Google Adwords Call Tracking

Af Sasa Kovacevic
Kategori: Google ads

Det har længe været en gåde for virksomheder, hvordan de skal kunne spore, om deres opkald kommer fra organisk eller paid trafik, men nu har Google svaret. Call tracking/opkaldssporing er et afgørende middel til at spore dine Adwords henvendelser, hvis de kommer igennem opkald.

Google Adwords kan ved hjælp at opkaldssporing spore hvilke kampagner, annoncegrupper og søgeord, der skaber konverteringer/henvendelser. Når du skal optimere dine kampagner, er det altafgørende, at du ved hvilke kampagner, der skaber konverteringer.

Læs også: Vi er certificeret Premier Partner

I dette blogopslag vil vi koncentrere os om de 2 mest populære muligheder indenfor opkaldssporing.

  • Opkaldssporing gennem annoncer
  • Opkaldssporing gennem dit domæne

Opkaldssporing gennem annoncer

Hvordan fungerer opkaldssporing gennem annonceudvidelser?

Hvis du har tilkoblet annonceudvidelsen ‘opkaldsudvidelse’, har du mulighed for at spore opkald foretaget direkte fra din annonce. Denne opkaldssporing er kun gældende for mobiltelefoner. Som nedenstående illustration viser, har Obsidian Adwords-annoncen en call-funktion (opkaldsudvidelse). Foretager brugeren et opkald ved at klikke på ‘call’, vil Adwords registrere det, som en opkaldskonvertering.

 

1

 

Opsæt opkaldssporing på annoncer

For at oprette sporing af opkald fra annoncer skal du gå til din Adwords-konto og ind på dine konverteringer.

2

Herefter skal du oprette en ny konvertering igennem +konvertering.

3

Klik derefter på telefonopkald’, vælg ‘opkald fra annoncer med opkaldsudvidelser’ eller ‘opkaldsannoncer’ og klik forsæt’.

4

Herefter efterspørger Google følgende oplysninger om din sporing:

  • Navn: Vi vil foreslå du kalder dette Sporing af opkald igennem annoncer.
  • Værdi: Vælg enten værdi 1 kr.’ eller tildel ikke værdi’.
  • Opkaldsvarighed: Dette angiver, hvor lang tid en opringning skal vare, før det tæller som en konvertering. Vi foreslår at du vælger 1 sekund’, da en opringning må antages som en henvendelse.
  • Antal: Her vælger du enten én’ eller ‘alle’. Dette har ingen betydning, da det kun kan være 1 konvertering igennem opkaldssporing.
  • Konverteringsperiode: Vælg 30 dage’.
  • Kategori: Vælg Kundeemne’.
  • Inkluder i konverteringer: Vælg ja’.

Du får nu mulighed for at vælge at gå til ‘opkaldsudvidelser’ eller gå til ‘opkaldsannoncer’. Har du ikke opkaldsudvidelser og/eller opkaldsannoncer, kan du bruge nedenstående guides:

Opkaldsudvidelse: https://support.google.com/adwords/answer/2453991

Opkaldsannonce: https://support.google.com/adwords/answer/2453991

Sporing på opkaldsudvidelser

Har du allerede oprettet opkaldsudvidelser, skal der nu skabes sporing. Dette gøres ved at gå til dine annonceudvidelser, derefter ind på ‘opkaldsudvidelser’, klikke på ‘rediger’ ud fra det nummer du vil spore og klikke ‘rediger’ igen.

5

6

7

Herefter kommer du ind på Rediger telefonnummer’. Her skal du slå opkaldsrapportering til, og din sporring er hermed sat til.

8

Sporing på Opkaldsannoncer

For at tilføje sporing af opkaldsannoncer, skal du redigere annoncen, som gøres ved at holde musen over annoncen og klikke på blyanten.

Herefter skal du klikke opkaldsrapportering’ og slå rapportér konverteringer’ til. Sporing af opkald igennem opkaldsannoncer er hermed aktiveret.

Opkaldssporing af domæne

Hvordan fungerer opkaldsporing igennem website/domæne?

Når du har etableret Google opkaldssporing på websitet, sporer Google opkald på en relativ simpel måde – den ændrer nummeret. Google ændrer dit nummer på domænet, så når kunden herefter ringer til nummeret, viderestilles kunden til jeres oprindelige nummer. Nedenfor kan du se en illustration med Obsidian Digitals oprindelige nummer.

9

Kommer kunden til Obsidians domæne igennem en Adwords-annonce, ændrer nummeret sig. Ringer den besøgende til det ændrede nummer, vil Google Adwords registrere en opkaldskonvertering.

10

Opsæt opkaldssporing på domæne

De første steps i opsættelse af opkaldssporing på dit domæne, er identiske med opkaldssporing igennem annoncer. Her vil vi foreslå, at du stadig følger guiden grundigt, selvom de første trin vil være identiske.
For at oprette sporing af opkald på dit domæne, skal du gå ind til din Adwords-konto og ind på dine konverteringer.

2

Herefter skal du oprette en ny konvertering igennem +konvertering.

12

Klik derefter telefonopkald’ og vælg ‘opkald til et telefonnummer på dit website’.

13

Herefter efterspørger Google oplysninger om din sporing:

  • Navn: Vi vil foreslå at du kalder dette Sporing af opkald igennem domæne’
  • Værdi: Vælg enten værdi 1 kr.’ eller tildel ikke værdi’.
  • Opkaldsvarighed: Dette angiver hvor lang tid en opringning skal vare, før det tæller som en konvertering. Vi foreslår du vælger 1 sekund’.
  • Antal: Her vælger du enten én’ eller alle’. Det har ingen betydning, da det kun kan være 1 konvertering igennem opkaldssporing.
  • Konverteringsperiode: Vælg 30 dage’.
  • Kategori: Vælg Kundeemne’.
  • Inkluder i konverteringer: Vælg ja’.

Du vil komme til indstillinger-siden, og det er her, du skal oprette din sporingskode. Indtast det nummer, som du benytter på dit domæne. For at koden virker, skal du angive det præcise nummer du benytter på dit domæne. Altså, om du bruger mellemrum mellem hvert andet tal (12 34 56 78) eller om du ikke bruger mellemrum (12345678). Angiver du dit nummer flere steder på dit domæne, skal alle numre være identiske, for at sporingen virker på dem alle.

Klik herefter på ‘opret tag’. Tagget/koden vil nu automatisk blive oprettet.

Vær opmærksom på, at vi har navngivet opkaldssporingen ”test og der derfor står ”tag til test opkaldssporing”.

Kopier tagget eller klik send vejledning og tag via e-mail’. Klik herefter ‘udfør’. Din Adwords opkaldssporing er nu oprettet, og det er tid til at sætte den ind i på dit domæne.

 

14

Da domæner bruger forskellige CMS-systemer vil vi ikke gå i dybden med hvert enkelt system. Men for alle CMS-systemer vil vi altid foreslå, at placere tagget/koden i ”head” sektionen. Hvis koden er i head-sektionen, vil alle steder på dit domæne, hvor nummeret indgår, blive sporet.

En HTML head sektion begynder med ”<head>” og sluttes med ”</head>”. Placer tagget imellem disse to. Se evt. nedenstående eksempel.

<head>

<script type=”text/javascript”>

(function(a,e,c,f,g,h,b,d){var k={ak:”925138763″,cl:”hl3fCOLOyGwQy_6RuQM”,autoreplace:”12345678″};a[c]=a[c]||function(){(a[c].q=a[c].q||[]).push(arguments)};a[g]||(a[g]=k.ak);b=e.createElement(h);b.async=1;b.src=”//www.gstatic.com/wcm/loader.js”;d=e.getElementsByTagName(h)[0];d.parentNode.insertBefore(b,d);a[f]=function(b,d,e){a[c](2,b,k,d,null,new Date,e)};a[f]()})(window,document,”_googWcmImpl”,”_googWcmGet”,”_googWcmAk”,”script”);

</script>

</head>

Når koden er placeret, er din opkaldssporing igennem website aktiveret.

Hvorfor bruge opkaldssporing?

Afhængig af hvilken website-forretning man fører, kan opkaldssporing være et altafgørende element. Ejer du en webshop, er spor køb den primære sporing du skal benytte. Ejer du derimod en servicevirksomhed, hvor henvendelse ofte sker telefonisk, er opkaldssporing vigtigt. Sporingen viser hvilke søgeord, der skaber konverteringer, som du derudfra kan udregne din CPA (cost per aquasition). Derfra kan du justere dine kampagner, finde nye søgetermer og se hvilke dage dine kunder henvender sig osv. Har du ingen konverteringssporing, kan du kun se dine omkostninger stige, uden at vide om dine investerede Adwords-kroner er lønsomme.

Ulempen ved opkaldssporing

Selvom opkaldssporing er en meget brugbar konverteringssporing, er der en bagside af medaljen. De telefonnumre dit domæne får tildelt i ‘opkaldssporing på website’ er midlertidige. Levetiden på de uddelte numre er forskellige, afhængig af om nummeret giver opkald eller ej. Om det tildelte nummer varer i en dag, en uge eller en måned vides dermed ikke. Gemmer kunder dit tildelte telefonnummer, og ringer et stykke tid efter, er det ikke sikkert at opkaldet viderestilles til din virksomhed.

Har du spørgsmål til ovenstående, er du velkommen til at sende en mail på amq@obsidian.dk eller ringe på 26 39 54 94.

4 12
Sasa Kovacevic er co-founder og partner hos Obsidian Digital. Min tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden