaard haft gode erfaringer med at gøre;

“Vi har oplevet, at vores kunder kan rangere bedre ved først at analysere deres konkurrenters linkprofil, og bagefter bygge lignende links til deres egen hjemmeside.” 

2. Outreach linkbuilding – vælg de rigtige

Når du leder efter links til din hjemmeside, er det vigtigt at tænke på kvalitet frem for kvantitet, fortæller Nikolaj Østergaard. Nogle få links af høj kvalitet er nemlig, isoleret set, mere værd end hundrede links af lav kvalitet.

En af de mest effektive måder at få højkvalitets links på er ved at lave opsøgende arbejde. Dette indebærer at række ud til andre websites i din branche og bede om links. 

Generelt set er det at købe links af høj kvalitet altså vigtigere end kvantiteten. Dog er en blanding af links af lav kvalitet og links af høj kvalitet det mest ideelle, fordi det sikrer, at dit website ikke bliver straffet af søgemaskinerne for at have for mange links af enten lav eller høj kvalitet. Diversitet er på den måde nøgleordet, når man snakker linkbuilding.

“Generelt set er links af høj kvalitet bedre, ja. Det skal dog også nævnes, at det er vigtigt at have en blanding af både store og autoritære links, men også have fokus på mindre og relevante links, da dette virker mere naturligt.” – Nikolaj Østergaard fra Bazoom Group

Ræk ud til forskellige medier

Der er mange måder at bygge links på, men en af de mest effektive metoder er ved at skrive artikler eller blogindlæg om sin virksomhed, fortæller Nikolaj Østergaard. 

“Ved at skrive artikler, der er interessante, spændende, sjove eller informative, kan du tiltrække redaktørers opmærksomhed, som vil være interesseret i at udgive det og linke til din hjemmeside.” – Nikolaj Østergaard fra Bazoom Group

Dine artikler bliver altså først og fremmest offentliggjort i velrenommerede publikationer, men det betyder også, at du får links af høj kvalitet tilbage til dit website. Disse links vil derfor være med til at forbedre dit websites placering og synlighed i søgemaskinerne. 

Dog er dette en af de mere komplekse metoder til at anskaffe gode links, og derfor anbefaler Nikolaj Østergaard altid at få ekstern hjælp til dette.

3. Fordelene ved ekstern hjælp

Selvom det er smart at stå for linkbuilding internt i sin virksomhed, så kan det også være en tidskrævende, uoverskuelig og svær opgave at styre selv. Især hvis man er usikker på linkbuilding og ikke helt forstår, hvordan man får mest muligt ud af det.

Derfor kan der være mange fordele ved at vælge eksterne linkbuilding-eksperter til at styre det, mener Nikolaj Østergaard.

“Når man vælger at få hjælp af eksperter på området, kan man være sikker på at få det mest optimale ud af sit arbejde med linkbuilding. Derfor vil jeg altid anbefale, at man får ekstern hjælp, hvis man er det mindste usikker på linkbuilding eller ikke har tid til selv at prioritere det.” – Nikolaj Østergaard fra Bazoom Group

Fordelene ved at outsource sin linkbuilding er altså, at man kan være sikker på, at få de bedste links til sin hjemmeside, da linkbuilding eksperter bedst forstår branchen. Derudover har linkbuilding bureauer som oftest også bedre mulighed for at anskaffe links til en mere fordelagtig pris.

Sidst, men ikke mindst, kan det at outsource sin linkbuilding frigøre tid til at man kan fokusere på andre vigtige områder i sin virksomhed.

4. Google Alerts

“Google Alerts er effektivt, hvis man ønsker at holde sig opdateret på om ens hjemmeside eller relevante søgeord for ens hjemmeside får nogle mentions.” – Nikolaj Østergaard fra Bazoom Group.

Google Alerts er en gratis tjeneste, der giver dig mulighed for at modtage meddelelser pr. e-mail, når der vises nyt indhold online, som indeholder de søgeord, du har angivet. 

Dette er en fremragende måde at finde linkmuligheder på, da du kan få en advarsel, så snart der offentliggøres nyt relevant indhold, mener Nikolaj Østergaard. 

For at oprette en Google Alert skal du blot gå til Google Alerts og indtaste de søgeord, du gerne vil følge, samt den e-mailadresse, du gerne vil have, at advarslerne sendes til. Du kan også angive, hvor ofte du ønsker at modtage advarsler, og hvilken type indhold du er interesseret i (f.eks. nyheder, blogs osv.).

Herefter modtager du meddelelser pr. e-mail, når der vises nyt indhold online, som indeholder de angivne søgeord. Derfra kan du vurdere indholdet for at se, om det er noget, der passer godt til dit website. Hvis det er tilfældet, kan du kontakte forfatteren og anmode om et link.

Google Alerts er altså en nem og gratis tilføjelse til ens linkbuildingstrategi.

Linkbuilding er kommet for at blive

SEO og linkbuilding går efterhånden hånd i hånd. For at få det mest optimale ud af SEO, er man også nødt til at arbejde med linkbuilding, og omvendt. Derfor mener Nikolaj Østergaard også, at linkbuilding kun er kommet for at blive;

“Linkbuilding bliver kun mere og mere relevant. Derfor kan man ligeså godt gøre sig selv den tjeneste at sætte sig ind i, hvordan man bruger linkbuilding bedst muligt allerede nu.” 

Læs mere om Bazoom Group på deres LinkedIn-profil.

Sasa Kovacevic er co-founder og partner hos Obsidian Digital. Min tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden