Google AdWords beskedudvidelser er nu tilgængelige

Af Sasa Kovacevic
Kategori: Google ads

I takt med den stigende brug af smartphones til e-handel har Google over en længere periode fokuseret på at gøre AdWords-annoncer mere attraktive for brugere på mobile enheder. Med lanceringen af de helt nye beskedudvidelser er det efterhånden en direkte fordel at agere på mobilen!

Hvad er AdWords beskedudvidelser?

Beskedudvidelser, eller SMS-udvidelser, er en ny funktion i de såkaldte annonceudvidelser, man med fordel kan tilføje til sine annoncer for at øge CTR’en, som set nedenstående:

adwords beskedudvidelse

Beskeduvidelsen gør det, på lige fod med opkaldsudvidelsen, muligt for enhver bruger at komme i direkte kontakt med annoncøren. Fordelen ved beskedfunktionen er, at man undgår at blive sat på hold og lægge alt fra sig, for at vente på det bliver ens tur.

Ydermere appellerer beskedfunktionen til personer, der føler sig mere tilpas ved blot at køre kommunikationen over SMS, frem for at føre en samtale over telefonen.

Statistikker viser, at næsten to tredjedele af alle smartphonebrugere benytter beskeder til at kommunikere med andre. Dette begrænser sig dog ikke til sociale situationer. Undersøgelser viser ligeledes, at 65% af en gruppe udspurgte forbrugere i USA, Australien, Storbritannien og Canada ville være tilbøjelige til at kommunikere med en virksomhed via SMS-beskeder.

Denne tendens gør sig uden tvivl også gældende i Danmark, hvorfor vi hos Obsidian gør aktivt brug af funktionen allerede nu. Nedenstående er eksempel på, hvordan funktionen ser ud ‘in-action’ på en annonce for vores kunde bedrenaetter.dk.

2                                                            3

 

Som eksemplet viser, får man via den nye funktion muligheden for at tilføje en call-to-action. Ved et klik på beskedfunktionen bliver brugerne sendt direkte over i SMS-appen på deres mobil og dermed kan samtalen begynde.

For at gøre værktøjet endnu nemmere at benytte, eksempelvis for brugere på farten, kan man som annoncør formulere en beskedtekst, hvilken er skræddersyet til produktet eller ydelsen, som brugeren er interesseret i. Eftersom denne udvidelse kan tilføjes på både kampagne- og annoncegruppeniveau, har man muligheden for at gøre den i forvejen skrevne SMS-besked så specifik som mulig.

Brugere er selvfølgelig i stand selv til at ændre i denne besked. Dette er blot en mulighed for annoncører at spare tiden og lette processen for brugere.

Et klik på en beskedudvidelse koster det samme for annoncøren, som et normalt klik på den pågældende annonce.

Opsætning af beskedudvidelsen

Fordi denne funktion ikke har levet særlig længe, kan det tage helt op til 72 timer at få godkendt en beskedudvidelse. Vi er hos Obsidian dog blevet informeret om, at ventetiden inden længe kun vil være op til 24 timer.

I din AdWords-konto vil opsætningen af beskedudvidelsen se sådan ud:

4

Du vil blive bedt om at udfylde følgende felter:

  • Virksomhedsnavn – 25 tegn: Navnet på din virksomhed
  • Telefonnummer: Nummeret på den telefon, som kommunikationen med kunderne skal foregå over. Telefonen skal naturligvis være i stand til at modtage og sende beskeder.
  • Udvidelsestekst – 35 tegn: Teksten der skal vises på selve annoncen med SMS-funktion. Det er her man skal gøre det klart for brugeren, at man ved klik på udvidelsen har muligheden for at sende en besked.
  • Beskedtekst – 100 tegn: Det er denne tekst, som automatisk overføres til SMS-appen på brugerens telefon, når personen klikker på udvidelsen, for at sende en besked.

Derudover har Google annoncering gjort det muligt at planlægge visningen af udvidelsen. På denne måde kan man tilpasse funktionen til at blive vist i de timer, hvor ens team har mulighed for at besvare beskeder fra kunder.

Læs mere om AdWords beskedudvidelsen

http://www.wordstream.com/blog/ws/2016/10/19/adwords-message-extensions

https://adwords.googleblog.com/2016/10/click-to-message-ads-bring-new-and-easy.html

http://venturebeat.com/2016/10/18/google-click-to-message-ads/

https://support.google.com/adwordspolicy/answer/7160923?hl=da

Sasa Kovacevic er co-founder og partner hos Obsidian Digital. Min tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden