Hvad er Google Pigeon?

Af Sasa Kovacevic
Kategori: SEM ordbogen

Som virksomhedsejer i en fysisk virksomhed eller butik er det vigtigt, at du har styr på, hvordan du udnytter Google Pigeon opdateringen bedst muligt, hvis du vi have besøgende fra lokale søgninger på Google. Det gør du blandt andet ved at registrere din virksomhed på Google Maps og Google My Business og have en god hjemmeside.

De fleste af Googles opdateringer har til hensigt at gøre søgningen bedre for brugeren, men gør det ofte sværere for dig, der ejer en hjemmeside. Det er dog ikke tilfældet med Google Pigeon opdateringen fra 2014.

Den blev udviklet for at gøre det nemmere for Google-brugere at finde virksomheder i nærheden af dem selv. Det kan for eksempel være, at en person i Køge, der søger efter en blikkenslager. I det tilfælde er de næppe interesseret i at vide, at der findes en i Skagen. De vil vide, hvem der er i deres lokalområde. Derfor kommer de lokale virksomheder højere op i søgningen i forhold til den position søgningen foretages fra eller den by eller landsdel brugeren angiver i søgefeltet.

Har du en fysisk virksomhed eller butik, er denne opdatering en virkelig stor indirekte hjælp for dig. Den hjælper dig rent faktisk med at nå ud til kunderne i dit lokalområde.

Se også: Hvad er Page Rank?

Brug Google Pigeon til din fordel

For at du kan have glæde af denne opdatering, er det vigtigt, at Google ved, at din virksomhed eksisterer. Gør de ikke det, kan de ikke vise dig frem til brugerne af deres søgemaskine. Du skal derfor sørge for, at din virksomhed er registreret på både Google Maps og Google My Business.

På Google Maps har brugerne mulighed for at se alle butikker og firmaer i nærheden af dem. Det kan altså fungere som en søgning i sig selv, så snart de åbner Google Maps.

Når du er registreret i Google My Business, bliver din virksomheds navn, adresse og øvrige oplysninger vist ude i siden af en søgning, der er relevant for din virksomhed. Det er med til at gøre, at brugerne af søgemaskinen hurtigt kan finde dine kontaktoplysninger. Samtidig giver det dig troværdighed som virksomhed.

En god hjemmeside er stadig vigtig

Det kan måske lyde som, at du med denne opdatering ikke længere behøver at tænke over indholdet på din hjemmeside. Men så nemt slipper du ikke. Du er nemlig stadig nødt til at lave en god hjemmeside for at kunne ranke højt i søgningerne.

Selvom Google favoriserer de lokale virksomheder for at hjælpe deres brugere, vil de straffe dig, hvis du har en dårlig hjemmeside, hvor du for eksempel bruger dit søgeord alt for meget.

Omvendt kan det hjælpe dig, hvis du har en god hjemmeside, hvor du har forklaret alle de opgaver, som du kan løse. Det er med til at sikre, at Google nemmere kan finde frem til det rette firma til opgaven. Hvis der for eksempel ikke bliver søgt efter en bestemt virksomhedstype, men en bestemt opgavetype, er det vigtigt, at den er omtalt på din hjemmeside.

Se også: Hvad er Google Hummingbird?

4.25 16
Sasa Kovacevic er co-founder og partner hos Obsidian Digital. Min tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden