Hvad er Heat Map Tools?

Af Sasa Kovacevic
Kategori: SEM ordbogen

Et Heat Map Tool hjælper dig til at finde ud af, hvordan dine kunder og læsere bruger din hjemmeside. Ved hjælp af værktøjet kan du for eksempel se, hvor meget der bliver klikket på de forskellige links, hvad folk ser på, og hvor langt ned på siden, de besøgende kommer.

Når du skal finde ud af, om dine læsere eller kunder bruger din hjemmeside på den måde, som du gerne vil have dem til, kan det være en god ide for dig, at du bruger et Heat Map Tool. Det er et værktøj, der viser dig, hvor på siden de besøgende kigger og klikker, samt hvor langt ned på siden de kommer. Dermed kan du lave din side om ud fra de informationer, som du har fået.

Værktøjet fungerer på den måde, at det lægger farve ind over din hjemmeside. De steder, hvor der bliver klikket eller kigget meget farves røde, mens områderne bliver orange, gule, grønne og til sidst blå alt efter hvor stor opmærksomhed, de har fået fra de besøgende.

Brug værktøjet til at bestemme placering

Det kan være, at du ikke synes, at der er særligt mange, der reagerer på dit call to action (CTA) på siden. I det tilfælde kan du bruge værktøjet til at finde ud af, hvorfor folk ikke reagerer på det.

Oftest handler det om, at dit CTA er placeret på det forkerte sted. Du kan derfor starte med at prøve at flytte det, for at finde ud af om det er placeringen, der er problemet. Når det har ligget et sted i noget tid, kan du igen bruge værktøjet til at finde ud af, hvor mange der klikker på dit CTA nu. Hvis det ikke har ændret sig efter flytningen, er det nok indholdet, der er noget galt med.

Se også: Hvad er CPM

Heat Map Tool viser dig, hvor langt læseren når

Har du en blog eller en hjemmeside, hvor du har virkelig meget på hjerte, kan det være rart for dig at vide, hvor meget dine læsere egentlig ser. Hvor mange af dem når helt ned i bunden af et indlæg på 4000 ord? Hvornår giver de op?

Det kan hjælpe dig til, hvordan du skal skrive dine tekster. Der er ikke nødvendigvis noget galt i at skrive lange indlæg. Måske skal du bare til at tease lidt mere for det, der står nede i bunden, have flere billeder i løbet af teksten, gøre teksten mindre massiv eller noget helt fjerde.

Forskellige former for værktøjer på markedet

Der findes en lang række forskellige former for værktøjer, der kan hjælpe dig med at finde ud af, hvor folk klikker henne, og hvor langt de kommer på din side.

Du kan vælge at købe et program eller kan for eksempel få det som et plugin til din WordPress-side. Herfra er det muligt for dig at følge dine læsere og kunders bevægelser på hjemmesiden, lige meget hvilket niveau din hjemmeside – og måske ikke mindst dit budget – er på.

Se også: Hvad er CPA?

4.35 17
Sasa Kovacevic er co-founder og partner hos Obsidian Digital. Min tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden