Hvad er fordele og ulemper ved headless Shopify?
Headless Shopify handler om at adskille din frontend fra din backend.
Det er en nyere teknik, som måske er relevant for top 5-10 % af alle Shopify-shops.
Hvis du har høj omsætning, høj kompleksitet og sælger i mange lande via Shopify, er det værd at overveje headless Shopify.
I disse to videoer – med partner i Black Lemon Aleksander Due-Rasmussen og partner i Obsidian Digital Halfdan Timm – fortæller vi om fordele og ulemper ved headless Shopify.
Først fordele ved headless Shopify:
Fordele ved headless opsummeret:
- Det bidrager positivt til SEO ved at forbedre indlæsningshastigheden.
- Det bidrager også positivt din til konverteringsrate (og taler dermed ind i konverteringsoptimering).
- Det muliggør brug af dit website delvist offline.
- Det kan gøre administration af mange sider nemmere.
Ulemper ved headless Shopify:
Ulemper ved headless opsummeret:
- Det koster nemt mange hundrede tusinde kroner at implementere.
- Det øger dine faste omkostninger til udvikling og vedligeholdelse, da alt skal laves custom til dit website.
- Det mindsker din fleksibilitet, da du ikke længere “bare” kan installere en ny app eller et nyt tema på din Shopify-installation.
Giver det mening at overgå til headless Shopify? Det afhænger ultimativt af din virksomheds situation. For top 5-10 % Shopify shops giver det mening, men for mange andre vil det blot øge omkostninger og friktion i det daglige arbejde.
Vi giver gerne en vurdering af om fordelene ved headless Shopify opvejer ulemperne for dig. Du er velkommen til at skrive til hello@blacklemon.dk for en ærlig vurdering.