Facebook reklamer – Sådan arbejder du med formatterne

Af Halfdan Timm
Kategori: Facebook

Facebook er et af de mest effektive og alsidige annoncemedier på nettet. For udover traditionelle billed- og videoannoncer tilbyder de en række mere avancerede annonceformater, der for alvor kan øge synligheden af din virksomhed og dens produkter og tjenesteydelser.

Komplet oversigt over formaterne

Facebook annoncering er på mange måder et af de stærkeste annoncemedier på internettet. Dels på grund af muligheden for at målrette annoncerne meget præcist og dels på grund af, at det er muligt at interagere med brugerne direkte fra annoncerne. Samtidig gør brugen af en såkaldt Facebook pixel på jeres hjemmeside, det muligt at målrette annonceringen på Facebook mod de brugere, der har besøgt din hjemmeside for nylig. Dette er essensen af Facebook reklamer.

Mulighederne med og bredden i annonceformaterne er meget stor på Facebook. Det spænder lige fra promoverede poster og til de før omtalte avancerede annonceformater. Lad os se nærmere på hvert af de forskellige formater.

Boost en post

En boostet er den mest enkle annonceform med Facebook reklamer. Det er sådan set bare en almindelig post på jeres firmas Facebook-side, som I har boostet som en promoveret post. Den kan bruges til at skabe opmærksom omkring et opslag, f.eks. omkring en event, et produkt eller en tjeneste. Den kan også bruges til at sprede en god kundehistorie eller andet, der skaber interesse og opmærksomhed om jeres firma.

Annoncen består af et billede og en tekst, ganske som enhver anden post og Facebooks brugere har mulighed for at like, kommentere og dele opslaget.

Du kan målrette visningen mod et bestemt geografisk område, en specifik målgruppe defineret ved køn, alder og interesser eller mod personer der minder om dem, der følger eller liker jeres side på Facebook.

Billedannonce

Billede annonce

En billedannonce minder om en boostet post, men oprettes i modsætning til denne fra Facebook Business, Facebooks annonceværktøj. Du har de samme muligheder, som du har med en boostet post og brugerne har mulighed for at like, kommentere eller dele din billedannonce.

Videoannonce

Video annonce

En videoannonce reklame vises ligesom en post med en video i. Du kan tilføje en tekst til annoncen, der virker som call to action. Teksten kan eventuelt indeholde et link til den side på jeres hjemmeside eller webshop, du gerne vil have folk til at besøge.

Videoannoncen har dog væsentlig større gennemslagskraft, da videoer er meget populære på Facebook. De har en meget større stopeffekt. For afspilningen af videoen starter, lige så snart den sponserede post med videoen kommer inden for brugerens skærmfelt.

Brugerne har de samme muligheder for at interagere med videoannoncer som med billedannoncer, og du kan definere målgruppen på nøjagtig sammen måde.

Roterende reklameannoncer

Karrusel annonce

Du kan samle op til 10 billeder eller videoer i en enkelt annonce og give hvert enkelt billede eller video sit eget link. Det vil sige, at du kan sende brugeren videre i en ny retning for hvert billede eller video, du tilføjer.

Er brugeren interesseret, kan sådan en annonce fastholde vedkommende længere, da han eller hun oftest vil bladre alle billeder eller videoer igennem. Det gør denne type annonce mere effektiv, da de dels er større og er interaktive. Det giver dig populært sagt flere skud i bøssen, når du skal ramme din målgruppe.

Det gør denne annoncetype ideel til at promovere flere forskellige produkter i samme annonce eller til at vise forskellige detaljer ved det samme produkt. Du kan også bruge det til at promovere en tjeneste eller fortælle en historie om jeres firma eller vise et produkt i forskellige brugssituationer.

Du har de samme muligheder for at målrette roterende annoncer som video- og billedannoncer.

Kanvas annoncer

Kanvas-annoncer kan lige som roterende annoncer indeholde flere billeder og videoer, lige som du har mulighed for at tilføje tekst og handlingsknapper til kanvas-annoncen.

Formatet er dog mere frit end den roterende annonce og giver en bedre brugeroplevelse på mobilen, fordi det indlæses hurtigt og giver brugere flere måder at interagere med annoncen på. Således har brugeren mulighed for både at stryge videre og zoome ind på billederne. Det får interesserede brugere til at blive hængende endnu længere end med roterende annoncer.

Målretning og så videre er helt de samme, som for tidligere gennemgåede annoncetyper.

Samling – skab en helt lille webshop på Facebook

Collections annonce

Med en Samling-annonce har du mulighed for at promovere flere af jeres produkter i den samme annonce på Facebook. Ja, faktisk fungerer annoncen som en helt lille webshop, hvor du kan lægge videoer og billeder op af jeres produkter og linke direkte videre til jeres webshop.

Du kan fremhæve et billede eller en video, der så lægges øverst i annoncen og kan desuden lægge billeder op af alle de produkter, du ønsker at promovere. Annonceformatet fungerer godt, hvis du skaber et tema, der er relevant lige nu for en bestemt målgruppe og så målretter annoncen med denne.

Leadannoncer – indsaml leads til sælgerne eller få flere abonnenter til dit nyhedsbrev

Leadannoncer er en af de mere avancerede annonceformer, som du faktisk kun finder på Facebook. Her kan du indsamle leads til jeres sælgere eller skaffe flere abonnenter til jeres nyhedsbrev, uden at du behøver at få folk ind på jeres hjemmeside.

For indsamlingen af kontaktoplysninger sker direkte på Facebook. Brugeren behøver oftest ikke at udfylde noget som helst, men kan nøjes med at klikke på en enkelt knap. Så overfører Facebook de relevante oplysninger, du har brug for – som f.eks. mailadresse eller telefonnummer – fra Facebook-brugerens profiloplysninger.

Kun hvis du f.eks. skal kvalificere jeres leads bedre til jeres sælgere, kan det blive nødvendigt at opsætte en formular i leadannoncen, hvor brugeren enten kan vælge mellem nogle prædefinerede værdier eller selv kan skrive noget.

Leadannoncen kan opsættes med billede eller video, forklarende tekst og formular og målrettes på samme måde som andre Facebook-annoncer. Leadannoncer kan forbindes direkte til f.eks. jeres CRM-system eller jeres e-mail marketingsystem, så oprettelsen af nye leads kan automatiseres fuldstændigt.

Endelig kan leadannoncer anvendes i forbindelse med retargeting, så du f.eks. kan vise en invitation til at tilmelde sig jeres nyhedsbrev eller få tilsendt flere informationer om et produkt til de Facebook-brugere, der har besøgt din hjemmeside for nylig.

Det gør leadannoncer til et utroligt stærkt redskab i dit Facebook markedsføring af både jeres nyhedsbrev og dyrere eller mere avancerede produkter eller tjenester.

Dynamiske annoncer – få vist dine produkter for de mest interesserede

Dynamisk retargeting annonce

Dynamiske reklameannoncer tager mulighederne fra Kanvas-annoncer til et helt nyt niveau. Dynamiske annoncer fungerer ved, at du opretter et produktfeed fra din webshop til Facebook og derefter opretter en eller flere annoncekampagner for feedet.

Disse annoncekampagner kan enten målrettes mod de Facebook-brugere, der har interesser, hvor dine produkter er relevante eller har besøgt din webshop for nyligt. Annoncerne virker på tværs af brugernes forskellige enheder. Så har en bruger f.eks. set på et produkt på webshoppen fra mobilen, får han eller hende også vist dynamiske annoncer for produktet på vedkommendes computer eller tablet.

Du kan også bruge dynamiske annoncer til at promovere dine apps eller sælge rejser til Facebook-brugere, der har udvist interesse for en given rejsedestination inden for den seneste tid. Kort sagt er dynamiske annoncer virkelig dynamiske og kun din egen fantasi sætter grænser for, hvad de kan bruges til.

Linkannoncer – Reklamer for din hjemmeside eller webshop

Link annonce

Med en linkannonce kan du oprette en målrettet annonce, der kan promovere din hjemmeside, webshop eller landing page for et produkt overfor en nøje udvalgt målgruppe. Både billeder på annoncen og den valgte handlingsknap virker som link. Du kan vælge mellem flere handlingsknapper, alt efter hvilken handling du ønsker, at brugerne skal foretage lige fra Læs mere over Tilmeld dig og Download og til Køb nu.

Du kan lægge flere billeder og videoer op i annoncen og du kan fremhæve et af billederne eller en af videoerne, så de vises i et stort format øverst i annoncen. Du har de samme metoder til at målrette annoncen og kan også bruge den sammen med retargeting til at minde tidligere besøgende på jeres webshop eller hjemmeside om deres nylige besøg.

Retargeting med Facebook pixel

Retargeting annonce

Muligheden for at registrere, hvilke Facebook-brugere som besøger jeres hjemmeside eller webshop, gør det muligt at målrette og gøre jeres Facebook-annoncering endnu mere intelligent. Til at registrere de besøgende skal du installere og opsætte en såkaldt Facebook-pixel, der indsættes på jeres website. Den registrerer alle de besøgende Facebook-brugere, der kommer forbi jeres hjemmeside.

Du kan tilgå besøgsstatistikken på Facebook Business. Her kan du dels se, hvor mange Facebook-brugere som besøger jeres hjemmeside hver dag, samt få overblik over, hvilke sider på jeres hjemmeside eller webshop, der besøges af flest Facebook-brugere. Det kan give dig en indikation af, hvilke sider eller produkter det kunne være mest relevant at annoncere for på Facebook.

Styrken ved Facebook-pixlen er dog muligheden for retargeting. Herved kan du målrette din annoncering på Facebook, så der på ”magisk vis” dukker annoncer op for f.eks. de produkter, folk lige har set på i din webshop. I kan også bruge retargeting til annoncer, der promoverer det næste logiske skridt på Facebook-brugerens kunderejse, baseret på hvilken side de lige har besøgt på jeres hjemmeside.

Du kan også mixe retargeting med leadannoncer og på den måde høste tilmeldinger til jeres nyhedsbrev fra tidligere besøgende eller målrettet få dem til at give oplysninger eller bede om at blive ringet op omkring det produkt eller det emne, de lige har set på.

Bruger du retargeting-reklamer på Facebook, kan du målrette din markedsføring næste lige så effektivt, som du kan med en mailingliste. Fordelen er bare, at Facebook-brugerne ikke skal tilmelde sig noget eller gøre andet end at klikke på jeres annoncer i den rækkefølge, som de bliver vist. Det fås ikke mere effektivt!

Facebook-reklamer behøver ikke koste kassen

Det bedste er, at reklamer på Facebook ikke behøver koste alverden. For jo mere målrettet du kan gøre annonceringen gennem valget af demografiske data og brugen af retargeting, jo mere snæver bliver målgruppen. Det betyder samtidig, at konverteringsraten oftest er helt i top, netop fordi du har indsnævret målgruppen til lige præcis dem, der er allermest interesserede i jeres produkter. Så Facebook-annoncer er ikke kun økonomiske i drift, de er også særdeles indbringende.

Skal du have hjælp til din Facebook-annoncering, er Obsidian Digital et godt valg. En af Danmarks førende eksperter i Facebook-annoncering er partner i virksomheden og vi har opbygget et stærkt team af Facebook-eksperter omkring ham. Så med Obsidian Digital som jeres Facebook-partner er I sikret størst mulig synlighed og bedst mulig udnyttelse af alle Facebooks avancerede annoncemuligheder – uden at det behøver koste jer kassen.

5 37
Halfdan Timm er partner og Head of Social hos Obsidian Digital. Han er specialiseret i Facebook-annoncering, og har som den eneste i Danmark skrevet en bog om emnet. Udover arbejdet i Obsidian Digital er Halfdan fast underviser hos bl.a. Personalejuridisk Institut og IBC.

Halfdan Timm

Partner

60 73 60 60hti@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden

Website (required)