Mere end 10 års erfaring med digital marketing

Certificeret
Udvalgte referencer

Vil du høre mere?

Website (required)

Vil Du Vide Mere?

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Jacob Mohr Eldon Partner
Hvorfor Obsidian?

Google Annoncering – Sådan får du reklamer på Google

google annoncering
Af Sasa Kovacevic Kategori: Marketing Generelt

Når vi taler om Google annoncering eller reklamer på Google, mener vi ikke bare AdWords. De organiske placeringer i søgeresultaterne tæller også som annoncer for jeres brand, produkter eller hjemmeside. Samtidig bør muligheden for at få vist en infoboks om jeres virksomhed ved lokale søgninger, også ses som en annoncemulighed for jer.

Selv om de fleste mener, at AdWords er den eneste måde at annoncere i søgeresultaterne på Google, så bør du også tænke din title og meta description som en annoncetekst for dine organiske søgeresultater, ligesom du bør udnytte muligheden for at annoncere for jeres firma, butik eller cafe gennem at få vist en infoboks i alle de relevante lokale søgninger, som brugerne af Google foretager. Begge dele er værd at gøre noget ved, da det kan give jer mange besøgende både IRL og på hjemmesiden, uden at I skal betale Google en krone for det.

Title og meta description er jeres annoncetekst i søgeresultaterne

Når folk finder jeres hjemmeside eller webshop i søgeresultaterne, fungerer den tekst I har skrevet i sidens title og meta description som annonceteksten for den pågældende side. Derfor er det værd at bruge lidt tid på, at skrive en spændende og sælgende tekst i både title og meta description, der gør folk interesserede i at vælge jeres søgeresultat i stedet for en af konkurrenternes.

Skal det gøres mest effektivt, skal hver eneste title og meta description skrives manuelt, så teksten bliver så relevant og sælgende som muligt. Sørg for at bruge det vigtigste søgeord først i title, så både Google og de mennesker der læser søgeresultatet, ved, at de har fat i en relevant hjemmeside i forhold til deres hensigt med søgningen.

Er det et produkt i sælger i jeres webshop, er det naturligvis hele produktnavnet, der er vigtigst – især hvis folk er i købsmode, når de søger. For jo tættere folk er på at købe, jo mere specifikt søger de på det, de ønsker at købe.

Genbrug også søgeordet en eller flere gange i meta description. Ikke for at det hjælper på jeres placeringer i søgeresultaterne, men fordi Google fremhæver det eller de søgeord, folk angiver i søgefeltet, hvis de indgår i jeres title, meta description og sidens webadresse (URL). Jo flere gange de ord folk har brugt i søgningen, er fremhævet i jeres søgeresultat, jo mere relevant bliver det for dem at klikke på.

Udnyt værdien af lokal SEO

Har I et firma, en butik, en café eller noget andet, hvor det er relevant at være synlig i søgeresultaterne på lokale søgninger, bør I sørge for at optimere jeres hjemmeside til de lokationer, I gerne vil findes på, samt udnytte muligheden for at oprette en infoboks om jeres firma, der vises i søgeresultaterne, når Googles brugere søger efter virksomheder som jeres i lokalområdet. Ja, det er endda muligt for interesserede, at få en rutevejledning direkte til jeres hoveddør blev ved et klik på en knap i infoboksen.

Sådan her arbejder vi med lokal seo

For at Google viser infoboksen, skal I først oprette en konto på Google My Business. Så får I mulighed for at angive relevante oplysninger om adresser, åbningstider og f.eks. jeres menukort, samt uploade billeder af virksomheden set både udefra og indefra. Har I f.eks. en restaurant, kan I lægge billeder op af restauranten og hvor hyggelig den er, når den er dækket op og klar til at modtage gæster.

Målret markedsføringen med Google AdWords

Men vi skal naturligvis ikke glemme Google AdWords. De giver jer mulighed for at annoncere målrettet på de søgeord, der betyder mest for jeres forretning, ligesom I har mulighed for at finde nye kunder, der minder om dem, I allerede har. Endelig kan I også få vist billeder, pris og andre informationer om jeres produkter direkte i søgeresultaterne, hvis I benytter Google Shopping.

Det koster alt sammen noget – men kun hvis folk vælger jeres annonce. Og gør de det, er der store chancer for, at den besøgende konverterer til en kunde – netop fordi de jo lige præcis søger efter produkter, tjenester eller informationer, som I tilbyder. Det er virkelig varme leads, I får leveret på den måde.

Muligheden for at målrette annonceringen meget præcist og for at få vist jeres annoncer for et allerede interesseret publikum, gør Google AdWords til en meget effektiv annonceringsform med nogle af de laveste CPC- og højeste CTR- og konverteringsrater overhovedet.

Bagsiden af medaljen er, at du skal være meget omhyggelig med, hvordan du opretter og målretter jeres annoncer. Skyder I med spredehagl og annoncerer for bredt, kan I nemt komme til at ødsle store summer væk på at få trafik, der alligevel ikke synes, at jeres hjemmeside eller webshop er relevant.

Men optimerer I valget af søgeord og søgefraser, samt annonceteksten og indholdet på den side, de besøgende lander på, når de klikker på annoncen, kan Google AdWords blive den motor, der driver salget i jeres forretning – tilmed for ganske få penge.

Få den største synlighed i søgeresultaterne – både organisk og betalt

Skal I have det største udbytte af jeres Google annoncering, gælder det op at optimere og målrette både jeres organiske og betalte søgning mest muligt. Det kræver stor indsigt i mekanismerne bag SEO – søgemaskineoptimering – og hvordan I opbygger jeres AdWords-kampagner mest effektivt.

Det kan vi hjælpe med hos Obsidian Digital. Vi har nogle af branchens skarpeste CPC-, SEM- og SEO-folk siddende. Så uanset om du vil udnytte dine organiske eller betalte annoncemuligheder hos Google bedre, så kontakt os allerede i dag!

Sasa Kovacevic

Sasa Kovacevic er Head of SEO og partner hos Obsidian Digital.Til dagligt sidder Sasa med ansvaret for SEO teamet, hvor han laver strategisk og eksekverende arbejde.Sasa har arbejdet med nogle af Danmarks største e-commerce virksomheder som Profil Optik, Deichmann, Jensens Bøfhus, Hungry m.m.Sasas tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Obsidian Digital

Website (required)

Vil Du Vide Mere?

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.