Kun få Meta Tags er stadig vigtige for at blive fundet i en søgning

Af Christian Bertelsen
Kategori: SEM ordbogen, SEO ordborg

Selvom dine meta tags i dag ikke er afgørende for, om du bliver fundet, er det stadig vigtigt, at du definerer dem, der bliver brugt. Det er hovedsageligt meta description, der stadig er i spil.

Tidligere var dine Meta Tags på siden altafgørende for, om du kunne blive fundet i en søgning på nettet eller ej. Søgemaskinerne brugte de søgeord, du havde angivet der til at finde ud af, hvilke søgninger din side skulle ranke for. Det var derfor afgørende, at du havde nogle gode tags.

Sådan er det ikke længere. I dag er dine meta tags stadig vigtige, men søgemaskinerne kan i dag se på en lang række andre faktorer end kun dem. De fleste har derfor fuldstændig mistet betydningen, men dem, der stadig bliver brugt, er det vigtigt, at du husker at definere.

Typer af meta tags

Der findes flere forskellige typer af meta tags. Det eneste, der umiddelbart er vigtigt i forhold til SEO, er meta description.

Din meta description er typisk den sælgende tekst, der bliver vist under overskriften i et søgeresultat. Det er altså en uddybende tekst, der fortæller noget om, hvad din hjemmeside handler om. Teksten er derfor meget vigtig i forhold til, at andre har lyst til at klikke ind på din hjemmeside. Du skal derfor helt klart bruge tid på at skrive teksten.

Meta keywords var tidligere en af de helt afgørende faktorer i forhold til, at du kunne blive fundet i en søgning. Der kunne du skrive tre til fem keywords, som du gerne ville findes på – og så blev du fundet på dem! Sådan har det ikke været i efterhånden 7-8 år, og både Google, Yahoo! og Bing har for mange år siden tilkendegivet, at de ikke indekserer siderne efter meta keywords længere.

Meta title og title er ikke det samme

Din title er det, der står som overskrift i en liste med søgeresultater. Lige som med din meta description er det meget vigtigt, at du bruger tid på at skrive en, der er fængende. Det er det første møde, dine læsere har med din hjemmeside. Derfor skal det være noget, der fanger deres øjne med det samme.

Denne title må dog ikke forveksles med meta title. Den spillede tidligere en meget stor rolle, ligesom meta keywordet, men i dag er den stort set uden betydning. Du bør derfor bare skrive det samme i meta title som i title og så ellers ikke bruge mere tid på den.

 

 

4.5 26
Christian Bertelsen arbejder som SEO-Konsulent hos Obsidian Digital, med særlige kompetencer inden for linkbuilding og teknisk SEO. Udover at arbejde med SEO, står Christian Bertelsen også for Obsidians interne læringsakademi, hvor Obsidians medarbejdere løbende bliver videreuddannede, så de altid er på forkant med de seneste trends indenfor online marketing.

Christian Bertelsen

Senior Konsulent - SEO

+45 30 13 35 00cbe@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden