Hvad er Google Fred?
Har du en side, hvor der er for meget fokus på salg, vil den måske ranke lavere på grund af Google Fred. Algoritmen blev udviklet for at ryddet op i de sider, hvor der er for mange reklamer og for stort fokus på salg.
Google har som sådan ikke noget imod, at du tjener penge på din hjemmeside. De ved udmærket godt, at det er grunden til de fleste hjemmesiders og webshops eksistens. De har dog et problem med, at du udgiver en hjemmeside, hvor formålet med at sælge går forud for alt andet. Det vil sige en side med dårlig grafik, ringe og spammede tekster og fuldstændig plastret til med reklamer.
For at komme af med den slags sider lancerede Google opdateringen Google Fred. Den betød, at en hel del hjemmesider fra den ene dag til den anden faldt fra en god placering i søgeresultaterne og til en bundplacering. Omvendt var andre sider heldige at få en langt bedre placering, da Google Fred opdagede, at siderne var mere informative end hidtil antaget.
Sådan undgår du, at Google Fred rammer dig
Har du en hjemmeside for din egen fornøjelses skyld, er det usandsynligt, at du vil blive ramt af denne algoritme til at luge ud i ”sælgersiderne”. Har du derimod en side, hvor du på den ene eller anden måde prøver at tjene nogle penge på den, skal du sørge for, at den lever op til Googles krav, så den ikke havner for langt nede i søgeresultaterne.
Det handler derfor om, at du har fokus på at skabe en hjemmeside, der er grafisk flot, og hvor teksterne rent faktisk har noget kvalitetsindhold. Hvis du allerede har planer om at skabe en webshop eller en hjemmeside, vil det i langt de fleste tilfælde være det, som du gør alligevel.
Se også: Hvad er Google Hummingbird?
Kom videre efter Fred
Er din hjemmeside havnet langt nede i en søgning, og har du mistanke om, at det kan skyldes Fred, skal du til at kigge din hjemmeside efter i sømmene. Et af de problemer, som algoritmen slår hårdt ned på, er hvis du har et højt reklameindhold i forhold til mængden af tekst på siden. Det kan for eksempel ramme blogs og endda nogle nyhedsmedier. Derfor handler det om at finde en balance mellem de to elementer.
Det er også værd for dig at kigge på dine tekster. Hvis de er lavet til at få folk til at klikke på dine annoncer, kan Fred nemlig også ramme dig. Fred er en form for mini-udgave af Google Panda, da den også ser på, om din tekst svarer på brugerens spørgsmål. Har du en tekst, der ikke hjælper brugeren videre, kan du derfor også blive ramt.
Se også: Hvad er Google Panda?