Hvordan påvirker inflation og Ukraine-krigen dansk ehandel?
Danske netbutikker oplevede under Corona-perioden massiv vækst grundet ændring i danskernes købsadfærd. Lockdown og mantraet ‘sammen men hver for sig’ blev en fast del af hverdagen, hvorfor mange danskere ændrede deres købsmønstre fra at handle i fysiske butikker til at foretage køb online. Mange netbutikkers trafik steg med 50-100%, hvilket resulterede i et øget salg mens landet var lukket ned.
I øjeblikket er situationen en anden.
Data fra analysen
Data tager udgangspunkt i 194 danske onlinebutikker. Nogle har flere besøgende end andre, hvorfor data er normaliseret. Datakilden er Google Analytics, som måler trafik, adfærd og salg på hjemmesider. På grafen ses indekstallet (indeks 100) for salget og konverteringsraten i perioden februar og marts 2020 holdt op i mod februar og marts 2022. Vi har udeladt at bruge 2021 data, da tallene i denne periode var usædvanlig kunstigt høje grundet Corona og lockdown.
Efter to år med øget onlinekøb ser vi i dag et anderledes scenarie udspille sig.
Usikkerheden med krigen i Ukraine og den stigende inflation har fået danskerne i højere grad til at holde på pengene. Dette ses nu tydeligt på konverteringsevnen (udtryk for antal af besøgende som køber) og salget hos onlinebutikkerne.
Selve analysen er lavet på baggrund af data fra 194 danske onlinebutikker over salg og konverteringsevne i perioden 1 feb – 23 marts 2022 holdt op imod samme periode i 2020 (perioden 2021 er udeladt grundet kunstige høje tal forårsaget af Corona og lockdown). 2020 angives som indeks 100 på grafen, hvor kurven er den procentvise udvikling i 2022.
Transaktioner
Konverteringsrate
Vi har siden februar 2022 set en periode som ligger under niveau på onlinesalget i Danmark. På nuværende tidspunkt ligger februar måned i indeks 78, og det tegner ikke til at blive bedre med marts, som på nuværende tidspunkt ligger i indeks 73. Situationen i Ukraine og mediernes fokus på inflation har muligvis påvirket danskernes lyst til at handle online.
Vores analyse viser, at det største fald i salget skete d. 11 marts 2022, hvor handlen fra de 194 onlinebutikker lå i indeks 60. Dette korrelerer med de stigende benzinpriser og de tiltagende sanktioner fra EU, Storbritannien og USA, som påvirker Ruslands økonomi og dermed også resten af verden.
Medforfattere: Patrick Langtoft og Hana Aviaja Ferdinandsen
Forfatter: Sasa Kovacevic