Hvad er Google BERT?

Af Sasa Kovacevic
Kategori: SEO

Vi Googler alt, hvad vi kan. ”At Google” er endda blevet et verbum, fordi vi gør det så meget. Selvom Google har været i gang i mange år efterhånden, er det stadig ikke alt, de kan svare på. Men det forsøger Google nu at lave om på med deres nyeste slag på stammen: BERT. BERT blev implementeret i Google i 2019, og det er derfor stadig meget nyt.

BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) er en kompleks algoritme, der skal gøre Google bedre til at forstå os og alle de små fejl, som er en del af vores sprog. Det handler altså om den måde, vi søger på i søgemaskiner som Google. På den måde kan Google blive bedre til at levere mere relevante resultater til os som brugere. Det er altså en kunstig intelligens, der forsøger at forstå det, vi vil spørge om, ud fra konteksten – også selvom det måske ikke er stavet korrekt eller formuleret, som det burde.

Fokus på den samlede sætning og kontekst i søgning

Med BERT får Google mere fokus på den samlede kontekst og fulde sætning fremfor kun at forstå nøgleordene – som ellers er det, der plejer at være i fokus, når man søger. Men på dansk er forholdsordene vigtige, når vi skriver en sætning. Og det kan have betydning for, hvordan sætningen opfattes. Det kan være ord som ’til’ og ’fra’ eller ’med’ og ’uden’ – ord, som er relevante for at kunne forstå sætningen korrekt. Dette har Google altså ikke haft så stor fokus på tidligere. Men Google BERT skulle efter sigende have mere fokus på konteksten, så der oftere sker en fuldstændig korrekt søgning uden misforståelser. For at skære det ud i pap betyder det, at Google før søgte hvert ord hver for sig, hvorimod BERT nu hjælper Google til at forstå sætningen som en helhed, og derfor kan Google nu bedre forstå, hvad sætningen betyder.

BERT skal altså gøre Google mere brugervenlig for dig som bruger. Det sker, fordi der kommer endnu mere relevante resultater. Idet Google bliver bedre til at forstå, hvordan vi mennesker rent faktisk søger, opstår der også mere relevante søgeresultater, som søgemaskinen vil kunne vise brugerne. Der er altså mange fordele ved Google BERT.

Et eksempel på brugen af BERT på Google
For bedre at forstå, hvad BERT hjælper Google med i søgningerne, kommer her et eksempel på det. Google har selv vist, hvordan en søgning på sætningen ”2019 brazil traveler to usa need a visa” viste et helt andet og bedre søgeresultat, efter BERT blev implementeret. Ligesom det blev beskrevet ovenfor, er det de små ord som ”to” i dette tilfælde, der gør den store forskel for sætningen og søgningen. Dette lille ”to” har stor betydning for selve konteksten af sætningen. Derfor opstod der også to helt forskellige søgeresultater, hvis man sammenligner den ovenstående sætning i forhold til Google med og uden BERT.

Meningen med søgningen var at få hjælp til, om en brasiliansk rejsende har behov for et visum under en rejse til USA. Før BERT ville Google ikke forstå søgningen og derfor give et svar på, om en amerikaner kan rejse til Brasilien uden visum – og ikke omvendt. Det er altså meget små ord, der kan forvirre Google. Men det er her, at BERT virkelig kommer til sin ret og hjælper Google med at forstå den samlede kontekst, så den tænker mere, som et menneske rent faktisk ville tænke.

Hvad betyder BERT for dig med en webshop og fokus på SEO?

Google BERT har også en betydning for SEO og for online content marketing. Dog er BERT ikke kommet så langt endnu, så vi ved ikke reelt, hvad og hvor meget det kommer til at ændre. Men fordi BERT jo netop ændrer i SEO ved at inkludere flere søgninger, vil det komme til at have betydning. Det er dog ikke sikkert, at det ændrer det helt store. Det kan derfor være en god idé at holde øje med sin websites placeringer i Googles søgeresultater.

Hvis man oplever fald på enkelte sider, er det vigtigt at undersøge, hvilke søgeord og sætninger denne side tidligere blev fundet på. For det kan være netop disse søgeord og sætninger, der kan være påvirket af BERT. Derfor er det fremadrettet en god idé at optimere sit SEO-arbejde efter forbrugerne, og hvad disse søger efter, og ikke for Google, og hvad de finder resultater efter.

Det har altid været svært for Google at vurdere, hvad der er relevant for dine brugere, hvis du ikke har noget content på din side. Men med BERT er det endnu mere vigtigt at skrive noget indhold, som matcher hensigten bag søgningen. Derfor handler det mere end nogensinde om at udvikle noget godt content, der henvender sig specifikt til din målgruppe. Det skal desuden svare på dine brugeres spørgsmål på den bedste måde.

Hvis du ikke har relevant indhold på din hjemmeside, der matcher konteksten til det, dine brugere søger på, vil du måske opleve, at dine placeringer i Google falder. Hvis relevant indhold på den anden side allerede er noget, du bruger tid på, på din webshop, ændrer BERT ikke synderligt meget for dig. Det, den ændrer, er dog, at dine brugere nemmere kan komme frem til din side, fordi Google gennem BERT kan læse flere søgninger som en helhed.

BERT’s betydning

For at opsummere det ovenstående kommer Google BERT til at have betydning både for dig som bruger og dig, som har en webshop og en virksomhed, der gerne vil være synlig online. Det er dog udelukkende positive ændringer – hvis du altså har styr på dit content på din webside. Hvis ikke, kan der være få ændringer, og så gælder det om at få noget godt indhold på din side, der er relevant for dine kunder og din målgruppe. For brugeren er Google BERT udelukkende positivt, fordi du nu kan søge lige præcis det, du gerne vil søge, og så vil Google fremover kunne finde meget mere præcise svar. Det er dog vigtigt at pointere, at det indtil videre kun er 10% af søgeresultaterne, der bliver påvirket af BERT. Det er dog stadig rigtig mange søgeresultater, og BERT er derfor også den største opdatering fra Google i fem år.

Sasa Kovacevic er co-founder og partner hos Obsidian Digital. Min tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden