Introduktion til Voice Engine Optimization

Af Sasa Kovacevic
Kategori: SEO

At kunne lave online søgninger blot ved at tale ind i enten vores mobiltelefon eller stemmeregistreringsenhed er efterhånden hverdag. Forbrugere verden over har taget Voice Search til sig med overraskende hast, og det lader kun til at tage endnu mere fart. Og dette på trods af at Voice Search ’kun’ er et omkring otte år gammelt fænomen.

Med den voldsomme hast, hvormed Voice Search indtager forbrugernes hverdag, så skal alle, som gerne vil have mange besøgende på deres websites, gøre sig nye overvejelser. Feltet er meget mere konkurrencepræget, og der gælder nogle andre spilleregler, og det er dette, vi skal kigge lidt på nu.

Hvad er Voice Engine søgninger?

Voice Search er en type teknologi, der giver brugeren mulighed for at søge på internettet verbalt. Dette gøres ved blot at tale ind i en taleregistreringsenhed, der oftest består af en smartphone, mikrofon på computeren eller et ’smart device’.

Det er ikke svært at forestille sig problematikkerne, udviklerne af denne teknologi står overfor. Pludselig skal de kunne forudsige, hvordan brugerne har tænkt sig at formulere deres forespørgsler verbalt – det foregår nemlig anderledes, end når de skriver det; brugere har sagt, at det næsten føles som at tale til en ven, når de taler til en Voice Assistant.

Det betyder bl.a., at forespørgsler i langt højere grad formuleres som spørgsmål i talesprogsform i stedet for sammensætninger af mere præcise søgeord, når man taster. En søgning som ”headset trådløs tilbud københavn” ville være en typisk måde at formulere en forespørgsel til Google på skrift. Det kan dog hurtigt komme til at lyde mere a la ”OK Google, hvor kan jeg finde et godt trådløst headset i København på tilbud?” I den første forespørgsel var der ingen tvivl om meningen. Men Googles Voice Search Engine skal kunne filtrere og analysere noget mere for at svare præcist på det andet spørgsmål.

Derfor kommer virksomheder og andre, der gerne vil højt på rankinglisterne, ikke udenom at skulle optimere sit indhold til stemmesøgninger.

VEO Facts & Trends

For at få et lidt bedre overblik over, hvordan Voice Search bliver brugt, tager vi fat i noget interessant data på området.

Markedsvækst

Markedet blæser derudaf, og det kan man se på hastigheden og voldsomheden af stigningerne i salg verden over. I andet kvartal af 2018 voksede markedet for salg af Voice Search Assistants med 187 %. Flagship-mærkerne sendte samlet næsten 17 millioner enheder ud i verden i første kvartal af 2018. Det kinesiske marked stormer frem på stemmesøgningsmarkedet, og det kinesiske mærke Xiao Mis salg af AI højtalere steg med 228 % i 2018.

Fortsætter udviklingen med samme hast, så anslås det, at markedet kan blive 30 milliarder dollars værd, når vi kommer til 2024.

Kvalitet af søgninger

Et af de klare kriterier for, at brugerne rent faktisk anvender Voice Search, er selvfølgelig, at det virker. Hvis brugerne i halvdelen af tilfældene ikke finder det, de søger, med det samme, så skifter de tilbage til tasterne. Dog oplever brugerne masser af succesfulde søgninger; Google Home formår at svare rigtigt på forespørgsler hele 81 % af tiden, hvilket er imponerende. Amazon følger trop med 64 %, og de fleste andre flagships ligger på den gode side af 50 %.

Den allerbedste stemmeregistrering finder man dog hos Apple, der besidder teknologi, der langt overgår alle andre producenter på markedet. HomePod og Siri er nemlig i stand til korrekt at forstå over 99 % af forespørgslerne.

Brug i procenter

Der er mange overraskende statistikker omkring Voice Search, og en del af dem ses i tallene for, hvor mange der faktisk anvender teknologien og hvor ofte. Omkring 40 % af voksne mobilbrugere anvender Voice Search dagligt, og et overraskende højt antal (9 %) af ældre mellem 55 og 64 år bruger også Voice Search. Hele 20 % af alle søgninger på mobiltelefoner er stemmebaserede, og over halvdelen af teenagere søger via stemmen.

Fordelene for forbrugerne

Udover at være en ny og smart teknologi, hvor man blot er med på moden, så er der en ægte oplevelse af værdi for forbrugerne. Den nye måde at søge på lader brugerne multitaske meget mere, især når de opholder sig i stuen væk fra mobilen, kører i bil eller laver mad. Dertil føles det som nævnt langt mere som at tale med en rigtig person end den fuldstændigt maskinelle følelse af at taste søgeord ind i et søgefelt. Brugerne er endda tilbøjelige til at være høflige over for deres voice assistent, hvilket er meget interessant for alle, der vil optimere deres rankings på søgemaskiner.

Det er altså måden, hvorpå teknologi og menneskelig adfærd overlapper, der gør stemmesøgning så attraktivt. Følelsen af at kunne være sit menneskelige jeg og rent faktisk interagere med noget, der i hvert fald giver udtryk for at være mere ’menneskeligt’.

Hvordan tilpasser man sig Voice Search?

Ja, det er jo det store spørgsmål. Vil man gerne rangere højt på de store søgemaskiner, så skal man tage højde for stemmesøgninger. Og der er enormt mange forslag til, hvordan dette gøres bedst muligt. Vi har forsøgt at samle nogle af de bedste råd her, men der kommer garanteret mange flere og nye måder at optimere på i den nærmeste fremtid.

En vigtig pointe er, at en høj placering i søgeresultaterne i forvejen er en forudsætning for at rangere højt i stemmesøgninger. Det kan altså sagtens betale sig – og er nødvendigt af flere årsager – at blive ved med at optimere til ’almindelige’ søgninger. Én af de store forskelle er imidlertid, hvor højt man bliver nødt til at sigte. I traditionelle søgninger er man synlig, hvis blot man findes på første side, men stemmesøgninger lader til kun at skabe hits for top 3. Top 3!

Hvad vil forbrugerne have?

For at vide hvad man bør fokusere på, så skal man have for øje, hvad der søges efter. De fem største områder, som brugerne søger informationer om, er gode tilbud, rabatter og kampagner; tips og produkter til at gøre hverdagen lettere; hvad der sker i området; butiksinformationer som åbningstider og adresser; og kundeservice/support.

Hvad kan man gøre?

Allerede når man skaber sit content, bør man have optimering af stemmestyrede søgeresultater for øje for at opnå de bedste resultater.

  • Man kan starte med at lave en sproglig analyse af, hvordan brugerne interagerer med ens produkt eller hjemmeside. Som nævnt er der forskel på sproget set i forhold til, om man henvender sig på skrift eller tale. Lav derfor en brainstorm omkring og/eller undersøgelse af, hvordan folk taler om jeres produkt eller hjemmeside. Og dernæst hvordan jeres sides nøgleord kan besvare netop de forespørgsler.
  • Optimér jeres hjemmesides tekster, så de flyder naturligt i talesprog. Mange sider har tendens til at skrive lettere mekanisk eller i (naturligvis) skriftsprog, men dette gør ikke arbejdet nemmere for stemmesøgningerne. Forsøg at skrive pænt, men i sætninger, der egner sig til at blive læst op.
  • At få folk ind på hjemmesiden er dog ikke nok. Når jeres nøgleord rammer de stemmestyrede søgeord godt, så skal siden, brugeren lander på, besvare det specifikke spørgsmål tilfredsstillende og give lyst til og brug for at klikke videre på siden. Evaluér derfor om de enkelte stemmesøgninger, som lægger op til informationssøgning, interessedannelse, support eller decideret køb. Hvis man vil kende forskellen på en stiksav og en almindelig sav, så hjælpes man ikke meget af en salgsside med tilbud på stiksave.
  • I samme ombæring kan det være en god idé at skabe en slags Q&A-content på din side. Med enkelte sider, hvis eneste opgave er at besvare spørgsmål nemt og forståeligt, kan man dirigere brugeren over til andre dele af siden, der uddyber mere og kan føre til f.eks. salg. Tjek bl.a. Roboteksperten.dk og hvordan de har løst det her
  • Sørg for at have en hurtig hjemmeside. Især på mobil er det en reel faktor, der er med til at afgøre, hvordan man rangeres. Jo hurtigere siden loades, jo bedre, da brugerne forventer kvik eksekvering.
  • Hvis du har en fysisk lokation, så er det en god idé at inkorporere dette i din optimering. En rigtig stor andel af stemmesøgninger handler om at finde produkter, butikker eller services i nærområdet. Så hvis du sælger sko i Aarhus, så skal din side være sikker på at svare på spørgsmål som ”hvor finder jeg fede sko i Aarhus-området?”
  • Fokusér på at optimere oplevelsen for mobilbrugere. Der er en tiltagende mængde af stemmesøgninger, der foregår over mobilen, så hvis jeres side ikke fungerer nemt, godt og hurtigt på mobil, så klikker folk væk derfra hurtigt.

Toppen af isbjerget

Dette var blot en introduktion til området – der er enormt mange andre smarte og effektive tiltag, der kan forbedre chancerne for at klare sig godt i en verden af stemmesøgninger. Der er dog ingen fast opskrift endnu, især fordi markedet og teknologien udvikler sig konstant. Så det bedste, du kan gøre, er at have en finger på pulsen og skabe noget godt content, der følger så mange af de simple tommelfingerregler som muligt.

Hvis du oplever, at noget virker særligt godt for jer, så vil vi meget gerne høre om det – vi har også meget at lære på området!

God vind med din Voice Search Optimization.

Sasa Kovacevic er partner hos Obsidian Digital. Indenfor SEO bistår Sasa med tekniske analyser, planlægning af tiltag, søgeordsanalyser samt linkbuilding. Alt sker på såvel operationelt som strategisk niveau. Sasa har arbejdet med nogle af Danmarks største e-commerce virksomheder som Profil Optik, Deichmann, Jensens Bøfhus, Hungry m.m. Sasas tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden

Website (required)