Hvad er Facebook Messenger Ads?

Af Halfdan Timm
Kategori: Facebook

Vil du gerne nå ud til din målgruppe og være så synlig som muligt på nettet? Så har Facebook måske den helt rette form for markedsføring til dig. Facebook Messenger Ads er reklamer, der gør det nemt for dig at udvide din rækkevidde og på den måde nå ud til langt flere kunder.

Messenger Ads fungerer på samme vis som annoncer på Facebooks andre platforme. Annoncerne leveres til den placering og den målgruppe, der giver dig de bedste forudsætninger for at opnå gode resultater. Du kan anvende det samme indhold til Facebook Messenger Ads, som du allerede har anvendt på eksempelvis Facebook og Instagram.

Facebook Messenger Ads er altså helt grundlæggende annonceringer på lige fod med andre, men hvor det hele sker i Messenger-funktionen. Dine annoncer vil blive vist under Chats, og når de klikker ind på din annonce, vil de blive ført videre – og du bestemmer selv, hvor de skal føres hen. Det kan både være din hjemmeside, en samtale i Messenger eller noget helt tredje.

Hvilke muligheder har jeg med Facebook Messenger Ads?

Det primære formål med Facebook Messenger Ads, ligesom med andre annonceformater, er at nå ud til så mange potentielle kunder som muligt. Ved at annoncere i Messenger når du helt naturligt ud til mange Facebook-brugere, i og med 1,3 milliarder mennesker anvender denne tjeneste hver eneste måned.

Foruden at nå en stor målgruppe kan du lave historieannoncer i Messenger. Messenger stories-annoncer er en annonce, hvor dit indhold vises i fuld skærm og fanger brugerens opmærksomhed. Denne mulighed har vist gode resultater, hvor op mod 50 % har besøgt den pågældende virksomheds hjemmeside eller købt et produkt herfra efter at have set Messenger Stories. Disse kan dog kun tilkøbes, hvis du køber dem sammen med andre stories på Instagram.

Du har ligeledes mulighed for at starte samtaler gennem annoncerne. Annoncer med klik til Messenger sender brugeren videre til en Messenger-samtale til din virksomhed. Denne funktion gør det nemt for brugeren at interagere med dig, hvad end det er spørgsmål om et produkt eller en løsning på et problem.

Annoncebetalte beskeder har den gode egenskab, at du kan sende målrettede promoveringer direkte ud til de brugere, som allerede har været i kontakt med din virksomhed gennem Messenger. Sponsorerede beskeder er også en del af Facebook Messenger Ads, hvor der sendes reklamer ud i en direkte besked til den pågældende bruger. Du bør altid være aktiv og svare inden for kort tid, hvis du benytter dig af denne form for annoncering.

Hvordan kommer jeg i gang?

Vil du gerne prøve kræfter med Facebook Messenger Ads, er det nemt og hurtigt for dig at komme i gang. Du kan også overveje at alliere dig med en professionel inden for området, der kender til de bedste løsninger, så du kan få mest muligt ud af din markedsføring.

Under Annonceadministrationen på din business-profil tilgår du alle de forskellige annonceformater, som Facebook tilbyder. Herunder finder du Facebook Messenger Ads, som du blot skal vælge. Under målsætning skal du vælge ”Beskeder”, der giver dig mulighed for at producere annoncer, der har formålet at åbne Messenger-interaktioner med brugere.

Du vil efterfølgende møde afsnittet ”Destination”, hvor du skal vælge Messenger som din destination. Dermed vil der blive åbnet en samtale, når brugere klikker på din opfordring til en handling for en detaljeret visning. Du kan også vælge ”Website”, hvor der åbner en browser i Messenger ved klik. ”App” er den tredje mulighed, hvor der åbnes op for din virksomheds app, når der klikkes.

Ligeledes skal du vælge dine placeringer. Automatiske placeringer er baseret på Facebooks egne algoritmer, der er designet til at vurdere, hvor du får flest mulige annonceeksponeringer – og dermed det største udbytte. Du kan også vælge placeringerne manuelt.

Slutteligt skal du vælge dit budget og din tidsplan. Jo flere penge, du bruger pr. dag, desto flere vil du nå ud til. Du kan altid tracke data fra annoncen i Annonceadministrationen, hvor visninger, klik og eksponeringer vil blive vist.

Forskellen på Messenger Ads og Facebook Stories Ads

Du har efterhånden et væld af muligheder, når det kommer til annonceformater på Facebook. De sociale medier er blevet én af de foretrukne måder at markedsføre sin virksomhed på, og du kan desuden gøre det hele inden for et langt mindre budget end den traditionelle markedsføring.

Både Facebook Messenger Ads og Facebook Stories Ads er to annonceformater, der er innovative og forholdsvis nye formater hos Facebook. Selvom begge rummer reklameindhold, er der en væsentlig forskel på dem.

Den største forskel på disse to er måden, hvorpå reklamen vises. Messenger Ads tager udgangspunkt i Messenger-funktionen, hvor Stories Ads bliver lagt ind som en reklameblok, når brugere ser forskellige stories. De kan ligeledes klikke ind på en reklame, de synes virker interessant.

Dermed er det to vidt forskellige måder at markedsføre sin virksomhed på – og to vidt forskellige måder, du vil komme i kontakt med en potentiel kunde på. Facebook Stories Ads kan være en smule mere usynlig for brugeren, men til gengæld vil potentialet i nogle situationer være større end ved Messenger Ads. Vil du gerne skabe en så personlig henvendelse som muligt, er Messenger Ads det klare førstevalg for dig.

Forskellige opbygningsmuligheder

Facebook Messenger Ads kan være en smule mere komplicerede end eksempelvis Stories og andre former for Facebook-annonceringer. Her har du mulighed for at opbygge en automatisk oplevelse, en oplevelse styret af mennesker eller en kombination. Det kan derved gøre det lidt mere besværligt for dig at gennemskue det rette valg for dig.

Hvis du beslutter dig for at ville anvende Messenger Ads og prioritere det i din virksomheds økonomi, kan det være fornuftigt at få hjælp fra en professionel inden for området. Her kan du få hjælp til opbygning og kundeinteraktioner på den bedst mulige måde for dig og virksomheden.

Selve budgettet til din annonce er omkostningslet, og du har selv styringen i forhold til, hvor meget du vil bruge på daglig basis. I stedet kan du lave en prioritering, hvor du bruger en smule mindre hver måned på annoncernes eksponeringer for i stedet at få en hjælpende hånd fra nogle fagpersoner inden for annonceringer. Det vil øge dit potentiale ved at levere innovativt og målrettet reklameindhold.

Halfdan Timm er partner og Head of Social hos Obsidian Digital. Han er specialiseret i Facebook-annoncering, og har som den eneste i Danmark skrevet en bog om emnet. Udover arbejdet i Obsidian Digital er Halfdan fast underviser hos bl.a. Personalejuridisk Institut og IBC.

Halfdan Timm

Partner

+45 60 73 60 60hti@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden