Guide til søgeordsanalyse med StoryBase

Af Christian Bertelsen
Kategori: SEM ordbogen, SEO ordborg

Webtjenesten StoryBase kan være en stor hjælp for dig, når du skal brainstorme, finde søgeord til en tekst eller skabe en persona. Her får du en guide til nogle af de vigtigste funktioner på tjenesten.

Et af de bedste værktøjer på markedet i øjeblikket til at finde søgeord med hedder StoryBase og er faktisk et dansk produkt. Det giver dig mulighed for at finde både synonymer, populære spørgsmål, fraser med søgeordet og relaterede ord til søgeordet. Det er derfor et enestående værktøj for dig at bruge, når du skal finde frem til de rette søgeord.

Først og fremmest kan du bruge det til at finde frem til de ord, som andre også søger på, når de søger på det emne, dit søgeord omhandler. Det kan du gøre i fanen Phrases, hvor du skal vælge words. Der ser du alle de ord, som dit søgeord bliver forbundet med.

En anden mulighed er, at du vælger fanen Related. Der kan du se de relaterede søgeord, der er til dit søgeord. Begge søgemuligheder hjælper dig til at finde frem til alle de relevante søgeord i forhold til dit emne. Det kan være med til at sikre, at du får en meget bredere brainstorm. Det kan også hjælpe dig til at komme hele vejen rundt om et emne, når du skriver en tekst.

StoryBase hjælper dig med at besvare spørgsmål om dit emne

En anden mulighed for dig er, at du kan gå ind i fanen Questions og gennemgår alle de spørgsmål, der bliver stillet, hvor dit søgeord indgår. Hvis du er ved at skabe en blog for en virksomhed, kan det for eksempel virkelig være guld værd for dig at bruge den funktion.

Når du har fundet frem til nogle spørgsmål, der er relevante for dit arbejde, kan du tjekke, hvor meget de bliver brugt på Google. Det gør du ved at skrive ”allintitle” og så spørgsmålet i søgefeltet på Google.

Allintitle sikrer, at du kun får vist de resultater, hvor spørgsmålet bliver brugt i hele sin længde. Det er med til at give dig en ide om, hvor meget konkurrence der er på det spørgsmål.

Få de rette informationer til at skabe personaer

Udover at kunne hjælpe dig med at finde frem til relaterede søgeord og spørgsmål, kan du også bruge StoryBase til at skabe personaer ud fra. Under fanen Audience kan du se, hvem der søger mest på et givent søgeord. Du kan både se køn og alder for de givne personer.

Det giver dig to meget vigtige værktøjer til at arbejde videre med, når du skal skabe den persona, som du retter dine tekster imod.

4.42 12
Christian Bertelsen arbejder som SEO-Konsulent hos Obsidian Digital, med særlige kompetencer inden for linkbuilding og teknisk SEO. Udover at arbejde med SEO, står Christian Bertelsen også for Obsidians interne læringsakademi, hvor Obsidians medarbejdere løbende bliver videreuddannede, så de altid er på forkant med de seneste trends indenfor online marketing.

Christian Bertelsen

Senior Konsulent - SEO

+45 30 13 35 00cbe@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden