Søgemaskineoptimering af Joomla

Af Sasa Kovacevic Kategori: CMS

Joomla bruges på omkring 3 procent af alle websites på nettet. Det gør det til det næstmest udbredte CMS kun overgået af WordPress. Skal du søgemaskineoptimere dit Joomla site kan du med fordel installere en af de mange Joomla SEO Extensions, der især er stærke på on-page SEO.

Joomla SEO er dog mere end det og i denne guide får du nogle tips til, hvordan du kommer rigtigt i gang med din Joomla søgemaskineoptimering.

Den store forskel på Joomla og WordPress er udgangspunktet. For hvor WordPress oprindeligt var et CMS til bloggere og stadig bærer præg af dette med sin opdeling af indholdet i sider og indlæg, er Joomla tænkt som et traditionelt CMS fra starten af, hvor alt indhold er organiseret i sider.

Hos Obsidian Digital har vi udviklet et 100% bevidst Joomla-SEO-Framework. Det virker på ALLE vores kunder. Kontakt os for en uforpligtende snak.
[contact-form-7 404 "Not Found"]

WWW eller ej

Din første SEO-relaterede overvejelse med Joomla er, hvorvidt du ønsker at anvende www eller ikke i webadressen (URL’en) på dit website. For kan dine websider tilgås både med og uden www i adressen, kan du risikere at Google straffer sitet for duplicate content – fordi indholdet på den samme side opfattes som kopieret af Google, når siden kan åbnes både når du skriver webadressen med og uden www foran.

Derfor skal du vælge en af versionerne som standardadressen for websitet. Hvilken du vælger er ligegyldigt set ud fra et SEO-mæssigt perspektiv. Det vigtigste er, at du sørger for, at man kun kan tilgå dit Joomla-site med enten kun www eller uden www i webadressen.

Det kan du enten gøre ved at installere en såkaldt Search Engine Friendly extension (SEF extension), der genererer søgemaskinevenlige webadresser og håndterer redirects. Eller også sætter du det op i .htaccess-filen på din webserver, så serveren altid omdirigerer kald fra den version af webadressen, du ikke har valgt til den version du har valgt.

Redirigér www til ikke-www

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} www.site.com
RewriteRule (.*) http://site.com/$1 [R=301,L]

Redirigér ikke-www til www

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^site.com [NC] RewriteRule ^(.*)$ http://www.site.com/$1 [L,R=301]

Så snart du har valgt hvilken webadresse-version, du ønsker at anvende, bør du også svinge forbi dit websites Google Search Console-konto for at fortælle, hvilken version der skal regnes for den rigtige. Når du gør det, betyder det dog ikke, at Goolge ikke straffer dig for duplicate content, hvis du ikke har fået sat redirects op på websitet. Det fortæller bare det Google, hvilken version af webadressen de skal vise i søgeresultaterne.

Gå ind under Site Settings i Google Search Console og vælg Preferred Domain. Her angiver du den indstilling, der passer til den webadresse, du valgte i din Joomla-opsætning eller satte op i .htaccess-filen.

Bruger du https skal du samme tur igennem

Har du valgt at bruge den sikre udgave af http-protokollen – https – skal du samme tur i gennem. For kan man tilgå bare et enkelt element på dine sider med http efter du har sat sitet op til at køre med https, vil det generere en advarsel til brugeren i dennes internetprogram. Samtidig risikerer du en straf for duplicate content fra Google annonceringen.

Når du har fået installeret dit SSL-certifikat, skal du derfor åbne Server-fanen i den globale opsætning af Joomla og vælge Entire Site i Force SSL-feltet. Du kan også vælge at installere en SSL Redirect extension, der oftest giver mulighed for en mere detaljeret opsætning af redirects mellem sikre (SSL – med https) og ikke-sikre (non-SSL – uden https) webadresser.

Du kan naturligvis også vælge at sætte det op i .htaccess filen med denne stump kode:

RewriteCond %{HTTPS} off
RewriteRule ^(.*)$ https://%{HTTP_HOST}/$1 [L,R=301]

Andre former for teknisk duplicate content

Det er dog ikke det eneste sted, du kan risikere at få en straf for teknisk duplicate content med Joomla. F.eks. skal du være meget opmærksom på, at Joomla gør det muligt for en side at optræde med flere forskellige links, alt efter om du refererer til den fra en menu eller direkte fra f.eks. footeren på siden.

Har du f.eks. en kategoriside med cykler, som du har et link til under Produkter i websitets topmenu, giver det en adresse (…/produkter/cykler) og linker du direkte til Cykler-kategorisiden fra footeren, får den en anden URL (…index.php/cykler).

Her kan det være en fordel at genbruge menuen i footeren, så du ikke får skabt to forskellige adresser til den samme side. Eller også skal du anvende et såkaldt Menu Item Alias, der genbruger webadressen til siden fra den oprindelige menu.

Joomla giver også mulighed for at tilgå de forskellige sider ved hjælp af forskellige parameter-angivelser i webadressen. Derfor er det en god ide at definere en såkaldt canonical tag for hver enkelt side, der fortæller Google, hvilken webadresse den skal indeksere siden med – uanset hvad der end måtte stå i webadressen.

Det kan du enten gøre ved hjælp af føromtalte SEF extension eller ved at håndkode det i kildekoden for siden som

<link href=”/<den webadresse (uden domænenavnet) som Google skal registrere for siden>” rel=”canonical”/>

F.eks.

<link href=”/produkter/cykler” rel=”canonical”/>

Du kan også opsætte 301 redirects til de webadresser, der skal være de gældende. Det er et lidt større arbejde, der dog kan klares i Joomla’s Redirect Manager, som du finder under Components | Redirect.

Robots.txt – har du lukket Google ude fra dit website?

Mens I er ved at udvikle jeres nye hjemmeside, er I naturligvis ikke interesserede i, at Google kommer forbi og begynder at indeksere siden. For så kan I risikere at Google får indekseret nogle midlertidige adresser, der ikke er i brug, den dag websitet går i luften.

For at holde Google og de andre søgemaskiners søgerobotter uden fra siden, kan I derfor oprette en robots.txt fil i roden af den mappe på webserveren, hvor filerne til jeres hjemmeside ligger gemt. Den læser søgerobotterne som det første, inden de kaster sig over siden. I filen kan I også fortælle søgerobotterne, hvilke mapper på serveren I gerne vil have dem til at holde sig fra, den dag sitet er i luften.

Selve konfigurationen af denne tekstfil foregår uden for Joomla CMS’et i en almindelig, simpel teksteditor (Læs: ALDRIG Microsoft Word).

Problemet er bare, at ”man” nogle gange får glemt at give søgerobotterne adgang til sitet, når først sitet går i luften. Så kan du ikke forstår, at jeres side ikke dukker op i søgeresultaterne, er det oftest årsagen.

Du finder robots.txt filen her: https://<dit domænenavn>/robots.txt. Skal du rette i den, skal du logge på ftp-serveren og åbne robots.txt den vej igennem.

Sitemaps – hvis du vil være gode venner med Google

Vil du være ekstra gode venner med Google, sørger du for, at de kender adressen på jeres sitemap. Det er en XML-formateret tekstfil, der indeholder en oversigt over alle sider på websitet og hvilken adresse de har.

Du kan vælge enten at skrive og opdatere sitemap-filen selv eller installere en extension til Joomla, der klarer ærterne for dig. F.eks. OSmap der er gratis eller Jsitemap, der skal købes.

Denne løsning vælger de fleste. Husk dog at tjekke op på, om den extension du har valgt, understøtter de indholdstyper, du anvender på websitet. Kører du kun med standard Joomla-artikler på sitet, får du ingen problemer, men anvender du en extension, der anvender sine egne indholdstyper – f.eks. en webshop extension – skal du vælge en sitemap extension, der giver mulighed for at du kan tilføje nye indholdstyper til sitemappet, eller får oprettet ekstra sitemaps for disse.

Husk også at få angivet webadressen til XML-sitemappet under Gennemsøg | Sitemaps i Google Search Console. Oftest ligger sitemappet i roden af dit Joomla-website, men anvender du nogle af de mere avancerede extensions, der kan oprette separate sitemaps for forskellige indholdstyper, vil de enkelte sitemaps ofte ligge i en separat mappe.

Tjek kodekvaliteten af din Joomla template

Har du købt en Joomla template til dit website hos en online-udbyder eller fundet en flot, gratis template, er det en rigtig god ide at tjekke opbygningen af templaten og hvordan den anvender de vigtige H-tags i HTML-koden.

Opbygningen af templaten kan du undersøge ved at åbne mappen med templaten via dit ftp-program eller før du lægger templaten op på sitet. Tjek at CSS’et og Javascripts er placeret i separate filer, så der ikke skal indlæses en masse ekstra kodelinjer, hver gang dine besøgende skal åbne en ny side på dit website. Mindre stykker CSS og små javascripts må godt ligge i de enkelte filer, men den centrale CSS, der dikterer webstedets udseende og de større javascripts, bør ligge for sig.

Hvordan templaten anvender H-tags kan du undersøge ved at åbne nogle forskellige sider, højreklikke på siden i internetprogrammet og vælge Vis kildekode i genvejsmenuen.

Her er der især vigtigt, at hver enkelt side kun har et enkelt H1-tag og at det står omkring overskriften. Der findes dårligt kodede templates, hvor H1 anvendes både til sidens navn – hvis der ikke er valgt et logo-billede – og samtidig også til sidens overskrift. Det forvirrer Google og de andre søgemaskiner, så du risikerer at du får indekseret dine sider forkert.

Tjek også templaten for eventuelle Flash-elementer. Enkelte ældre gratis-templates kan stadig godt anvende det til forskellige grafiske effekter. Drop den slags templates. Det er nemmere og billigere end at få kodet dem om.

Title og Meta description

Husk at få skrevet unikke titles og meta descriptions til hver eneste side, du opretter i dit Joomla CMS. Det er din chance for at få størst mulig indflydelse på, hvilken overskrift og beskrivelse dine sider får i søgeresultaterne på Google. Det er ikke altid Google anvender det, du foreslår, men oftest respekterer de din title og meta description og anvender dem.

Du kan indtaste både title og meta description på de enkelte sider eller installere en SEO eller SEF extension, der tilføjer forskellige funktionalitet som f.eks. måling af længden og rådgivning om ordvalg, søgeord og så videre. Nogle extensions som f.eks. SH404SEF giver dig også mulighed for at få overblik over, hvorvidt alle sider har en title og meta description, samt giver mulighed for, at du kan skrive dem direkte fra overblikssiden, uden at du behøver åbne siden for at gøre det.

Hvor det stadig er vigtigt at bruge sidens vigtigste søgeord først i title-beskrivelsen, behøver du ikke nødvendigvis bruge det i sidens meta description. Google bruger ikke længere din meta description til at afgøre sidens placering i søgeresultaterne. Men det er en god ide at medtage de vigtigste søgeord i meta description’en alligvel. For Google fremhæver de ord i sidebeskrivelsen, som folk har brugt til deres søgning og rent psykologisk ser dit søgeresultat mere relevant ud, jo flere ord i beskrivelsen der er fremhævet med fed skrift.

Installer Joomla SEO plugins

Det kan være en rigtigt god ide, at benytte sig af SEO plug-ins når, Joomla siden skal sættes op og drives. Hvis man har lavet SEO venlige hjemmesider før, vil SEO by Yoast sandsynligvis springe frem i erindringen. Dette plug-in kan desværre ikke bruges i Joomla, men der er heldigvis et bredt anbefalet plug-in, der virker fuldstændig efter hensigten.

SEOSimple er et fantastisk nemt og brugervenligt SEO plug-in til både den nye og erfarende, inden for SEO. Dette plug-in er utroligt simpelt at benytte, og indeholder smarte features, der uden tvivl kan hjælpe med SEO arbejdet.

Husk Alt-tags på dine billeder

En rigtig nem måde at få ekstra trafik til din hjemmeside, er ved at komme til at ranke i søgeresultaterne for de billeder, du har på siden. Det gør du ved at udfylde billedernes Alt-tag. Det gør du fra Image manager’en i Joomla i Alternative Text-feltet.

Angiv en læsbar, beskrivende tekst af billedet der samtidig indeholder de vigtigste søgeord for siden. Google bruger teksten til at indeksere billedet med, så det bliver vist i relevante billedsøgninger på Google. De bliver mere og mere populære og da det stadig kun er et fåtal, der får udfyldt deres Alt-tags, er det en nem måde at slå konkurrenterne på. Samtidig vises de højst placerede billeder også tit som et lille galleri på første side i de organiske søgeresultater. Det er en genial genvej til at lokke besøgende til din side på – især hvis siden ligger på side 2 eller 3 i de organiske søgeresultater.

Samtidig bruges Alt-tagget af diverse oplæsningsprogrammer til svagtseende. Så har du skrevet en ordentlig beskrivelse af billedet frem for bare at genbruge filnavnet, sådan som det oftest er standard, giver du også svagtseende besøgende en bedre oplevelse af siden.

Linkbuilding

Det er utrolig vigtigt, hvis ønsket er at positioneres højt i Google søgeresultater, at der linkes til din Joomla hjemmeside. Linkbuilding hjælper Google med at validere hjemmesiden, og det er derfor vigtigt at tænke sig godt om når linkbuilding arbejdet startes. Google har nemlig intelligente algoritmer, der sagtens kan afsløre, hvis der bliver gået for aggressivt til den, i linkbuilding arbejdet.
Der skelnes mellem den interne og eksterne linkbuilding

Intern linkbuilding

Den interne linkbuilding er med til at hjælpe brugeren rundt mellem de forskellige sider og kategorier. Interne links er samtidig vigtige, da de er med til at vise Google, hvilke kategorier og sider, der er vigtige at lægge mærke til for søgemaskinen.

Når den interne linkbuiling udføres, er det vigtigt at finde en balance af brugen af de interne links, så det ikke virker spammende for brugeren af hjemmesiden. Dette kan virke irriterende for brugeren, og i værste fald forringe værdien for hjemmesiden hos søgemaskinerne.

Ekstern linkbuilding

Den eksterne linkbuilding er den linkbuilding, der kommer via eksterne sider. Det er altså eksterne sider, der linker til din Joomla side, i artikler eller blogindlæg mfl.
Den eksterne linkbuilding skal altid have relevans for det produkt, eller ydelse der udbydes på hjemmesiden.

Det er vigtigt at de brugere, der klikker på linket ikke bliver vildledt, og forvirret. Dette kan resultere i at brugerne klikker tilbage med det samme, da de ikke får noget relevant ud af klikket. I den eksterne linkbuilding, er det derfor afgørende, at benytte sig af kilder med høj kvalitet, da dette styrker Googles rangering på søgemaskinerne.

Ankertekster

Ankerteksten er det synlige og klikbarer link i teksten, der skal guide læseren videre til din hjemmeside. Den klikbare ankertekst fungerer, som en annonce/beskrivelse af hvad læseren kan forvente at komme ind på ved at klikke på linket.

Det er ikke kun brugerne, men også Google der bruger ankerteksterne som en indikator for, hvad der kan forventes at komme ind på ved at klikke på linket. Google bliver dygtigere og dygtigere til at opsnappe ankertekster, der udelukkende bruges til formålet, om at manipulerer med brugerne. Derfor er det vigtigt, ikke at benytte for aggressive ankertekster i din linkbuilding, da Google validerer efter dette, og straffer, hvis der benyttes for aggressive og manipulerende ankertekster.

Flere gode kilder til Joomla SEO

Sasa Kovacevic er Head of SEO og partner hos Obsidian Digital. Til dagligt sidder Sasa med ansvaret for SEO teamet, hvor han laver strategisk og eksekverende arbejde. Sasa har arbejdet med nogle af Danmarks største e-commerce virksomheder som Profil Optik, Deichmann, Jensens Bøfhus, Hungry m.m. Sasas tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Head of SEO

60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os

Website (required)