Mere end 8 års erfaring med digital marketing

Certificeret
Udvalgte referencer

Vil du høre mere?

Website (required)

Vil Du Vide Mere?

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Jacob Mohr Eldon Partner
Hvorfor Obsidian?

Google Shopping Guide – Opsætning og optimering

google shopping guide
Af Anders Qwist Kategori: AdWords

Google Shopping Ads har længe været en funktion, som Google har tilbudt. Desværre oplever vi stadig mange webshops, der ikke benytter funktionen endnu. Google Shopping Ads har ofte en høj konverteringsrate, hvilket skaber et godt afkast. Har du en seriøs webshop, mener vi det er et must.

Opsætningen af Google Shopping Ads kan være vanskelig. Derfor vil vi guide dig igennem opsættelsen trin for trin, så du kan komme igang med Google Shopping.

Sådan fungerer Google Shopping Ads

Google Shopping Ads er en funktion, hvorved din webshops produkter bliver vist i form af annoncer. For at slippe for en manuel opdatering af nye produkter, udsolgte varer, nedsatte priser osv., udnytter Google Shopping dine informationer på din website igennem et product feed. Der findes derved et vigtigt sammenspil mellem din webshop og dine Shopping Ads.

Du skal oprette en fil, der indeholder informationer om din webshops produkter. Google kan dermed læse din webshops produkter og vise produkterne som annoncer ved relevante søgninger. Filen/koden du skal oprette er et product feed, som videresender alle dine webshops produktinformationer til Google Shopping. Vi vil senere komme ind på, hvad et product feed skal indeholde.

I modsætning til Google Søgeordsnetværks kampagner kan man i Shopping Ads ikke selv vælge, hvilke søgninger ens annoncer skal vises på. Denne proces overtager Google. Google scanner dine produktinformationer og vælger ud fra dit bud og din søgningsrelevans, hvilke søgeord/søgetermer din shopping annonce bliver vist til.

Ved en simpel Shopping Ad-kampagne indgår alle dine produkter, og de har alle samme bud. Ønsker du dette ændret, skal du inddele kampagnen i produktkategorier. Herefter kan du angive forskellige bud på kategoriniveau. Dette kan være relevant, hvis du oplever høje afkast på enkelte produktkategorier eller derimod oplever at produktgrupper ikke skaber konverteringer.

Hvordan vises Google Shopping Ads?

Google Shopping Ads er annoncer, hvor billeder og pris indgår. Disse annoncer vises i toppen eller i højre side af søgeresultatet. Google Shopping Ads vises uafhængigt af søgeordnetværks kampagner. Det er derfor muligt både at få din shoppingannonce og søgeordsannonce vist i samme søgning. Dette giver en stor konkurrencemæssig fordel.

Ved nedenstående eksempel vises Zalando.dk hele 3 gange på søgetermet ‘sorte sko’ (søgeordsannonce, shoppingannonce og organisk). Vær opmærksom på, at dette eksempel ikke er en søgning på ‘Zalando’ eller et brand, men derimod ‘sorte sko’, hvorfor Google Shopping viser relevante sorte sko i shoppingannoncen. Søger du derimod efter et bestemt produkt eller brand, vil shoppingannoncerne udelukkende inkludere dette produkt eller brand.

Det er Googles afgørelse hvor shopping annoncerne vises, og ikke noget man selv er herre over. Herudover fungerer shoppingannoncer også på mobile enheder og tablets. Når der vises shoppingannoncer på mobile enheder eller tablets, har man muligheden for at swipe fra højre imod venstre, for at se flere annoncer.

Opsætning af Google Shopping

SSL Certifikat / HTTPS side

Før du går i gang med oprettelse af shoppingannoncer, skal du tjekke om dit website har SSL Certifikat.
For at annoncere med Google Shopping kræver det, at dette er tilkoblet et website med SSL Certifikat/ https. Er din website ikke SSL Certifikeret vil dine shoppingannoncer blive afvist.

‘https’ er en forkortelse af ”hyper text tranfer protocol secure”. Til forskel fra ‘http’ er ‘https’ en sikker forbindelse, hvor det data, der sendes, er krypteret. SSL Certifikat er en forkortelse for ‘Secure Socket Layer’, hvilket betyder at denne funktion krypterer forbindelsen mellem din computer og Google.

