Hold annonceudgifterne nede med negative søgeord

Af Sasa Kovacevic
Kategori: Google ads

Der er en række personer, som det ikke er relevant for dig at vise dine annoncer til. Det er alle dem, der leder efter noget andet, end det du sælger. Derfor er det vigtigt, at du gør brug af negative søgeord i Google Ads, så du kan definere de ord, du ikke vil have vist dine annoncer ved.

Når du har en Google Ads kampagne, er det vigtigt, at du arbejder med negative søgeord for at sikre, at du ikke bruger penge på at vise annoncer til kunder, som annoncerne ikke er relevante for. For der er mange søgeordskombinationer, der kan medføre, at dine annoncer vises, hvor det ikke er realistisk, at det vil føre til et salg.

Hvis f.eks. du kun forhandler nye produkter af en bestemt type, og vedkommende leder efter brugte produkter. Så er der jo ingen grund til, at du betaler penge for, at vedkommende klikker sig ind på din hjemmeside via annonce, blot for at forlade den igen, når han eller hun opdager, du kun sælger nye produkter.

Med negative søgeord kan du angive, hvad du ikke vil findes på. Det kan for eksempel være ”brugt”. Så alle dem, der søger på brugt og et af dine søgeord, vil ikke få vist dine annoncer. Det er med til at spare dig for rigtig mange penge i det lange løb.

Du kan vælge at oprette et eksakt match på søgeordene, et delvist match og oprette hele sætninger, som du ikke vil findes på.

Sådan laver du en effektiv liste over negative søgeord

Det kan være svært at finde på en masse søgeord, som du ikke vil findes på. Nogle ord vil dog typisk give sig selv. Det kan for eksempel være brugt, billig, gratis, leje og lignende, hvis du sælger nye produkter.

Derudover kan det også være en god ide, at du bruger følgende ord som negative søgeord:

  • Filendelser som jpg, pdf mm. og søgninger efter billeder og videoer – i det tilfælde er personen næppe interesseret i at foretage et køb
  • Søgninger i forbindelse med uddannelse og job – har du en lille tøjwebshop, hvor du sælger tøj af eget design, er du ikke interesseret i at få folk ind, der leder efter en praktikplads som designer.
  • Mærker og produkter du ikke sælger – det giver næsten sig selv. Hvis kunden er interesseret i et bestemt mærke, som du ikke har, kommer det ikke til at føre til et salg for dig.
  • Dine billige produkter – det kan koste en del penge, at en mulig kunde klikker sig ind på en af dine annoncer. Derfor giver det faktisk også i nogle tilfælde mening, at du bruger dine billige produkter som negative søgeord. Hvis produktet koster 20 kroner, men det koster dig 30 kroner, hvis en mulig kunde klikker på din annonce, giver det jo ingen mening.

Vælg eksakt match på søgeord, hvis du har et meget lille annoncebudget

Har du et meget lavt annoncebudget, kan du i stedet vælge, at der kun er nogle meget få søgeord, som du rent faktisk vil findes på. Dem kan du sætte ind som et eksakt match. Det er med til at holde dine annonceudgifter meget lave.

4.65 23
Sasa Kovacevic er partner hos Obsidian Digital. Sasa har arbejdet med nogle af Danmarks største e-commerce virksomheder som Profil Optik, Deichmann, Jensens Bøfhus, Hungry m.m. Sasas tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden