Hvad er Instagram Insights?

Af Halfdan Timm
Kategori: Facebook

Instagram Insights er den nemmeste måde, hvorpå du kan se, hvor godt dine opslag på Instagram klarer sig. Instagram Insights vil fortælle dig om, hvor mange visninger du har fået per opslag, og hvilke kanaler du har fået de visninger fra. Så kan du bedre få en fornemmelse for alt det, der foregår bagom tæppet, så at sige. Instagram Insights giver dig al den nødvendige data i nemme bidder og med brugervenligt layout. Selvom en professionel SoMe-manager absolut vil få mest ud af denne data, kan du også sagtens håndtere Instagram Insights som enmandsvirksomhed.

Hvis du stadig har en personlig Instagram-konto til professionelt brug, kan du ikke bruge Instagram Insights. Men frygt ej, det er meget ligetil at få omformet din personlige konto til en business-konto. I samme stund kan du også lave en Facebook Business Profil til din Instagram-konto. Så kan du også benytte dig af mange andre spændende værktøjer til Instagram såsom Instagram Shopping, hvis du har butik eller webshop.

Hvad kan du bruge Instagram Insights til?

Det kan næsten høres på navnet. Instagram Insights giver dig indblik i, hvorledes din Instagram-konto klarer sig i popularitet. Du kan eksempelvis se, hvor mange visninger du har fået på grund af hashtags og derved finde ud af, om du bruger de bedste hashtags til dit content. Hashtags er den nemmeste måde at få en bredere berøringsflade med den målgruppe, som du gerne vil nå. Så kan du langsomt opbygge et solidt fællesskab til dit indhold.

Hvordan benytter man Instagram Insights bedst?

Privat er Instagram din måde at dele billeder og videoer af dig selv, dine venner og ting, der interesserer dig, til din omgangskreds, men det er en helt anden verden, når det kommer til et professionelt øjemed. Professionelt set er Instagram en perfekt platform til markedsføring af både services, budskaber og varer. Her kan du enten fremvise dine produkter eller visualisere dine services eller budskaber. Så ligegyldigt om du behøver en Instagram til at sælge eller promovere, er det vigtigt at tænke over de indblik, man får fra Insights.

Instagram Insights giver dig indblik i din målgruppe

Fra din konto kan du finde et ikon specifikt til Insights på hele din konto. Her kan du få et overordnet overblik over, hvordan det går med din konto. Ud fra de tal og grafer, som du kan finde her, kan du eksempelvis finde ud af, om du laver opslag ofte nok, og om du bruger de bedste hashtags til dit indhold. Du kan også se din vækst og ud fra disse tal sætte dig mål. Ønsker du 1.000 nye følgere inden for de næste seks måneder, for eksempel? Vi du gerne højne engagementet fra de følgere, du allerede har? Valget er dit.

En vigtig funktion er et overblik over dine følgere. Dette er den perfekte måde at se, om du når den målgruppe, som du sigter efter. Sælger du eksempelvis herreure, vil du selvfølgelig gerne have mere fat i flere mænd end kvinder – ikke at det skader, at kvindelige brugere også er bevidste om dit mærke! Dine data kan vise dig aldersgruppe, køn og lokation på dine følgere.

Er du nået et stadie i din online markedsføring, hvor du kan overveje at udvide internationalt, kan lokation give dig en god idé om, hvor det vil være en god idé at markedsføre til. Geografisk kan det også være spændende at vide, hvor dine følgere har hjemme. Sælger du citybikes, vil det for eksempel være mærkeligt, at du hovedsageligt har følgere fra land- og udkantsområder. Så vil det måske være en idé at re-brande, så du kan få fat i den målgruppe, du søger – eller måske begynde at tilbyde et produkt, som henvender sig til de mennesker, der allerede viser interesse i dig og din virksomhed.

Optimér, hvornår du lægger opslag op

Helt til slut under følger-sektionen kan du også se, hvornår dine følgere er online. Således kan du finde ud af det optimale tidspunkt at uploade på, så du kan få engageret dine følgere med dine smukke billeder og spændende calls-to-action. Når du har fundet et godt mønster i, hvornår dine følgere er online, vil det ikke kun blive nemmere at høje engagement, men også at markedsføre generelt.

Insights på din konto

Den overordnede Insights-side viser dig alt data fra de sidste syv dage samt dine overordnede tal. Det vil sige, at du både kan se, hvor mange følgere du har, og hvor mange af dem du har fået (eller mistet) inden for de sidste syv dage. Ligeledes kan du også få et overblik over, hvor ofte du har lagt opslag op, og hvor mange du har lagt op i alt.

Her kan du også se, hvor mange individuelle konti du har nået med dine opslag per dag, samt hvor mange der har klikket ind på din profil. Har du en hjemmeside, et telefonnummer eller en e-mail tilknyttet din konto, kan du også se, hvor mange gange én eller alle af disse er blevet trykket på. Hvis du derfor ønsker mere engagement på én af disse måder, vil det være en idé at opfordre dit fællesskab til at benytte disse – og selvfølgelig lade det være en logisk del af din markedsføring at behøve dette!

Insights på hvert opslag

Er du i tvivl om, hvorvidt din konto klarer sig godt? Har du lige skiftet æstetisk look på Instagram, og er du nysgerrig på, hvad dit fællesskab og resten af Instagram synes om det? Likes og indtryk er den nemmeste måde at sammenligne dine opslag og derved se, om du har den fremgang, som du ønsker. Benytter du dig eksempelvis af Instagram Shopping, kan du også se, hvor meget du sælger på hvert opslag, hvor der er en vare til salg.

Insights på din historie

Din Instagram-historie, også kaldet Instagram story, er typisk til mere afslappede og uformelle opslag, hvor det ikke gør noget, at der er lidt rysten på billedet eller måske nogle sjove effekter. Det er også her, du kan benytte spørgsmålsklistermærket, hvor du kan engagere dine følgere ved at lade dem stille dig spørgsmål.

Mange følgere fokuserer meget på Instagram story, så det er vigtigt også at lave indhold til disse følgere. Selvfølgelig vil forskellige målgrupper benytte Instagram på forskellige måder. Med Instagram Insights kan du derfor nemt forsøge dig frem og være mere aktiv på Instagram story og se, om du derved får flere følgere og mere engagement end ved almindelige posts. At møde dine følgere, hvor de er, er alfa og omega for at skabe et sundt fællesskab omkring dit budskab eller dit brand.

Halfdan Timm er partner og Head of Social hos Obsidian Digital. Han er specialiseret i Facebook-annoncering, og har som den eneste i Danmark skrevet en bog om emnet. Udover arbejdet i Obsidian Digital er Halfdan fast underviser hos bl.a. Personalejuridisk Institut og IBC.

Halfdan Timm

Partner

+45 60 73 60 60hti@obsidian.dk

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe for en uforpligtende snak:

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden