Mere end 10 års erfaring med digital marketing

Certificeret
Udvalgte referencer

Vil du høre mere?

Website (required)

Vil Du Vide Mere?

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Jacob Mohr Eldon Partner
Hvorfor Obsidian?

Hvad koster det at annoncere på Facebook

facebook bureau
Af Halfdan Timm Kategori: Facebook

Før du kaster dig ud i at annoncere på Facebook, er det meget rart at have en formodning om, hvor meget det vil komme til at koste dig.

I denne artikel fortæller vi dig, hvilke parametre der har indflydelse på prisen på din Facebook-annoncering, hvordan du kan spare penge på kampagnen, og hvorfor prisen alligevel kan ende med at stikke helt af, når du annoncerer på Facebook.

Video: Få svaret her!

Det er stort set også den eneste lighed, der er mellem Google AdWords og Facebook-annoncer. For hvor prisen på en Google AdWords-annonce afgøres af efterspørgslen på de enkelte søgninger, afhænger annonceprisen på Facebook både af, hvad du vil have brugerne til at fortage sig, hvem og hvor stor en målgruppe, du vil annoncere til, hvor stor efterspørgslen er på denne målgruppe, samt hvilken måde du vælger at annoncere på.

Så der er mange flere parametre, som har indflydelse på, hvad din Facebook-annonce kommer til at koste dig. Det gør det meget mere uigennemskueligt at vurdere, hvad du kommer til at betale pr. klik for dine annoncer.

Annonceprisen opgives pr. tusinde brugere

Det bliver ikke bedre af, at Facebook opgiver deres annoncepriser i pris pr. tusinde visninger – CPM eller Cost Per Mille. Nogle mener også M’et kommer af romertallet for 1000 og udtaler CPM som Cost Par Thousand.

For i modsætning til Google AdWords betaler du for antallet af visninger. Så hvis du har valgt en meget stor målgruppe, hvor en stor procentdel af respondenterne slet ikke har interesse i din annonce, kommer du til at betale for alt for mange resultatløse visninger. Altså bliver din annoncering alt for dyr.

Men hvis du omvendt er god til at målrette dine annoncer til lige præcis den målgruppe, der har interesse i dine produkter, tjenester eller øvrige tilbud, får du en meget billigere og meget mere kosteffektiv annoncering.

CPM vs. CPA

En god CPM-pris ligger på mellem 50 og 150 kroner pr. tusinde visninger. Værdien af denne pris for dig, afhænger så igen af, hvor mange af de brugere, som får vist annoncen, der klikker på dine annoncer, går ind og ser på det, du annoncerer for, og køber det. Så at betale en høj CPM er ikke nødvendigvis en dårlig ting, når bare der er nok, som klikker og konverterer.

Den procentdel af brugerne der konverterer, giver CPA’en – altså din cost per acquisition – for kampagnen. I den sidste ende er det den, du er mest interesseret i. For jo flere konverteringer du får, jo bedre bliver dit udbytte af annoncekampagnen. Så i den sidste ende er det denne parameter, der fortæller dig, hvor succesfuld din kampagne har været. Jo lavere CPA, jo større succes!

CPA’en kan du forholdsvist nemt beregne ved at dividere antallet af salg, der kan spores til kampagnen op i dine samlede omkostninger for at køre annoncekampagnen på Facebook.

Hvordan prissættes dine annoncer på Facebook

Ligesom på Google AdWords foregår prissætningen af annoncer på Facebook som allerede nævnt ved hjælp af en auktion. For at få vist din annonce, skal du altså byde højere end dine konkurrenter. Så arbejder du i en branche, hvor der er mange om buddet, kommer du til at betale meget mere for dine annoncer, end hvis du arbejder inden for en branche med få eller ingen konkurrenter.

MEN dem som konkurrerer med dig om annoncepladsen behøver ikke nødvendigvis være inden for samme branche. Alle som har interesse i den målgruppe, du vil annoncere til, er rent faktisk dine konkurrenter på Facebook – også selv om de sælger noget helt andet end dig.

En af de dyreste målgrupper herhjemme er kvinder med små børn, fordi de køber alle mulige ting til både dem selv og deres børn. Så her er der virkelig mange, der vil have deres budskab ud til målgruppen. Derfor bliver CPM-prisen tårnhøj!

Gå efter at gøre din målgruppe så smal og uinteressant for konkurrenterne

Skal du skære ned på annonceomkostningerne på Facebook, kan du gøre flere forskellige ting.

Den første du kan eksperimentere med, er at gøre din målgruppe så unik og snæver, at der er færre eller måske ingen andre, som er interesserede i at annoncere til den. Det kan skære meget af dine CPM-priser.

Så i stedet for at køre med en stor, bred målgruppe, kan du nogle gange få væsentligt billigere annoncer, ved at opdele målgruppe i flere, mindre og knapt så interessante delmålgrupper.

Sørg for at holde relevansscoren høj

Men det er ikke den eneste måde, du kan skære ned på dine CPM-omkostninger. Du kan også få billigere annoncer ved at gå efter at få en så høj relevansscore som muligt.

Den angives for hver enkelt annonce med en værdi fra 1 til 10. Jo højere score, jo bedre passer din målgruppe og din annonce sammen. Det giver dig en lavere CPM-pris, fordi Facebook præmierer dig for at skabe en god oplevelse for Facebooks brugere. Altså virker relevansscoren lidt på samme måde som Quality Score på Google AdWords.

En lav relevansscore fortæller omvendt, at annoncen ikke forventes at give den store respons i målgruppen. Så her bør du gå efter at målrette din annonce bedre til din målgruppe. Men vil du absolut vise din annonce, som den ser ud nu til den pågældende målgruppe, må du bøde for det ved at betale en noget højere CPM-pris.

Vælg en billigere kampagnemålsætning

Når du opretter en ny annoncekampagne på Facebook, skal du også vælge en kampagnemålsætning. Den fortæller Facebook, hvilken handling du vil have brugerne til at fortage på din annonce. Vil du have dem til at klikke videre til jeres hjemmeside, signe op til et nyhedsbrev eller hvordan skal de reagere på din annonce?

Når du vælger kampagnemålsætning, skal du være opmærksom på, at der er nogle kampagnemålsætninger, der er dyrere end andre. Så nogle gange kan det virkelig betale sig at vælge en anden kampagnemålsætning end den, du egentlig havde forestillet dig.

Nogle af de billigste kampagnemålsætninger, du kan vælge, er videovisninger, opslagsinteraktioner og outreach. Tilsvarende er nogle af de absolut dyreste salg fra produktkatalog, konverteringer og forretningsbesøg.

Her er især video en måde at skære ned på prisen på din Facebook-annoncering. Det og hvilke andre muligheder du har for at spare uventede penge på dine Facebook-annoncer, kommer vi tilbage til senere i artiklen.

Vigtige begivenheder presser prisen på Facebook-annoncer i vejret

En af de ting der ganske uventet og pludseligt kan fordyre dine annoncekampagner på Facebook, er begivenheder, som får mange mennesker til at ville annoncere.

Det kan f.eks. være et pludseligt udskrevet folketingsvalg, der sætter prisen på dine Facebook-annoncer op, fordi de politiske partier pumper millioner af annoncekroner efter vælgerne på Facebook. Eller hvis der f.eks. er VM i fodbold, håndbold eller en anden sportsbegivenhed, der øger interessen for at annoncere til forbrugerne.

De fleste af denne type begivenheder kan du oftest spotte på forhånd. Vælger du f.eks. at køre din annoncekampagne i november og december, kan du på forhånd sige dig selv, at den vil blive dyrere. For her vil alle webshops og butikker annoncere for deres julevarer.

Tilsvarende er priserne højere i slutningen af december og ind i januar under januar-udsalget, samt på andre tider af året hvor der er tradition for udsalg. Så her kan du spare penge ved at lægge din kampagne enten før eller efter disse perioder.

Men nogle gange – som f.eks. med det uventede folketingsvalg – er det bare svært at forudsige eller på forhånd gennemskue, hvorfor alt og alle pludselig vil til at annoncere på Facebook. Når det sker, kan din kampagne pludselig blive meget dyrere og performe meget dårligere end du havde regnet med.

Begivenheder som folketingsvalg, julesalg, udsalgsperioder og andre velkendte begivenheder er traditionelt meget dyrere at annoncere under.

Sådan kan du også spare penge på dine Facebook-annoncer

Men ud over at målrette målgruppen, vælge en billigere kampagnemålsætning og optimere annoncens relevansscore, kan du også bruge disse tricks til at skære ned på omkostningerne på din annoncekampagne:

  • Brug video
  • Splittest dine annoncer
  • Vælg en større målgruppe

Brug video

Som vi allerede har været inde på, har kampagnemålsætningen stor indflydelse på prisen på dine Facebook-annoncer. Her er videoer en af de kampagnemålsætninger, der på nærmest magisk vis giver en billigere annoncepris.

Det skyldes, at Facebook gerne vil have flere til at bruge videoannoncer, fordi de giver brugerne en bedre oplevelse af at bruge platformen. Så indtil stort set alle bruger video, kan du regne med, at du kan spare penge på din annoncering på Facebook ved at vælge en videoannonce.

Samtidig opnår du den store fordel, at videoannoncer fortsat konverterer bedre, fordi der stadig ikke er så mange af dem. Altså får du ikke alene en lavere udgift til annoncerne. Du får også et større udbytte og dermed en bedre CPA på din annoncering. Godt med godt på!

Splittest dit materiale

Det næste du kan gøre for at sænke prisen, er at vælge dynamisk annonceindhold. Herved får du mulighed for at oprette flere forskellige versioner af den samme annonce.

Så i stedet for at oprette én annonce, kan du i stedet oprette f.eks. 4 eller 5 bud og så lade Facebook splitteste dem på den valgte målgruppe. Dermed får du automatisk vist den annonce, der konverterer bedst.

Derved får du mest muligt ud af din CPM, og det er jo ikke så ringe endda.

Vælg en større målgruppe

Det sidste kan virke lidt modstridende med, hvad vi har været inde på tidligere. Men nogle gange kan målgruppen simpelthen blive så lille, at Facebook får svært ved at vælge de rigtige personer at vise annoncen til.

Så oplever du en høj CPM med få konverteringer, og kører kampagnen med en forholdsvis lille målgruppe, kan du prøve at brede det lidt mere ud og se, om det giver bedre resultater.

Jamen, hvad koster så den Facebook-annoncering

Som du måske kan forstå af ovenstående, er det faktisk ikke helt enkelt at forudsige, hvad en given kampagne kommer til at koste dig. I hvert fald ikke hvis du kun har erfaring med at køre jeres egne kampagner. Så er din eneste vej til at få erfaringer med annoncepriserne, at afsætte et budget, og så se hvor langt det bringer dig.

Men vælger du et bureau som f.eks. vores til at køre dine Facebook-annoncer, vil vi oftest kunne give dig et mere præcist bud på, om ikke andet så hvor stort et budget du bør sætte af, for at kunne opnå det bedst mulige resultat af din annoncekampagne. I den sidste ende er det jo også det vigtigste for dig at vide.

 

Halfdan Timm

Halfdan Timm er partner og Head of Social hos Obsidian Digital. Han er specialiseret i Facebook-annoncering, og har som den eneste i Danmark skrevet en bog om emnet. Udover arbejdet i Obsidian Digital er Halfdan fast underviser hos bl.a. Personalejuridisk Institut og IBC.

Obsidian Digital

Website (required)

Vil Du Vide Mere?

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.