Tjek derfor, inden du går i gang, om din hjemmeside er SSL Certificeret. Er din website ikke https, vil vi foreslå, at anskaffe certifikatet, inden du begynder at oprette dine shoppingkampagner.

Oprettelse af Google Merchant Center

For at etablere en shoppingkampagne er det ikke tilstrækkeligt kun at have en Adwords-konto. Derfor skal du også bruge en konto på Google Merchant Center. Det er nemlig denne konto, der skal agere bindeled mellem din webshop til din Adwords-konto. Her kan du oprette din Google Merchant Center-konto.

Forbind Merchant Center med Adwords-konto

For at forbinde dit Merchant Center med din Adwords-konto, skal du ind på din Merchant Center-konto. Klik derefter på ikonet med de 3 prikker og herefter Kontolinkning’.

Herefter vælger du Adwords, indtaster dit Adwords-kunde-id og send linkanmodning.

For at finde dit kunde-id, skal du logge ind på din Adwords-konto. Her vil kunde-id’et være illustreret i toppen.

Når du har sendt linkanmodningen, skal du gå ind på din Adwords-konto, klikke på tandhjulet, vælge linkede konti’ og Merchant Center.

Klik herefter på ‘vis anmodning’ og ‘godkend’. Du har nu linket din Merchant Center-konto med din Adwords-konto.

Forbind din Merchant Center konto med dit website.

For at forbinde din Merchant Center-konto til dit website, skal du logge ind på Merchant Center. Herefter går du ind på Virksomhedsoplysninger’ og website’. Er din Merchant Center linket til din website, vil der med grønt stå “Verificeret” og “gjort krav på”. Er den ikke linket, vil der fremstå forskellige muligheder for at linke dit domæne/website. Vælg en af mulighederne, og følg Googles instruktioner.

Opret product feed

Det er nu tid til at lave dit product feed. Dette er meget teknisk og kræver, at man har styr på webudvikling. Her er det link, man som udvikler skal bruge til at lave et product feed.

Et product feed er et feed med din websites produkter, produkternes funktioner, billede og lagerstatus. Det er dette feed Google Adwords bruger til at udvælge hvilke produkter/annoncer, der skal vises ved en søgning. Du kan altså ikke selv vælge hvilke produkter, der skal vises ved en søgning.

Google har bestemte regler for, hvilke attributter et product feed skal indeholde. Mangler dine produkter et kriterium, bliver dine produkter ikke vist som Google Shopping-annoncer. Det er derfor vigtigt at tilføje alle nedenstående attributter til de produkter, som du vil bruge i shoppingannoncer. Vi vil kort gennemgå de attributter, som Google kræver at dit feed indeholder.

ID: Samtlige produkter skal have et unikt nummer, som både kan indeholde bogstaver og tal. Den maksimale grænse for tegn er 50.

Eksempel:

Tekstfeeds: product486
XML-feeds: <g:id> product486</g:id>
Content API v2 (JSON): “id”:” product486”
Content API v2 (XML): <id> product486</id>

Titel: I Googles øjne er titlen en stor del af deres udvælgelse af hvilke shoppingannoncer, der skal vises ved en søgning. Det er derfor vigtigt at lave en præcis titel, der ville være relevant for søgninger. Man må maximalt have 150 tegn i titlen.

Eksempel:

Tekstfeeds: Obsidian Digital Blå T-shirt L
XML-feeds: <g:title> Obsidian Digital Blå T-shirt L</g:title>
Content API v2 (JSON): “title”: “Obsidian Digital Blå T-shirt L”
Content API v2 (XML): <title> Obsidian Digital Blå T-shirt L</title>

Beskrivelse: Ligesom i forbindelse med, titlen udvælger Google også hvornår shoppingannoncer skal vises, ud fra beskrivelsen af produktet. Google anbefaler en beskrivelse imellem 500 og 1.000 tegn.

Eksempel:

Tekstfeeds: Bomulds t-shirt fra Obsidian Digital med logo og…..
XML-feeds: <g:description> Bomulds t-shirt fra Obsidian Digital med logo og…..</g:description>
Content API v2 (JSON): “description”: Bomulds t-shirt fra Obsidian Digital med logo og…..”
Content API v2 (XML): <description> Bomulds t-shirt fra Obsidian Digital med logo og…..<description>

Link: Linket er den funktion, der skal få brugeren ført til din webshop, når denne klikker på din shoppingannonce.

Eksempel:

Tekstfeeds: https://obsidian.dk/product/
XML-feeds: <g:link> https://obsidian.dk/product/</g:link>
Content API v2 (JSON): ”link”:” https://obsidian.dk/product/”
Content API v2 (XML): <link> https://obsidian.dk/product/</link>

Billedlink: Dette er billedet, der vises i dine shoppingannoncer. Har dit produkt ikke et billede, bliver det ikke vist. Herudover tillader Google ikke billeder med vandmærke, logo eller tekst. Vær derfor opmærksom på disse kriterier, ellers bliver dine annoncer afvist.

Eksempel:

Tekstfeeds: https://obsidian.dk/product/image/
XML-feeds: <g:image_link> https://obsidian.dk/product/image/<g:image_link>
Content API v2 (JSON):”imagelink” :  ” https://obsidian.dk/product/image/”
Content API v2 (XML):<image_link> https://obsidian.dk/product/image/<image_link>

Stand: Denne attribut angiver hvilken stand dit produkt er i – altså om produktet er nyt, brugt eller renoveret.

Eksempel:

Tekstfeeds: brugt
XML-feeds: <g:condition>new</g:condition>
Content API v2 (JSON): “condition” : “new”
Content API v2 (XML): <condition> new</condition>

Tilgængelighed: Denne attribut viser dit produkts lagerstatus, det vil sige om produktet er på lager, udsolgt eller om man kan forudbestille det.

Eksempel:

Tekstfeeds: in stock
XML-feeds: <g:availability> in stock </g:availability>
Content API v2 (JSON): “availability” : “in stock”
Content API v2 (XML): <availability> in stock </availability>

Pris: Det er her du angiver prisens værdi og valuta. Denne skal stemme overens med prisen på dit website. Du kan derfor ikke angive en lavere eller højere pris på shoppingannoncerne/i product feed’et.

Eksempel:

Tekstfeeds:  100.00 DKK
XML-feeds: <g:price>100.00 DKK</g:price>
Content API v2 (JSON): “price” : { “value”: “100.00”, “currency”: “DKK” }
Content API v2 (XML): <price currency= “DKK”>100.00</price>

Tilbudspris: Vær opmærksom på, at hvis dine produkter er på udsalg, skal din udsalgspris også laves. Altså skal begge priser angives, hvis dine produkter er på tilbud.

Eksempel:

Tekstfeeds: 75.00 DKK
XML-feeds: <g:sale_price>75.00 DKK </g:sale_price>
Content API v2 (JSON):”SalePrice“ : { “value” : “75.00”, “currency”: “DKK” }
Content API v2 (XML): <sale_price> 75.00 DKK </sale_price>

Google Produktkategori: Er dine produkter indenfor kategorierne tøj og tilbehør, medier eller software, skal du placere en produktkategori på dine produkter. Er dine produkter indenfor nævnte kategorier, skal du udvælge dine produktkategorier ud fra denne liste.

Eksempel:

Tekstfeeds: Elektronik > Elektronik – tilbehør > Hukommelse > RAM
XML-feeds: <g: google_product_category> Tekstfeeds: Elektronik > Elektronik – tilbehør > Hukommelse > RAM </g: google_prodct_category>
Content API v2 (JSON): ”googleproductcategory” ” Elektronik > Elektronik – tilbehør > Hukommelse > RAM”
Content API v2 (XML): < google_product_category> Tekstfeeds: Elektronik > Elektronik – tilbehør > Hukommelse > RAM </ google_prodct_category>

Brand: Attributtet ”brand” skal indsættes på nær ved film, bøger og musikoptagelser. Her angiver du brandet/mærket på dit produkt.

Eksempel:

Tekstfeeds: Obsidian Digital
XML-feeds: <g:brand> Obsidian Digital </g:brand>
Content API v2 (JSON): “brand” : “obsidian digital”
Content API v2 (XML): <brand> obsidian digital </brand>

GTIN: GTIN (Global Trade Item Number) er også kendt i form af stregkoder eller EAN-nummer. Fra d- 14. februar skal alle shoppingannonce-produkter indeholde GTIN-nummer. Vi foreslår derfor, at man går i gang med at tilføje disse allerede i dag.

Her kan du se hvilke GTIN-numre der eksisterer og vi har skrevet en guide til GTIN her.

Eksempel:

Tekstfeeds: 4638426325434
XML-feeds: <g:gtin> 4638426325434 </g:gtin>
Content API v2 (JSON): “grin” : “4638426325434”
Content API v2 (XML): <grin> 4638426325434 </gtin>

MPN: Har dit produkt ikke et GTIN-nummer, skal du attributten ‘MPN’ (Manufactura Part Number) anvendes. Dette er producentens varenummer. Vær opmærksom på, at denne attribut kun er nødvendig, hvis ikke dit produkt har et GTIN-nummer.

Eksempel:

Tekstfeeds: ob1234500DGI
XML-feeds: <g:mpn> ob1234500DGI </g:mpn>
Content API v2 (JSON): “mpn” : “ob1234500DGI”
Content API v2 (XML): <mpn> ob1234500DGI </mpn>

Der findes mange attributter, du kan benytte, hvis du ønsker at Google skal have mere data.

Se hvilke attributter du også kan benytte her:

Support Google 1
Support Google 2

Tilføj dit product feed i Google Merchant Center

Når du har lavet dit product feed, er det nu tid til at sætte det ind i Google Merchant Center. Dette gøres ved at logge ind på dit Merchant Center konto > feeds > datafeed. Du vil nu komme til siden, hvor du skal oprette dit datafeed til Merchant Center.

Under tilstand’ vælger du standard, ved feedtype’ vælger du produkter og ved målgruppeland’ vælger du Danmark (hvis du vil annoncere til Danmark). Herefter angiver du feednavn, som kun er for eget forbrug. Eksempelvis kunne dette være ”Product feed Danmark”. Distribuerer du til flere lande, skal du oprette selvstændige product feed’s for alle lande. Vi vil råde dig til at bruge funktionen feednavn til at kende forskel på dine Feeds. Eksempelvis “Product feed Danmark”, “Product feed Tyskland” osv.

Derefter skal du vælge hvilken metode, du vil bruge til at oploade dit feed. Opdateres dit feed automastisk, skal du vælge automatisk upload. Vi vil anbefale den automatiske uploading. Den automatiske uploading søger for at dine shoppingannoncers priser, lagerstatus osv. altid er korrekte, som medfører større brugervenlighed og tilfredse kunder.

Herefter skal du indtaste navnet på den fil, der indeholder dit feed. Du skal nu angive, hvor ofte dit product feed skal opdateres. Dette skal minimum opdateres 1 gang om måneden, men vi anbefaler at gøre det mindst 1 gang om ugen. Under feedwebadresse’ skal du indsætte linket til dit feed.

Du kan vælge at angive et brugernavn og en adgangskode til dit feed, hvis du vil beskytte dit feeds back login.

Du har nu opsat product feedet. Der vil ofte gå 3 dage, før product feed’et er klar.

Opret Google Shopping Kampagne

Når dit product er klar og uploaded i dit Merchant Center, kan du nu lave Google Shopping-kampagner. Gå derfor ind på din Adwords-konto og opret en shopping kampagne’.

Du vil nu komme til kampagneindstillinger. Her skal du indtaste det navn, du ønsker at give din shopping-kampagne. Herefter skal du under sælger-id’ vælge dit product feed, og under salgsland’ skal du vælge det land, som du vil målrette din kampagne imod. Vær opmærksom på, at det salgsland du vælger, også er det land, som dit product feed er tilknyttet i Google Merchant Center.

(Vises dit product feed ikke under Sælger-ID, skyldes det formentlig, at dit Merchant Center og Adwords-konto ikke er linket sammen.)

Vælg dit bud og budget for kampagnen.

Det sidste step i oprettelse af shoppingannoncer er ‘Annoncegrupper’. Google vil have dig til at lave en annoncegruppe til dine shoppingannoncer, hvor de efterspørger et navn på annoncegruppen. Du kan eksempelvis kalde den ”shoppingannoncegruppe 1”. Klik herefter gem’.

Du har nu tilføjet din første Google Adwords shopping-kampagne. Men der er stadig arbejde i at opdatere dine shoppingkampagner. Ved at optimere dine shopping-kampagner, reducerer du dine omkostninger og forbedrer dine annoncers effektivitet. Derfor er opdateringsprocessen vigtig!

Optimeringstips

Negative søgeord

Når du har oprettet dine shopping-kampagner, er det vigtigt at du sikrer dig, at dine annonce bliver vist til relevante brugere. Dette gøres blandt andet ved hjælp af negative søgeord. Negative søgeord er søgeord/søgetermer, man ikke vil have sine annoncer vist på. Derfor skal du forsikre dig, at de negative søgeord, som du tilføjer, kun søges ved irrelevante søgninger.

Her er en liste over negative søgeord, som ofte kan bruges til både search og shopping-kampagner:

  • Gratis
  • Nøgen
  • Sex
  • Porno
  • Torrent
  • Torrents
  • Youtube
  • Ansæt
  • Ansat
  • Job
  • Jobs
  • Ansøgninger
  • Ansøgning
  • Karriere
  • Fuldtid
  • Deltid
  • Arbejde
  • Resume
  • Løn
  • Betal
  • Betale
  • Hyrer
  • Træning
  • Lære
  • Klasse
  • Skole
  • Skoler
  • Universitet
  • Universiteter
  • Anmeldelse
  • anmeldelser
  • bedømmelse
  • bedømmelser
  • mulighed
  • muligheder
  • artikel
  • artikler
  • information
  • vejledning
  • billed
  • billede
  • Hvordan

Tjek søgetermer

For at dine shoppingannoncer ikke skal vises til irrelevante søgere, skal du også løbende finde nye negative søgeord. En effektiv metodetil at finde negative søgeord er ved at bruge søgetermer. Du klikker dig frem til ‘søgetermer’ ved at gå ind på den pågældende shopping-kampagne og klikke på søgeord’.

Du vil nu kunne se negative søgeord, som er de søgeord du har tilføjet til din negative liste. Klik på søgetermer’.

‘Søgetermer’ er alle de søgetermer brugerne har indtastet, og herefter klikket sig ind på dine shoppingannoncer. Har en bruger eksempelvis søgt på ”blå fodbold”, og efterfølgende klikket på din annonce, ville ”blå fodbold” indgå i søgetermerne. Er dit produkt derimod ‘blå tennisbold’, er der lige blevet skabt irrelevant trafik, da brugeren ikke er interesseret i dit produkt. Den irrelevante trafik kan du reducere med funktionen ‘søgetermer’. Vælg de søgetermer du vurderer ikke er relevante for dine shoppingannoncer og klik Tilføj som negativt søgeord’.

Derefter vil du have følgende niveauer at tilføje annoncegrupper på:

  • Annoncegruppeniveau
  • Kampagneniveau
  • Liste over negative søgeord

‘Liste over negative søgeord’ er en delt liste, som du kan udarbejde under delt samling’. Herefter kan du vælge hvilke kampagner, listen over de negative søgeord applikeres på. En delt, negativ søgeordsliste er effektiv for negative søgeord, der skal bruges på alle kampagner. Eksempler på negative søgeord kan være konkurerende brands, produktvarianter du ikke har eller lignende.

Vi vil foreslå at tilføje negative søgeord på annoncegruppeniveau. Ved at tilføje de negative søgeord på dette niveau, værner du dig imod at tilføje dem til annoncegrupper, hvor de kan skade konverteringsraten.

Når du har fundet dine negative søgeord i søgetermer, og valgt hvilke niveau du vil tilføje dem på, klikker du gem’. De tilføjede søgetermer vil nu være negative søgeord. Den irrelevante trafik og dine omkostninger vil blive nu blive reduceret.

Har du spørgsmål til ovenstående, er du velkommen til at sende en mail på amq@obsidian.dk eller ringe på 26 39 54 94.

Anders Qwist

Anders Qwist er PPC Specialist hos Obsidian Digital. Han sidder til dagligt med kunder på alle størrelser, fra den lokale blomsterforretning til de internationale virksomheder. Anders dygtiggøre sig konstant indenfor PPC verdenen, hvor han er den første til at lære og udnytte Google Adwords nye trends og funktioner. Hans indgangsvinkel til håndtering af arbejdsopgaver, er at han altid sætter sig ind i modtagers sted. Han rammer herved kundernes præferencer og behov i udarbejdelse af kampanger. Han kan således udføre en effektiv digital annoncerings strategi.

Obsidian Digital

Skriv en kommentar