Hvad er Facebook Ad Manager for Instagram?

Af Halfdan Timm
Kategori: Facebook

Det har aldrig været nemmere at håndtere ads som business-konto på Instagram. Efter Instagram blev købt af Facebook, er det en leg at håndtere, hvor, hvornår og hvordan du vil reklamere for din virksomhed. Du kan nemlig køre det hele via Facebook Ad Manager, så kommer dine ads op på Instagram og Facebook samtidig.

Med Facebook Ad Manager kan du samle al din markedsføring ét sted og have et komplet overblik over dit firmas tilstedevær på begge platforme. Dette betyder selvfølgelig ikke, at du blot skal køre Facebook-annoncer på Instagram, for Instagram har sit eget layout og sin egen personlighed som platform, så det kan betale sig at tilpasse dine annoncer til hver platform.

Få sat det hele op korrekt

Har du været vant til at annoncere på Facebook, men vil gerne søge videre til Instagram? Der kan være rigtig god forretning i også at annoncere på Instagram, hvor annoncer let og elegant tilpasses målgrupper, som du helt selv kan vælge. Der er dog visse ting, som skal sættes op først. Det allerførste skridt er selvfølgelig at få lavet en Instagram-konto, og denne skal selvfølgelig være en business-konto. Din professionelle Instagram-konto skal linkes til din professionelle Facebook-konto, hvilket kan gøres via indstillinger på Facebook Business.

Herfra kan du tilføje Business Manager, så du kan koble det hele sammen og nemt få et overblik. Derefter kommer den kreative del, hvor du skal klargøre dit billed- eller videomateriale, som skal udgøre annoncen. Under Facebook Ad Manager starter du processen og vælger, om du vil annoncere på Instagram, Facebook eller det hele på én gang. Det anbefales selvfølgelig at tilpasse annoncer til hver platform, men enkle annoncer kan nogle gange sagtens bruges på begge platforme helt gnidningsfrit.

Hvad kan annoncer på Instagram hjælpe?

Det er selvfølgelig vigtigt at overveje, hvilken slags indhold det er, som du gerne vil markedsføre, men generelt er alt indhold godt til Instagram. Langt flere personer følger for eksempel forretninger og webshops på Instagram end på Facebook. Dette kan tænkes at være på grund af faktorer som Instagram Shopping, der gør det nemt at shoppe direkte fra Instagram, og det visuelle aspekt, der gør det nemt og indbydende at annoncere eksempelvis mode- og livsstils-produkter.

Søger du at sælge til en yngre demografi? Selvfølgelig er det godt at være online til de yngre aldersgrupper, men særligt 18- til 34-årige er at finde på Instagram, de såkaldte ”millenials” og ”Gen Z’ers”. På Instagram er alle aldersgrupper desuden mere imødekommende overfor annoncer og annonceret indhold fra de profiler, de følger, samt de profiler, som de jo allerede er målgruppe for. En ung kvinde, som er miljøbevidst i sine tøjkøb, vil ikke være utilfreds med en reklame for tøj af miljøvenligt bomuld.

Instagram er dog lidt af en utæmmet prærie på nuværende tidspunkt. Integreret annoncering på Instagram er et nyere fænomen, og derfor er der mange måder at gøre det rigtigt på – hvilket jo sagtens kan være en styrke! Med en yngre alder kommer der også en meget mere moderniseret og effektiviseret markedsføring. Instagram Insights er et integreret indblik i din business-kontos statistik og data, som også kan hjælpe dig med at finde ud af, hvilke annoncer du skal sætte i gang med Facebook Ad Manager.

Stories, karruseller, udforsk og meget mere

På Facebook er ens annonce meget ligetil: Man har enten et billede, en billedsamling eller en video, og så trykker man bare på upload-knappen. På Instagram er der flere måder at annoncere på, og hver måde har sine fordele og ulemper. Som altid er det vigtigt at tænke på sin målgruppe, så konsultér dine Instagram Insights, inden du færdiggør din annonce.

Foruden den gængse måde at annoncere på i feeds (de billeder, som man scroller igennem fra sin forside), er det også muligt at annoncere i stories. Instagram stories eller historier er de mere uformelle opslag, som kun varer 24 timer. Her er det ideelt at vælge en video-annonce, som er i portræt-format. Karrusel refererer blot til at have flere billeder i ét opslag, hvor du for eksempel kan vise flere varer i samme opslag.

Du kan også annoncere i Udforsk, hvor det annoncerede indhold vil virke flot og integreret med de opslag, som allerede har vakt interesse hos din målgruppe, men som de ikke nødvendigvis følger endnu. På den måde kan en annonce i Udforsk fungere lidt ligesom et visitkort, og bør derfor fange opmærksomheden kun med sit visuelle udtryk. Sørg, med andre ord, for at tage et rigtig godt og sælgende billede eller video af din service, dit budskab eller din vare.

Promovér dit indhold

Hvis du vil gøre det rigtig nemt for dig selv, kan du promovere opslag, som jo allerede er tilpasset Instagrams layout og allerede har alle de gode hashtags på sig, og som du kan gøre direkte fra Instagrams app. Du trykker ganske enkelt på knappen, der siger ”Promovér”, og så kan du tilpasse det således, at dit promoverede indhold når ud til den målgruppe, du har.

Promote-knappen, som den hedder på engelsk, er dejligt ligetil at finde ud af, også for dig som er helt ny til annoncering af indhold online. Du vælger ganske enkelt ud fra nogle faktorer såsom lokation, demografi, interesser og adfærd. Det er også muligt at promovere specifikt ud fra e-mails eller telefonnumre på kunder, som du allerede har. Dette kan give dine følgere en følelse af eksklusivitet.

Har du ikke lyst til at rode med målgrupper og indstillinger for alle detaljerne? Facebook Ad Manager kan også finde ud af det for dig, med automatisk målretning. Så finder appen selv ud af din målgruppe ud fra den community eller det fællesskab, du har skabt på din Instagram, og så målretter den annoncer derudfra. Alternativt kan du også vælge kopimålgrupper, hvor du kan annoncere til personer, som Instagram mener minder om dine eksisterende kunder.

Nå i mål med Facebook Ad Manager

Nøgleordet i Facebook Ad Manager er ”manager”. Med dette smarte værktøj kan du nemlig få styret din forretning eller dit firma i den rigtige retning, hvad angår vækst og omtale. Er du vant til Facebook, vil Facebook Ad Manager være et godt støttehjul til at komme i gang med at markedsføre og brande dig selv eller din virksomhed på Instagram. Særligt fokus på at annoncere på Instagram, ligegyldigt hvilken måde du vælger at gøre det på, skal nok få skabt solid omtale og omsætning.

Halfdan Timm er partner og Head of Social hos Obsidian Digital. Han er specialiseret i Facebook-annoncering, og har som den eneste i Danmark skrevet en bog om emnet. Udover arbejdet i Obsidian Digital er Halfdan fast underviser hos bl.a. Personalejuridisk Institut og IBC.

Halfdan Timm

Partner

+45 60 73 60 60hti@obsidian.dk

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe for en uforpligtende snak:

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden