Hvad er LinkedIn Sponsored InMail?

Af Halfdan Timm
Kategori: LinkedIn

LinkedIn er efterhånden blevet en platform på størrelse med både Facebook og Twitter, hvor det primære fokus er professionelle relationer og forretningsforbindelser. LinkedIn har dog ikke en lang historik af succeshistorier inden for annonceringer, men faktisk er LinkedIn Sponsored InMail en særdeles overset annoncestrategi, der viser sig at være meget effektiv.

Med LinkedIn Sponsored InMail kan du sende direkte beskeder ud til personer, du ikke har i dit private netværk. På den måde kan du ramme en specifik målgruppe uden for dit netværk. Funktionen er kun tilgængelig for premium-medlemmer, som mange virksomheder i dag allerede er.

Denne B2C-strategi tager sig anderledes ud end de hidtil anvendte annonceformater på LinkedIn. Her kombinerer du B2C- og B2B-markedsføring, hvor du får en række gode muligheder for at målrette dit indhold. Du kan matche personer og deres kompetencer med mulige jobfunktioner og forskellige brancher.

Derfor er LinkedIn Sponsored InMail et godt annonceformat

Mange anvender LinkedIn på samme vis som Facebook i forbindelse med annoncer. Her vises annoncerne i privatpersoners News Feed, men på LinkedIn har det slet ikke det samme udbytte som på sociale platforme som Facebook og Instagram. Sponsored inmail er en helt anden strategi, der desværre er meget overset, som det er nu.

Som annoncør kæmper du mod andre annoncører, der jagter den samme målgruppe som dig. Ved at anvende sponsored inmail får brugerne personligt besked gennem Messenger-funktionen. Lige meget om vi modtager en besked på SMS, Facebook eller et tredje sted, har vi en stærk tendens til at læse den igennem. Det samme gælder for dine annoncebeskeder.

Den vil altid blive vist med et par linjer, der fungerer som forhåndsvisning af beskeden. Disse to linjer vil ofte være dem, som en bruger læser og dermed kan fornemme, om beskeden har vakt interesse.

Du har altså en helt unik mulighed for at fange en brugers fulde opmærksomhed ved at benytte LinkedIn Sponsored InMail frem for annonceringer i deres News Feed.

Hvordan laver jeg LinkedIn Sponsored InMails?

At komme i gang med sponsored inmailing på LinkedIn er ikke nogen kompliceret opgave for dig. Du kan administrere det hele i LinkedIns kampagneadministrator, hvor du blandt andet kan udpege den målgruppe, dine beskeder skal rette sig mod.

Inden du går i gang med din annonce, skal du have et banner, der komplementerer den besked, du ønsker at annoncere. Herefter skal du blot oprette en kampagnegruppe i kampagneadministratoren, hvor du indtaster publiceringsperiode og budget. Når du har registreret dette, får du to mulige kampagnemålsætninger, der understøtter dette annonceformat. Du kan vælge mellem:

  • Webstedsbesøg
  • Leads

Du har ligeledes mulighed for at definere din specifikke målgruppe. Det behøver ikke kun være baseret på alder. Du kan anvende forskellige parametre inden for demografi, hvor blandt andet uddannelsesniveau og brancher er tilgængelige. Disse parametre er vigtige for at ramme den helt rigtige målgruppe med din sponsored inmail.

LinkedIn kræver, at du bruger minimum 60 kroner om dagen på dine annoncer, men det er ikke sikkert, at hele budgettet bliver brugt. Dette afgøres af, hvor mange inden for din målgruppe, der logger på LinkedIn. 

Hvornår bør jeg benytte mig af LinkedIn Sponsored InMail?

Der findes forskellige annonceformater, der passer til nogle helt specifikke formål. Sponsored inmail giver dig en unik mulighed for at komme i direkte kontakt med personer inden for den målgruppe, du efterspørger.

Skal du have besat en stilling i din virksomhed, er sponsored inmail den helt ideelle løsning. Her kan du målrette annoncen mod personer, der opfylder dine kriterier og dermed kan være en potentiel mulighed ved en ansættelse. Her kan du vække personers interesse med din besked og gøre opmærksom på stillingen.

Vil du gerne gøre personer opmærksom på din virksomhed, egner LinkedIn Sponsored InMail sig også glimrende til at holde brugernes interesse ved lige. Har de allerede besøgt din side på LinkedIn, kan du med fordel have en annoncering, der giver dem mulighed for at kontakte dig direkte på LinkedIn eller gennem andre kontaktoplysninger.

Hvordan adskiller inmail sig fra almindelig annoncering?

LinkedIn Sponsored InMail adskiller sig meget klart fra de andre annonceformater på LinkedIn. Du har mulighed for at anvende syv yderligere annonceformater:

  • Tekstannonce
  • Billedannonce
  • Karruselannonce
  • Videoannonce
  • Følgeannonce
  • Spotlight-annonce
  • Jobannonce

Som den eneste af de otte forskellige annonceformater giver sponsored inmail dig mulighed for at komme i direkte kontakt med brugerne. Andre annoncetyper vil blive en integreret del af brugernes feed, og derved skaber det næppe den samme synlighed som besked-annoncer, der ender i indbakken.

Sponsored inmail er for dig, der gerne vil helt tæt på brugerne. Du åbner op for en mulig korrespondance og indbyder til spørgsmål og nysgerrighed. Ved en personlig henvendelse vil brugeren automatisk føle sig mere forpligtet til at reagere, og muligvis også respondere, på det indhold, de modtager. Du målretter indholdet til den enkelte bruger, og derved er det også nødvendigt med en annoncebesked, der står som en personlig henvendelse.

Hvordan skal beskeden udformes?

Annonceindhold er generelt til mange forskellige brugere på én og samme tid, og her adskiller besked-annoncerne sig også fra de andre mulige annonceformater. Du skal levere en besked, der retter sig mod den enkelte bruger, men som kan anvendes til mange forskellige. Det lyder måske kringlet, men det handler i bund og grund om at producere noget indhold, der har en personlig henvendelse med de rette pronominer og ordvalg.

Ligeledes bør du undgå specifikke stillingsbetegnelser, der kan antyde, at du udelukkende henvender dig til nuværende direktører inden for en specifik branche. Det begrænser dine muligheder for at ramme en så bred målgruppe som muligt, der samtidig overholder dine kriterier.

LinkedIn Sponsored InMail kan være en helt ny disciplin for mange. Måske du er vant til at benytte dig af de klassiske annonceformater på sociale medier, og det kræver en portion rutine og læring at kunne administrere denne type af annonce. Derfor kan det være en god investering at få en professionel med på råd, når du skal i gang med denne form for annonce på LinkedIn.

En professionel inden for området har et godt kendskab til tone og forskellige målgrupper. På den måde kan I udarbejde en skarp besked, der kan ramme bredt, men som samtidig rummer en personlig tone, der appellerer til brugerens interesse og nysgerrighed.

Halfdan Timm er partner og Head of Social hos Obsidian Digital. Han er specialiseret i Facebook-annoncering, og har som den eneste i Danmark skrevet en bog om emnet. Udover arbejdet i Obsidian Digital er Halfdan fast underviser hos bl.a. Personalejuridisk Institut og IBC.

Halfdan Timm

Partner

+45 60 73 60 60hti@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden