Hvorfor SEM og SEO ikke er to forskellige ting

Af Christian Bertelsen Kategori: SEM ordbogen, SEO, SEO ordborg

Mange tror fejlagtigt, at Search Engine Marketing (SEM) og SEO er to forskellige ting. I virkeligheden er SEO en del af SEM, der både består af betalt og ubetalt marketing i forbindelse med søgemaskiner.

Der er mange, der tror, at Search Engine Marketing (SEM) og Search Engine Optimization er to forskellige ting. At den ene kun handler om annoncer, mens den anden handler om at optimere siderne med de rigtige søgeord, relevant indhold og en god struktur. Det sidste er ikke forkert, men det første er.

For SEM er faktisk bare en paraplybetegnelse for alle de marketingrelaterede tiltag, du kan gøre i forbindelse med en søgemaskine. Dermed bliver SEO altså til en del af SEM og ikke en særskilt ting.

Denne form for marketing kan altså deles op i to forskellige spor: Det, hvor du byder på en annonceplacering over søgeresultaterne, og det, hvor du selv arbejder med at komme højere op i en søgning organisk.

Mange betaler selvfølgelig SEO-bureauer for at skrive deres tekster, hvorfor den sidste altså ikke nødvendigvis er gratis – men den kan være det, hvis du selv kan skrive og lave SEO-arbejde. Uanset hvd du vælger, bør du gøre begge dele, for at sikre den størst mulige synlighed for din hjemmesides indhold i søgeresultaterne.

Sådan foregår betalt Search Engine Marketing

I Danmark sidder Google tungt på søgemarkedet, og det vil derfor være naturligt for dig, at du bruger Google Adsfor at få en højere synlighed af din hjemmeside i en dansk søgning.

Har du en international hjemmeside, der også henvender sig til udenlandske brugere, kan du også bruge Microsofts Bing Ads og Yahoo Search Marketing. I udlandet har Google nemlig ikke en helt så stor markedsandel, som de har herhjemme. Derfor kan det rent faktisk godt give mening for dig i visse lande.

Du bestemmer selv, hvilke søgeord du gerne vil findes på i en Google Ads kampagne. Du skal selvfølgelig kun vælge de søgeord, hvor der er en stor konkurrence, så du får mest muligt for dine penge. Søgeord med lav konkurrence vil du typisk kunne komme til at ranke højt på alene med SEO.

Vigtige begreber i forhold til betalt SEM

Når du vælger at lave en Google Ads kampagne, er der en række begreber, som det er vigtigt, at du er opmærksom på. Det er først og fremmest CPC og CPM i forhold til betaling af kampagnen.

CPC står for cost per click. Ved denne form for kampagne betaler du hver gang, der er en mulig kunde, der klikker på din annonce. Det kan være meget forskelligt, hvor meget det koster per click. Det kommer helt an på, hvor meget konkurrence der er på det givne søgeord.

CPM står for cost per mille. Der betaler du hver gang, din annonce er blevet vist 1000 gange. Denne form for afregning bliver ikke brugt så meget længere, men det er vigtigt, at du er opmærksom på den.

Christian Bertelsen arbejder som SEO-Konsulent hos Obsidian Digital, med særlige kompetencer inden for linkbuilding og teknisk SEO. Udover at arbejde med SEO, står Christian Bertelsen også for Obsidians interne læringsakademi, hvor Obsidians medarbejdere løbende bliver videreuddannede, så de altid er på forkant med de seneste trends indenfor online marketing.

Christian Bertelsen

Senior Konsulent

30 13 35 00cbe@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os

Website (required)