Hvad er Instagram Shopping?

Af Halfdan Timm
Kategori: Facebook

Ønsker du at få dine kunder i nem og direkte kontakt til dine produkter? Med Instagram Shopping kan dette gøres nemt og hurtigt! Instagram Shopping er et nyere fænomen, som hurtigt har taget online-verdenen med storm. Der er ganske enkelt tale om én knap, som viser dine følgere direkte videre til din webshop. Så kan det ikke blive nemmere.

Hvordan fungerer det?

Har du en bruger til din webshop eller dit firma? Så er du allerede godt på vej. Hvis du indtil videre kun har benyttet Instagram til at fremvise dine produkter, vil Instagram Shopping tage din butik til nye højder. Der er dog nogle regler, som skal overholdes, og nogle punkter der skal tjekkes af, før du kan oprette Instagram Shopping til din Instagram-konto.

For det første skal dit firma overholde Instagrams handelspolitik. Denne er meget standard, og du kan nemt finde den på Instagrams egen hjemmeside. Din Instagram-side for dit firma skal være en virksomhedskonto. Er den på nuværende tidspunkt en almindelig bruger, kan du nemt og hurtigt konvertere den, så bare rolig, du skal ikke starte helt fra bunden. Det er vigtigt, at din butik hovedsageligt sælger fysiske varer, så dette er ikke ideelt til eksempelvis musik-downloads eller online strikkeopskrifter.

Slutteligt skal du have tilknyttet en Facebook-side samt Facebook-katalog til din Instagram. Dette er, fordi Instagram er ejet af Facebook, så for deres nemheds skyld skal der være enighed fra den ene platform til den anden. Såfremt du har en Facebook-side til dit firma, har du typisk også Facebook-katalog. Dette kan du nemt tjekke via Business Manager på Facebook.

Når din konto er blevet godkendt af Instagram, er du klar til at lægge salgs-opslag op. Læs videre for at finde ud af nogle gode tips til, hvordan man grejer Instagram Shopping, eller start med at læse mere om Instagram-annoncering generelt. Så er du godt klædt på til at få det bedste ud af Instagram Shopping.

God kontakt til dine følgere gør forskellen

Hvis du allerede har dit firma på Instagram, er det vigtigt at gøre følgerne opmærksom på, at de nu kan shoppe direkte fra platformen. Opret eventuelt en historie, eller lav et post, hvor du på forståelig og enkel vise viser dem, at det nu er endnu nemmere end nogensinde at købe dine produkter. Du kan i samme øjemed benytte spørgsmålsklistermærket til at åbne op for samtale mellem dig, udbyderen, og dine følgere, køberne. Så kan de stille dig spørgsmål om alt fra forsendelse til design – og du vælger selvfølgelig selv, hvis der er nogle spørgsmål, som du ikke kan eller vil svare på.

Hvis én af dine følgere har lagt et opslag op med en af dine varer, kan du spørge, om du må bruge dette opslag på din butiks Instagram eller Instagram-historie. Det viser, at du og din butik gerne vil være en del af fællesskabet, og at du værdsætter, når dine følgere støtter dig. Samhørighed er meget vigtigt for at opnå et stærkt fællesskab på Instagram; dine følgere skal gerne føle, at I er én stor gruppe, hvor dine produkter så er omdrejningspunktet eller interessepunktet for jer alle sammen.

Vær ikke bange for at sælge

Sidder du for eksempel og vil gerne sælge tøj, kan det være en idé at fremvise dit tøj stylet sammen til et fuldendt outfit. Sælger du skønne duftlys, kan det være en idé at lave posts med de specifikke dufte, som duftlyset har i sig, såsom vanillestænger eller fyrretræsgrene. Det handler om at være kreativ og at kunne se billedet for sig, inden man sætter det op. Vær bevidst om, hvad du forsøger at sælge. Produktet skal altid være i fokus, meget lig en helt almindelig reklame.

Har du en butik, som fokuserer på badges, pins og lignende? Så kan du lave et ”flat lay” med alle dine mest populære varer. Et flat lay er et billede taget oppefra på en flad overflade. Det er en af de mest populære vinkler på Instagram, fordi alle kan gøre det, men også fordi det er meget visuelt flot og virkelig kan fremvise dine varer eller produkter. Stort set alt kan sælges via et flat lay, og det vil også gøre det nemmere for dig at tagge hver vare individuelt, så dine følgere nemt kan klikke sig videre til præcis det duftlys, den T-shirt eller det badge, de er interesserede i at købe.

Byg et brand

De fleste webshops og butikker har selvfølgelig allerede et brand, men specifikt til Instagram Shopping er det yderst vigtigt at have styr på, hvad man vil fortælle, og hvordan man vil fortælle det. Når du har styr på, hvilke af dine varer der sælger bedst på Instagram, kan det være en fordel at vise dem mere og oftere frem. Du kan nemt se ud fra indblik og målinger på din app, hvilke produkter der har fået mest opmærksomhed.

Det kan også være en fordel at lave produktlanceringer. Har dit fællesskab udtrykt interesse i et af dine produkter, men i en specifik farve, som du endnu ikke har produceret? Lav opslag eller historier, hvor du giver små smugkig på den nye, eftertragtede vare, og benyt eventuelt nedtællingsklistermærket, så dine følgere ved præcis, hvornår varen er sat til salg. Til produktlanceringer er det selvfølgelig også en god idé at oprette et hashtag.

Hashtags, posts og mere forklaret

Hashtags er en nem og ligetil måde at kommunikere med både dit fællesskab og hele Instagram på. Du kan lave hashtags til særlige salgskampagner eller giveaways, og du kan også opfordre dit fællesskab til at benytte hashtags, som er specifikke for hver vare, når de laver opslag med dine produkter. Sammen styrker I fællesskabet.

Produktklistermærket er måden, hvorpå dine følgere kan se, om noget i dit post er til salg. Når dine følgere scroller igennem deres Instagram, vil der ved dem af dine opslag, hvor du har et salgslink, være et lille ikon i hjørnet. Når de trykker på billedet, vil der i stedet poppe klikbare links op henover den eller de varer, som er til salg. Derfor er layout rigtig vigtigt, så dine følgere nemt kan komme videre til din webshop.

Du behøver ikke kun benytte produktklistermærket på deciderede billede-posts. Det er også muligt at tagge videoer og karrusel-video-opslag med produktklistermærke. Så hold dig endelig ikke tilbage, Instagram Shopping er et nemt og sjovt værktøj, som nok skal hjælpe dig med at sælge.

Halfdan Timm er partner og Head of Social hos Obsidian Digital. Han er specialiseret i Facebook-annoncering, og har som den eneste i Danmark skrevet en bog om emnet. Udover arbejdet i Obsidian Digital er Halfdan fast underviser hos bl.a. Personalejuridisk Institut og IBC.

Halfdan Timm

Partner

+45 60 73 60 60hti@obsidian.dk

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe for en uforpligtende snak:

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden