Facebook stories ads: Her er alt, du skal vide

Af Halfdan Timm
Kategori: Facebook

Det er ikke længere nødvendigt at betale i dyre domme for reklamebannere på de største hjemmesider i Danmark. I dag har du også mulighed for at promovere dig selv eller din virksomhed på de sociale medier. Du kender måske allerede til de velkendte annonceringer på Instagram og Facebook, men faktisk er der endnu flere muligheder, hvoraf Facebook stories ads er én af dem.

Hvad er Facebook stories ads?

Mange vælger hver dag at anvende stories, der er en funktion på både Snapchat, Facebook og Instagram. I stedet for at uploade et billede til din profil vil billedet kun være synligt i 24 timer. Til gengæld kan alle tilgå den, og det er en god måde at få mange visninger på. Du kan desuden opnå en tættere kontakt til potentielle kunder ved at bruge stories, i og med det kan være langt mere personligt for de fleste.

I takt med at der bliver uploadet mere end 300 millioner stories på Facebook og Messenger hver eneste dag, har Facebook gjort det muligt at markedsføre sig selv gennem disse.

Facebook stories ads er dine stories, der bliver placeret i potentielle kunders News Feed eller Instagram stories. Der kommer hyppigt reklamer mellem de private brugeres stories, og her vil dine stories blive placeret. Din story vil blive vist i fuld skærm, og du vil automatisk få mange visninger, idet brugeren ikke selv skal ind og klikke sig frem til din annonce.

Hvad er fordelen ved stories ads?

Facebook stories ads er en nem og bekvem måde at markedsføre sig på, men kan det så betale sig? Ja, det kan det i dén grad. Med stories har du en række muligheder for at bringe brugeren videre til en hjemmeside, en bestemt Facebookside eller noget helt tredje. Du vil ligeledes kunne komme i kontakt med langt flere brugere, netop fordi mange vælger at se flere stories i træk, hvor din vil komme mellem disse blokke.

Du har mulighed for at følge dine Facebook stories ads nøje. På den måde får du et godt overblik over, hvor mange potentielle kunder du når ud til, og hvilken målgruppe der er den primære for dine annoncer. Der er allerede blevet foretaget en lang række tests af Facebook selv, hvor brands som KFC og Kettle Chips har afprøvet Facebook stories ads. Resultaterne var imponerende, hvor hele 38 % hævder at have talt med andre om reklamen, efter de så den.

Prisen er heller ikke noget, du kan klage over. Generelt er det en billig form for markedsføring, der til gengæld afhænger af dit kendskab og kvaliteten af det, der publiceres. Du bestemmer selv, hvor stort et beløb din annonce skal koste, og du betaler hovedsageligt for en større eksponering og dermed en større berøringsflade med din målgruppe.

Hvordan fungerer Facebook stories ads?

Det kan være svært at gennemskue, hvordan det hele fungerer, når det kommer til annoncer på de sociale medier. Du kan vælge selv at give dig i kast med Facebook stories ads eller få professionel hjælp til produktion og distribution. Overordnet set er det heldigvis en overskuelig opgave for dig at gøre.

Helt grundlæggende skal du finde det indhold, du ønsker at annoncere. Dernæst finder du ”Ads Manager” på Facebook, hvor du kan oprette en Facebook stories ads. Der findes en række målsætninger, som du selv kan indstille. Disse kan være gode for dig som dine faste retningslinjer i indholdet, og det giver dig samtidig mulighed for at modtage en række forskellige data. Herefter har du mulighed for at vælge det publikum, du gerne vil nå med din reklame.

Alle reklamer er inkluderet i automatiske placeringer, så længe du vælger en kompatibel målsætning. Slutteligt skal du vælge den Facebook-side, der skal tilknyttes og repræsentere din virksomhed. Det bliver dine stories’ afsender, som modtagerne kan tilgå ved interesse.

Du kan vælge mellem to former for annonceformater: en video eller et enkelt billede. Videoerne har en særlig god effekt på modtageren, der får vakt sin interesse, når det er en videosekvens, de får vist. Du bør ligeledes tilføje relevante detaljer, som linker modtageren godt videre.

Track dine data

En af de helt store fordele ved Facebook stories ads, udover det er en nem og forholdsvis omkostningslet måde at markedsføre sin virksomhed på, er muligheden for at tracke forskellige data. Under Annonceadministrator på din business-profil får du et indblik i annoncens effektivitet. Herunder kan du se rækkevidde, videomålinger og eksponeringer, og du har ligeledes mulighed for at oprette brugerdefinerede målgrupper ud fra de personer, der har set din annonce.

Ved at kunne få et overskueligt overblik over data får du skabt nogle gode forudsætninger for din fremtidige markedsføring af din virksomhed. Du kan se tendenser og langt bedre spore dig frem til, hvilken målgruppe du primært kan nå med Facebook stories ads.

Dette er vigtigt, når du opretter Facebook stories ads

Der er en række elementer, der er byggesten for en god reklame på Facebook. Først og fremmest skal du sørge for at have noget content, der er af professionel kvalitet. Dine modtagere skal kunne adskille dine reklamer fra personlige brugeres stories og på den måde også blive fanget af dit billede eller din video.

Ligeledes skal du kunne fortælle en historie på kort tid, som alt sammen pakkes ind i et billede eller en video. Videoer har som nævnt den største effekt, og her får du mulighed for at vise flere billeder og vinkler på samme tid. Du skal være opmærksom på, hvilken længde der er tilladt på din video.

Facebook stories ads er skruet sammen på den måde, at jo mere du betaler, desto større bliver din eksponering af din annonce. Hvis du har en specifik målgruppe, kan du med fordel vælge denne som annoncens primære målgruppe og på den måde nå ud til mange inden for aldersspændet.

Kan det betale sig at få professionel hjælp?

Facebook stories ads er som udgangspunkt meget simpelt, og du kan hurtigt tilegne dig en viden om, hvordan det fungerer. Sidder du i en større virksomhed, er der selvfølgelig store krav til kvalitet og eksponering, og i den forbindelse er det altid godt med professionelle hænder på dine annoncer.

Er du en nyopstartet virksomhed, kan det være nogle fornuftige penge at bruge, hvis du vælger at alliere dig med en professionel inden for området. Markedsføring kan være en dyr fornøjelse, men ved at gøre brug af de sociale medier til branding og annoncering kan du holde dit budget på et minimum. Med en sparringspartner kan du få gode råd til produktion og distribution eller helt uddelegere opgaven til en anden, så du blot skal godkende og være med på sidelinjen.

Halfdan Timm er partner og Head of Social hos Obsidian Digital. Han er specialiseret i Facebook-annoncering, og har som den eneste i Danmark skrevet en bog om emnet. Udover arbejdet i Obsidian Digital er Halfdan fast underviser hos bl.a. Personalejuridisk Institut og IBC.

Halfdan Timm

Partner

+45 60 73 60 60hti@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden