Hvad er Google Discovery Ads?

Af Patrick
Kategori: Google ads

Det er vigtigt som virksomhed at være synlig på nettet i dag. Hvis du ikke popper op på Google, kan det være svært at blive synlig. Vi kender efterhånden nok alle sammen Google Ads: betalte annoncer, som lander øverst i Google, når man søger på et bestemt emne eller produkt. Det er en måde at synliggøre sin virksomhed på. Men der findes også andre metoder, der kommer i forlængelse af Google Ads, og som på en anden måde kan få din virksomhed frem i lyset. Det er blandt andet det nyeste bud fra Google: Discovery Ads.

Discovery Ads – en ny og anderledes måde at lave annoncer på

Discovery Ads er et nyt format, der er baseret på feeds, og som vises på hjemsiden i Google, når man bruger sin mobil, og når man besøger Google.com. Brugeren kan skræddersy sit eget feed med emner, han/hun har interesse for. Derfor kan annoncerne blive meget personlige, og man kan som annoncør skabe indhold, der passer lige præcis til sin målgruppe.

 

Det, der gør den store forskel fra Google Ads til Discovery Ads, er, hvordan de fungerer. Som annoncør kan man komme med et billede og noget tekst, og så klarer Google stort set resten gennem maskinlæring. Google bruger maskinlæringen til at finde den helt rette målgruppe for dig på det rette tidspunkt og det rette sted. Disse annoncer kan så vises flere steder, alt efter hvor det passer – blandt andet i Google Discovery Feed. Nedenfor vil det blive forklaret, hvordan Google finder det rette publikum til din målgruppe.

Hvordan ser Discovery Ads ud?

For igen at skelne mellem Google Ads og Discovery Ads skal man bare se på, hvordan de er opbygget, og hvordan de ser ud. Discovery Ads er nemlig opbygget som et feed modsat de almindelige annoncer. Google Discover Feed kan minde om det feed, vi ser på Facebook – men i stedet for at feed består af det, dine venner deler, så er indholdet lavet af Googles algoritmer. Her kommer annoncerne eksempelvis, ligesom på Facebook, op sammen med billeder. Billederne kan både komme som enkelte og flere billeder af produktet eller servicen. På den måde bliver brugeren fanget endnu mere end ved almindelige annoncer.

 

Discovery Ads kombinerer altså de visuelle formater med funktioner, der fanger det helt rette publikum ud fra målgruppen. Derigennem kan annoncerne blive meget personlige, og gøre så kunden/brugeren nemmere går til handling. Det er derfor en helt ny måde at tænke annoncering på.

Hvordan finder Google det rette publikum?

Der er flere metoder, som Google bruger i søgen efter det helt rette publikum, der matcher din målgruppe. Google kan blandt andet bruge den aktivitet, du laver på websider eller via apps. Den kan også bruge ting som din lokationshistorik og din enheds information. På den måde kan Google gøre annoncerne personlige for brugeren – brugeren, som passer lige akkurat til din målgruppe.

 

Alt efter hvilke brugerindstillinger folk har på deres enheder, kan Google vise dig resultater på baggrund af sider, du tidligere har besøgt, videoer på YouTube, du har interageret med, eller apps, du har downloadet. Ud fra disse informationer vil Google finde nye brands og produkter, som ligner det, du som bruger har besøgt, interageret med og/eller downloadet. På den måde finder den noget, som du kan have interesse i som bruger.

 

Her tager Google altså udgangspunkt i det personlige, hvilket er tilpasset efter den nye måde, vi søger på Google på. Vi søger nemlig oftere og oftere på en samlet oplevelse i stedet for blot svaret på et af vores spørgsmål. Og det er denne ændring i søgningen, som Discovery Ads tager udgangspunkt i. Folk vil nu gerne have meget mere ud af deres internetoplevelse, og derfor er det genialt, at Google bruger den individuelle brugers søgning til at gøre annoncerne mere personlige. På den måde bliver der skabt et mere personligt og mere givende indhold, der fanger brugeren på anden måde, end hvis det blot var et svar på en søgning eller et spørgsmål.

Hvad kan du som annoncør bruge Discovery Ads til?

Som annoncør giver denne personlige målgruppe mange spændende muligheder for at lege med indhold for at få flere folk til at se ens produkter og services. Discovery Ads er lavet på en anden måde end de klassiske Google Ads, så de skal fange brugerens opmærksomhed på en ny måde. Brugeren kan blive fanget af det interaktive indhold og det visuelle. Derfor bliver annoncerne ikke bare scrollet over, men de fanger rent faktisk mange brugere, fordi de er mere iøjnefaldende og meget mere personlige end andre former for annoncer.

 

I forlængelse af ovenstående pointe om den nye form for søgning, der skal være en samlet og personlig oplevelse, er Discovery også en fordel for annoncørerne, fordi brugeren her netop har lyst til at få nye indblik og nye oplevelser. Modsat det feed, vi ser på Facebook, hvor folk ikke vil have reklamer, men kun information fra deres venner, er der større chance for, at brugeren vil klikke videre på Discovery Ads. Fordi de er på Google netop for at få ny viden – og nye indtryk. Du skal selvfølgelig stadig tænke en del på, hvordan dit indhold vil passe til den specifikke målgruppe. Men hvis du laver relevante og brugbare Ads til din målgruppe, er der stor sandsynlighed for, at Discovery Ads er stedet for dig som virksomhed.

Hvilke andre fordele er der ved Google Discovery Ads?

En anden god grund til, at du som annoncør skal bruge Google Discovery Ads, er, at det (ifølge Google) kommer ud til hele 800 millioner brugere verden over. Dine discovery Ads vises desuden ikke kun på Google. De kan også blive vist i YouTube’s feed og Gmail’s reklamer. De bliver også vist der, fordi Google igen tænker, at det er steder, hvor folk, der gerne vil opleve nye ting og vide nye ting, tager hen. Dine annoncer kan altså komme ud til virkelig mange brugere på mange forskellige platforme. Og det er i den grad med til at gøre din virksomhed meget mere synlig. Der er altså mange gode grunde til at bruge Discovery Ads som annoncør, så det er bare med at komme i gang.

Patrick Langtoft er ansat som konsulent med speciale i PPC-annoncering i Obsidian Digital. Til dagligt arbejder Patrick med at skalere kundernes forretning gennem Google Ads og YouTube annoncering, i tæt dialog med kunderne.

Patrick

Co-Head of PPC

+45 31 16 20 70pla@obsidian.dk

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe for en uforpligtende snak:

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden