Forstå backlinks og deres betydning en gang for alle

Af Christian Bertelsen
Kategori: SEM ordbogen, SEO ordborg

Backlinks er links, der fører tilbage til din hjemmeside. Som udgangspunkt tæller et link kun en gang, men som med alle regler er der undtagelser.

Et backlink er, som navnet antyder, et link, der leder tilbage til din hjemmeside. Det er altså enten et link, som nogle andre har placeret på deres hjemmeside, eller det er et link, som du har fået eller betalt for at få placeret på en anden hjemmeside. Det kan for eksempel være fra et gæsteblogindlæg, et indlæg på et forum eller betalt linkbuilding.

Først og fremmest er denne form for links gode for dig, fordi de viser dig, at der er andre, der godt kan lide din hjemmeside – og at de gerne vil have andre til at læse på den også.

De er dog også en stor fordel i forhold til Google. Har du mange links fra andre sider til din side, vil Google anse det som om, at andre har tillid til din hjemmeside og sende dig højere op i søgeresultaterne. Med mindre de kan gennemskue, at du har betalt for at få linket udgivet.

Backlinks tæller kun en gang – i de fleste tilfælde

Et link fra en hjemmeside til din egen tæller dog forskelligt, alt efter hvor den kommer fra. Nogle links er dermed mere værd end andre. Som nævnt kan du selv placere links på andre sider ved at linke til din hjemmeside i gæsteblogindlæg og indlæg på forskellige fora. Hvis alle links talte lige meget, ville du derfor nemt kunne lægge dit link ind i 1000 forumindlæg og få en virkelig stærk linkbuilding.

For at forhindre det tæller søgemaskinerne som udgangspunkt kun det første link med. Er der flere link til dig fra den samme side, vil de derfor ikke hjælpe dig med at få en bedre linkprofil.

Sådan forholder det sig i hvert fald i langt de fleste tilfælde. Hvis du har fået et link, der ligger meget dybt på den anden side, for eksempel et, hvor læseren skal klikke fire gange for at komme dertil, vil et link fra sidens forside stadig tælle højere. Selvom linket på en underside kom først, får du altså i det tilfælde stadig noget linkjuice fra det andet link.

Links fra relevante sider er langt mere værd for dig

Når det kommer til links til din hjemmeside, er det også vigtigt, at du er opmærksom på, at links fra relevante sider også er mere værd for dig. Søgemaskinerne kan godt afkode, om din hjemmeside handler om noget, der har med hjemmesiden, som linket kommer fra at gøre. Hvis det er en irrelevant side, vil linket derfor ikke tælle lige så højt.

Det kan for eksempel være, hvis du skriver om pasning og pleje af hunde på din hjemmeside. I det tilfælde vil det ikke være meget værd for dig, hvis du får et link fra en, der skriver om biler. Hvis det i stedet er en side, der handler om f.eks. hundeseler, vil du få langt mere ud af dit link.

Endelig har renommeet for den side, der linker til dig også relevans. Det blev tidligere angivet ved den såkaldte Page Rank. Denne holder Google i dag hemmelig, men tjenester som f.eks. Ahrefs.com har et bud på den i form af deres Domain Rank.

4.47 15
Christian Bertelsen arbejder som SEO-Konsulent hos Obsidian Digital, med særlige kompetencer inden for linkbuilding og teknisk SEO. Udover at arbejde med SEO, står Christian Bertelsen også for Obsidians interne læringsakademi, hvor Obsidians medarbejdere løbende bliver videreuddannede, så de altid er på forkant med de seneste trends indenfor online marketing.

Christian Bertelsen

Senior Konsulent - SEO

+45 30 13 35 00cbe@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden