Forstå, hvordan doorway pages virker – og lad være med at bruge dem

Af Christian Bertelsen
Kategori: SEM ordbogen, SEO ordborg

En doorway page er en side, der er bygget som en indgang til en anden side. Det giver den samme hjemmeside mulighed for at opnå høje placeringer to gange i samme søgning. Søgemaskinerne er dog meget imod denne form for sider, hvorfor du skal passe på, at din affiliate side ikke kommer til at ligne denne form for sider.

Doorway pages var meget brugte tidligere, men er nu noget, som søgemaskinerne slår hårdt ned på. Det er derfor ikke en form for sider, som du bør kaste dig ud i at lave – og har du fået bygget en uforvarende, bør du slette dem.

En doorway pge er en side, der fungerer som en genvej eller ” dør” til en anden side. Den er optimeret i forhold til et søgeord, så den kommer til at ranke højt i en søgning.

Når du klikker på den, vil du enten blive bedt om at lave et meta refresh, så du kommer til en helt anden side, eller det vil være en side, der benytter sig af cloaking. Dermed bliver du sendt videre til en anden side, uden at du opdager det. På de mindre sofistikerede sider er der et link, som du skal klikke på for at komme videre.

Denne form for sider giver en hjemmeside mulighed for at optræde to gange i søgeresultaterne for den samme søgning.

Doorway pages er Black Hat SEO

Det siger næsten sig selv, at det ikke er en god ide, at du bruger cloaking. Hvis du har brug for at skjule noget for at få flere besøgende på din hjemmeside, har du et problem.

Cloaking og dermed også doorway pages er derfor et udtryk for, at din hjemmeside anvender Black Hat SEO. Den slags ser søgemaskinerne ikke på med milde øjne. Hvis du bliver taget i at bruge denne form for teknikker, vil du derfor enten få en straf, eller din side kan ryge helt ud af søgeresultaterne.

Sådan undgår du at skabe doorway sider

Har du en almindelig hjemmeside, som du prøver at sælge ydelser eller produkter igennem, behøver du typisk ikke at være bange for, at du bliver ramt af en straf. Har du derimod en affliate hjemmeside, er det vigtigt, at du passer på. De to former for hjemmesider kan nemlig godt komme til at ligne hinanden, og Google er i forvejen meget efter affiliate hjemmesiderne.

For at undgå at blive forvekslet med en doorway side er det derfor vigtigt, at du har relevant indhold på din hjemmeside, og at folk skal klikke aktivt på et link i brødteksten på siden, for at gå videre til den side, der sælger det produkt, din side promoverer. Har du en masse annoncer, som du bliver betalt for, kan siden dog nemt komme til at minde for meget om doorway siderne.

4.53 15
Christian Bertelsen arbejder som SEO-Konsulent hos Obsidian Digital, med særlige kompetencer inden for linkbuilding og teknisk SEO. Udover at arbejde med SEO, står Christian Bertelsen også for Obsidians interne læringsakademi, hvor Obsidians medarbejdere løbende bliver videreuddannede, så de altid er på forkant med de seneste trends indenfor online marketing.

Christian Bertelsen

Senior Konsulent - SEO

+45 30 13 35 00cbe@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden