Hvad er Keyword Density?
Kommer du til at bruge dit søgeord for meget, risikerer din side dårligere placeringer i søgeresultaterne. Ved at udregne keyword density for teksten kan du sikre, at du ikke kommer til at virke for spammende med dit søgerord i teksten.
Tidligere blev keyword density (søgeordstæthed) brugt til at finde ud af, om du brugte dit søge nok i en tekst. I dag er det dog lige omvendt. Nu bliver tallet brugt til at finde ud af, om du bruger dit keyword for meget.
Det skyldes, at søgemaskinerne har udviklet sig meget de seneste år. Hvor de i starten rankede sider højt, så snart du brugte et søgeord meget, bliver disse sider i dag set som værende for spammende. Derfor kommer de til at ligge meget lavere i søgeresultaterne.
For at undgå at ryge ned i bunden af søgningen, handler det derfor om, at du har en forholdsvis lav søgeordstæthed, uden at den er så lav, at Google ikke kan regne ud, hvad det er for et søgeord siden skal ranke for. For en almindelige tekst skal helst den ligge på omkring 1 %, hvis du ikke vil løbe ind i problemer. Så hvis du har en tekst på 500 ord, skal du maksimalt nævne søgeordet 5 gange.
Undgå keyword stuffing med keyword density
Hvis du bruger dit søgeord for mange gange i en tekst, bliver det kaldt keyword stuffing. Det betyder, at du har brugt søgeordet så tit, at det er meningsforstyrrende. Når du sidder og skriver, kan det være svært for dig at overskue, hvor mange gange du egentlig bruger et givent ord. Derfor er det altid en god ide, at du tjekker tætheden af søgeord, når du har skrevet teksten.
Det kan du gøre på to måder. Der findes værktøjer på nettet, hvor du kan lægge teksten ind; så regner den søgeordstætheden ud for dig. Hvis det er en side, der allerede ligger på nettet, kan du bare sætte url’en ind i beregneren.
En anden mulighed er, at du selv regner den ud. Søg efter søgeordet i teksten og se, hvor mange gange det optræder. Derefter bruger du følgende formel til at regne tætheden ud:
(<Antal gange søgeordet er brugt> / <Det totale antal ord>) x 100 = procentsats for, hvor mange gange du har brugt søgeordet.
Se også: Hvad er Advertorials?
Synonymer kan redde dig
I nogle tilfælde kan det være svært for dig ikke at komme til at bruge søgeordet alt for meget. Her er det vigtigt, at du finder på synonymer for ordet, som du kan bruge. De kan være med til at redde dig, så du ikke får en tekst, der er alt for søgeordsspammet.
Heldigvis for dig, er søgemaskinerne i dag så kloge, at de også kan forstå synonymer. Det kommer derfor ikke til at tælle ned i din tekst, at du bruger dem. Faktisk snarere tværtimod, da søgemaskinerne netop går efter tekster, der er skrevet på en menneskelig måde – og ikke for at tilfredsstille en søgemaskine.
Se også: Hvad er Google Hummingbird?