Google Phantom slår til mod ens indhold og forkerte keywords

Af Christian Bertelsen
Kategori: SEM ordbogen, SEO ordborg

Opdateringen Google Phantom slår hårdt ned på duplikeret indhold og content, der kun er lavet for søgemaskinernes skyld.

Google Phantom er en af Googles opdateringer, som er blevet rullet ud af flere omgange. Den bliver kaldt Phantom, da Google aldrig selv har givet den et navn, men det er tydeligt, at den af flere omgange har haft en effekt på rankingen af hjemmesider i søgeresultaterne. Fordi den ikke har fået et navn, er der flere, der mener, at der er tale om en tilføjelse til selve algoritmen og ikke et filter, som det for eksempel er tilfældet med Penguin og Panda.

Phantom er en kvalitetsopdatering, der ser på indholdet på siden, og ud fra det forsøger at give brugeren den bedste søgeoplevelse. Den minder derfor på mange måder om Google Panda. Forskellen på de to er dog, at Panda ikke ser på duplicate content, hvor det netop er noget, der er vigtigt for Phantom.

Sådan forholder Google Phantom sig til duplicate content

Søgemaskinerne er generelt ikke glade for indhold, der går igen på tværs af flere sider. Derfor slår denne opdatering hårdt ned på duplicate content. Har du ikke originalt indhold på siden, vil det derfor få din side til at falde i søgeresultaterne.

Der kan dog være nogle tilfælde, hvor du ikke har mulighed for at omformulere indholdet. Det kan for eksempel være, hvis du har en side med opskrifter, sangtekster eller lovtekster. I det tilfælde kan du ikke bare ændre på teksten for at få en bedre ranking.

Mange onlinekogebøger oplevede at falde i søgningerne, da Google Phantom først blev rullet ud. Har du en hjemmeside, hvor du er nødt til at have duplicate content, kan du gøre den mere original ved at tilføje information om opskriften, sangen eller lovteksten. Det kan være historien om den, hvad du selv synes, hvem der har lavet den og en række andre informationer.

Phantom lægger vægt på at matche sider og søgninger

Et andet vigtigt aspekt ved denne opdatering er, at den skal sørge for, at hjemmesiderne og søgningerne i endnu højere grad passer til hinanden. Det vil sige, at de keywords, som en hjemmeside ranker højt på, også skal være dem, som indholdet på siden handler om.

Hvis du i forhold til rådet ovenfor har tilføjet ekstra tekst til for eksempel en opskrift, skal du være sikker på, at det er noget, der er relevant. Selvom ekstra tekst kan være med til at gøre din hjemmeside mere relevant, er det også vigtigt, at det ikke er noget, der kun er der for at nævne alle søgeordene. I det tilfælde kommer du nemlig til at være lige vidt.

Det er vigtigt, at din tekst kan give noget merværdi til læseren – og ikke bare til søgemaskinen. Google er i dag blevet så menneskelig, at den sagtens kan gennemskue det.

 

 

4.47 15
Christian Bertelsen arbejder som SEO-Konsulent hos Obsidian Digital, med særlige kompetencer inden for linkbuilding og teknisk SEO. Udover at arbejde med SEO, står Christian Bertelsen også for Obsidians interne læringsakademi, hvor Obsidians medarbejdere løbende bliver videreuddannede, så de altid er på forkant med de seneste trends indenfor online marketing.

Christian Bertelsen

Senior Konsulent - SEO

+45 30 13 35 00cbe@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden