Sådan laver du det bedste Facebook opslag

Af Halfdan Timm
Kategori: Facebook

Du har sikkert prøvet det; du skriver et vigtigt Facebook-opslag, som du ønsker skal ses af så mange mennesker som muligt; venner, bekendte eller kunder. Du skriver en god og informativ tekst, og du trykker Slå Op. Derefter ser du din post forsvinde i mellem alle de andre posts på en overfyldt Facebook-væg hos din tiltænkte målgruppe.

Vi har skrevet denne guide til, hvordan du laver et godt opslag på Facebook, som ikke forsvinder i alt støjen.

Kampen om visninger

Konkurrencen om at fange folks opmærksomhed på Facebook betyder, at du skal begynde at tænke på dine opslag som et reklameskilt på den lokale gågade. Den skal gøre opmærksom på sig selv, den skal fænge og være hurtig at forstå.

Gennemsnitligt bruger en facebook-bruger ikke mere end maksimum 2-3 sek. til at tage stilling til de enkelte opslag på sin væg, og hvis du indenfor de 2-3 sekunder ikke har fanget brugerens opmærksomhed, har du tabt en potentiel kunde. Så hver gang du smider et opslag op på din væg, så ha’ en tanke bag, hvordan du bedst præsentere dit budskab for den tiltænkte målgruppe.

Algoritmen

Facebook bruger en algoritme til at udregne, hvordan hele den sociale interaktion virker på deres brugeres vægge, denne algoritme bestemmer, hvor mange der ser dine opslag, og prioriterer, hvor vigtigt det er for dem, at de ser det. Algoritmen har utallige faktorer, som den tager højde for. Tre af dem kan du selv have en indflydelse på; Udseende, relevans og timing.

Disse faktorer er afgørende for at tiltrække den tiltænkte målgruppes opmærksomhed. Derfor; kend din målgruppe! Du skal vide, hvad de vil have, hvornår de er online, og hvordan det skal præsenteres for dem. Gennemtænk det, før du bare smider et opslag op.

Rating faktorer

Interagere brugeren med din artikel? Eksempelvis ved at like, trykke på opslaget eller kommenterer. Algoritmen registrere herved, at denne læser finder dig og dit Content relevant, dermed bliver dit efterfølgende Content rated højere hos denne bruger. Sker dette gentagende gange, bliver du en høj prioritet på brugerens væg.

Se også: Facebook annoncering
Se også: Facebook retargeting

Dwell er når en bruger stopper op ved dit opslag og bruger et kort stykke tid, eksempelvis skimmer teksten. Algoritmen registrere, at du er interessant for personen, men ikke nok til at blive trykket på. Du bliver registreret i algoritmen som en interessant person og har derfor en smule rating på brugerens væg, hvis du er ny på brugerens væg, er dette en positiv ting, men hvis dine opslag normalt er noget, der bliver læst af brugeren og brugeren nu kun skimmer dine opslag er det ikke en videre positiv ting.

Typer af brugere

Først og fremmest er det vigtigt at vide, hvordan folks generelle adfærd på Facebook er. Der findes selvfølgelig mange forskellige typer mennesker og derfor ligeså mange typer af adfærd, MEN hvordan folk ser deres Facebook-væg igennem er en ting, man kan generalisere lidt på, og noget vi skal tage højde for i vores måde at lave opslag på.

Den Dedikerede

Denne bruger læser alt, hvad du slår op din væg, og kommenterer eller Liker ofte dine opslag. Fordi personen altid har fulgt dig, er Facebooks algoritme også sikker på at vise dit opslag hos dem næsten hver gang, du slår noget op.

Bare bliv ved med at smid dine opslag op, og sørg for at forblive relevant, så du fastholder din tro følger.

Den Reserverede

Denne bruger læser mange af dine opslag og vil en gang i mellem Like din ting, personen vil næsten altid få vist dine opslag, fordi Facebook algoritmen har registreret personen som en, der regelmæssig læser og interagere med dine opslag.

Det er ikke de store ændringer, du skal gøre for at beholde denne bruger. Sørg for at forblive relevant, så du fastholder din tro følger.

Den Casuale

Denne bruger stopper ofte ved dine opslag og skimmer hurtigt dine opslag for at se, om der en noget af interesse, som brugeren gider at bruge 5 sekunder på. Hvis brugeren ikke er overvundet, så er det videre. Her er en bruger, der læser dine opslag engang imellem hvilket giver noget i Facebook algoritmen samtidig med, der kommer Dwell-rating oven i.

Ved at lave nogle mere præsentable opslag kan du højst sandsynligt konvertere denne bruger til at blive regelmæssig læser af dine opslag, og de kan måske endda lokkes til at interagere med dem.

Den Overloadede

Den Overloadede bruger er en af dem, der bare skimmer igennem sit feed indtil de ser et eller andet flashy billede eller lignende. De skimmer alt, indtil de lige bliver fanget af noget interessant. Det er vigtigt at have noget flashy, hvis du vil fange denne brugers opmærksomhed.

Det er her de nye fængende opslag virkelig kan skinne igennem. Du kan virkelig ramme denne type brugere med det rette blikfang.

Hvordan laver jeg så det opslag ?

Her er en kort og hurtig opskrift til, hvordan du fanger folks opmærksomhed og samtidig sørger for, at Facebooks algoritme giver dig en højere rating på dine læseres Facebook-væg, så du oftere vil blive vist og dermed få et bredere Reach.

Overskrift

Overskriften skal være kort og fængende, noget der taler til den tiltænkte målgruppens behov,

Det er vigtigt at holde overskriften så kort som muligt, så et enkelt blik på opslaget er nok til at til at fange læserens begyndende opmærksomhed.

I nogle tilfælde er det godt at bruge ikoner, såsom smilies eller emotes for herigennem at gøre overskriften endnu mere fængende.

Need to know

2 til 3 linjer med opslagets grundessens. Budskabet, i sin rå udgave, skal få læseren til at bliver interesseret nok til at læse mere, og så kommer muligheden for at fylde ekstra information på, men først i Nice to Know-afsnittet.

Punkter

Punkter fungere som madding for de folk, der meget overfladisk skanner opslag. De ser nogle farverige ikoner og noget meget kort tekst, som lige er overkommeligt at læse. De 2-3 punkter, personligt bruger jeg altid 3 punkter, er også en god måde at binde Need to Know og Nice to Know sammen. Laver du Facebook konkurrencer, kan du aflevere vigtig information på denne måde.

Hvis du laver et opslag med en konkurrence, så et dette jo et ideelt sted at fortælle, hvordan man deltager i punktform. Jeg har været ude for mange Facebook konkurrencer, hvor brugeren ikke bruger tid på at læse konkurrenceteksten, men bare trykker like og antager, at de deltager.

Nice to Know

Her får du muligheden for at uddybe dit opslags budskab. Du kan fylde på med informationer, for du har allerede fanget folks opmærksomhed, og de er nu så investeret i dit opslag, at de ofte læser teksten færdigt.

Hvis du har længere tekstblokke, så prøv så vidt mulig,t at dele dem op hver 4-5 linje. Dette gør, at læseren har nemmere ved at sluge den. Desuden er den psykologiske virkning af en stor tekstblok, at mange læsere vil tænke; “det orker jeg sku ikke!” ! Og så springe videre.

Billede

Et billede er ALTID en god ting at have med i dit opslag. Sørg for at have et billede, der er relevant for dit opslag, og gerne med en smule tekst på, som er med til at invitere folk til at læse opslaget.

Facebook har en regel, der betyder, at billeder, på erhvervsrelaterede sider, maksimalt må bestå af 20% tekst.

Når du vælger et billede, så hold dig LANGT væk fra Clickbait; et billede, som ikke har noget at gøre med dit emne, men bare er der for at få folk til at trykke på din artikel. Det er noget, der ofte giver bagslag.

4.75 4
Halfdan Timm er partner og Head of Social hos Obsidian Digital. Han er specialiseret i Facebook-annoncering, og har som den eneste i Danmark skrevet en bog om emnet. Udover arbejdet i Obsidian Digital er Halfdan fast underviser hos bl.a. Personalejuridisk Institut og IBC.

Halfdan Timm

Partner

+45 60 73 60 60hti@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden