8 hemmelige tricks til Facebook Marketing

Af Halfdan Timm
Kategori: Facebook

Har du fået ansvaret for firmaets Facebook markedsføring, spiller du en central rolle i jeres firmas direkte markedsføring og kommunikation med jeres kunder og følgere. Vi har samlet et par af de vigtigste Facebook-marketing tips til dig, der sikrer dig den bedste start på dit nye ansvarsfulde hverv.

Facebook er ikke jeres hjemmeside, men en rigtig effektiv kanal til at kommunikere direkte med jeres kunder og følgere. Samtidig kan den bruges til at skaffe målrettet trafik til jeres hjemmeside. Det sidste kan ske på to måder: Enten gennem opslag på firmaets Facebook-væg eller ved at oprette målrettede Facebook-annoncer til de målgrupper, I ønsker at ramme, samt til de besøgende der har været forbi jeres hjemmeside på det seneste.

Læg en strategi

Skal jeres firma have det største udbytte af jeres tilstedeværelse på Facebook og virke mest interessant på potentielle og eksisterende kunder og følgere, er det vigtigt, at I har lagt en fast strategi for det arbejde, du skal til at udføre.

Strategien skal støtte op omkring markedsføringen af jeres produkter og tjenesteydelser, samt generere trafik til jeres hjemmeside, webshop eller hvor på nettet, I nu vil have de besøgende ledt hen. Udover almindelig outreach bør strategien også omfatte kommunikation og vidensindsamling fra jeres Facebook-brugere. Hvordan og hvem skal reagere på kommentarer og private beskeder og hvilke oplysninger og hvordan skal I indsamle dem.

Læs også: Alle Facebook reklame formater

Endelig bør strategien også indeholde en plan for, hvordan I vil udnytte annoncer i jeres Facebook markedsføring. De giver jer dels en mulighed for virkelig at målrette annoncerne, samt for at interagere med Facebook-brugerne og f.eks. indsamle leads direkte på Facebook.

Har I ikke allerede en Facebook-strategi, når du overtager rollen som Facebook-ansvarlig, bør det være det første, du tager fat på, når du har fået ansvaret tildelt. Derved får du også udstukket de rammer, som du skal arbejde indenfor, ligesom du får opsat nogle mål, som du og firmaet kan måle effektiviteten og resultaterne af jeres Facebook markedsføring.

Læg en udgivelsesplan

Når strategien er på plads, er en udgivelsesplan det næste, du skal sørge for. For poster du kun nye opslag ad hoc, bliver det nemt til alt for spredt fægtning – og tit bliver emnet måske lidt skvæt på eller lettere tilfældigt valgt. Især hvis du er under tidspres eller fordi der ikke er noget interessant her og nu, som det er oplagt at poste.

Ved at planlægge posterne i god tid får du også mulighed for at koordinere dem med jeres andre aktiviteter, ligesom du er sikker på, at alt det bagvedliggende arbejde er på plads og i orden, før posten bliver udgivet.

Lav et regneark eller opret en separat kalender i Outlook eller hvad du nu bruger for et kalenderprogram og lav en grov planlægning af f.eks. de næste tre måneder. Del regneark eller kalender med alle, der skal levere input og materialer til jeres Facebook-side, så I får et fælles koordinations- og rapporteringsværktøj.

Læg planen så den passer med eventuelle produktlanceringer, events og hvad der ellers allerede er planlagt for det pågældende kvartal. Tag også fat i de enkelte ressourcer, du skal bruge materialer fra, allerede når du laver grovplanlægningen og aftal, hvornår de kan have f.eks. billeder, videoer, landingssider på hjemmesiden og hvad du ellers får brug for klar.

Planlæg derefter løbende den kommende måned ned i detaljen og opret alle de poster, du har indholdet klar til som en planlagt udgivelse på jeres Facebook-side. Du kan også bruge et planlægningsværktøj som Buffer, Hootsuite eller lignende. Det giver samtidig mulighed for at krydsposte indlæg på flere forskellige sociale medier på en gang.

Post uden for peak-tidspunkterne

Når du skal planlægge de enkelte poster, skal du samtidig tage stilling til, hvornår på dagen posten skal udgives, samt hvor mange poster I skal udgive hver dag eller hver uge.

Når det kommer til udgivelsestidspunktet, skal du huske på, at når der er flest brugere på Facebook markedsføring, genereres der flest nye poster i den enkelte Facebook-brugers feed. Det betyder, at jeres post skal konkurrere med flere poster, end hvis du udgiver den, når der er mindre aktivitet på Facebook

Derfor er det en god ide altid at poste nye poster uden for de timer på døgnet, hvor der er flest brugere i gang på Facbook. Lægger du udgivelsestidspunktet lige før almindelig arbejdstids begyndelse eller først på aftenen, rammer du folks nyhedsstrøm på et tidspunkt, hvor der er væsentlig færre poster, som du skal konkurrere med.

Derfor vil du oftest opleve, at der er væsentlig flere, der interagerer med eller deler jeres poster, når du lægger udgivelsestidspunktet uden for peak-tidspunkterne.

Post oftere end du tror

Skal du opnå den størst mulige synlighed og skabe så meget opmærksomhed og trafik til jeres hjemmeside eller webshop som muligt, kræver det også, at du poster ofte. En enkelt post om dagen forsvinder hurtigt i folks nyhedsstrøm.

Ved at poste flere gange hver dag, øger du det totale antal klik, delinger og andre interaktioner, som I får på jeres Facebook-side. Det gør samtidig Facebook-siden mere interessant at følge, fordi brugerne føler, at der sker noget. Det er igen med til at øge antallet af visninger, selv om engagementet på den enkelte post målt procentvis forbliver på samme niveau.

Så jo flere poster du lægger ud på siden pr. dag, jo mere af det hele får du. Dog bør du heller ikke overgøre det, for så bliver folk hurtigt trætte af at følge jer. Hold dig til mellem 3 og 6 poster per dag og læg dem jævnt fordelt ud over dagen med flest placeret uden for peak-tidspunkterne.

Lægger du f.eks. posterne, så der kommer en eller to lige før almindelig arbejdstids begyndelse, en eller to lige omkring frokosttid og en eller to sidst på dagen eller lige først på aftenen, bør du får det bedste udbytte.

Aktivér jeres følgere med spørgsmål

Vil du aktivere jeres følgere og bruge deres kollektive Facebook-hjerne til at forbedre jeres muligheder for at markedsføre jeres produkter, er det ikke hurtige konkurrencer, du skal bruge krudtet på. Det giver jer muligvis en stor opmærksomhed lige i situationen, men den langsigtede gevinst af konkurrencer er minimal.

I stedet kan du aktivere jeres følgere ved at stille dem spørgsmål med det værktøj, alle administratorer af sider på Facebook har. Derved kan du høste vigtig viden fra jeres følgere, som I kan bruge til at forbedre både kommunikation, produkter og markedsføring over for jeres vigtigste målgrupper.

Indhent ideer til spørgsmål fra dine kollegaer og tag de ansvarlige for de respektive områder med på råd. Hvad ville de gerne spørge jeres følgere om på Facebook – og husk så altid på, at det kun er de mest engagerede følgere, der besvarer den slags undersøgelser. Så gå efter konkret viden, frem for deres mening om jeres produkter.

Strategisk brug af Facebook-annoncer

En ting er at udgive indlæg på jeres Facebook-side, noget helt andet er mulighederne for at annoncere på Facebook. Her kan du opnå virkelig gode resultater med stor click-through rate (CTR) og stor konverteringsprocent (salg), fordi Facebook giver mulighed for at målrette jeres annoncer meget, meget specifikt.

Samtidig har Facebook mange forskellige annonceformater, der gør det muligt at markedsføre jer meget mere intelligent end bare gennem simpel tekst- eller bannerannoncering, sådan som f.eks. Google AdWords tilbyder.

Brug leadannoncer til at generere flere abonnenter og mere salg

F.eks. har I mulighed for at oprette såkaldte leadannoncer, som gør det muligt at indhente tilsagn og oplysninger om Facebook-brugerne. Det foregår meget nemmere end hvis I først skulle have sendt dem over på en side på jeres hjemmeside og have dem til at udfylde en formular. For er den enkelte Facebook-bruger interesseret, skal han eller hun bare klikke på en knap. Så får I adgang til de ønskede oplysninger fra den pågældende Facebook-brugers profiloplysninger.

Læs også: Obsidian Digital er Google Premier Partnere

Det vil sige, at i stedet for at folk skal udfylde en formular, indsende den og acceptere tilmeldingen til jeres nyhedsbrev ved at klikke på et link i den opfølgende mail, I sender dem, kan de gøre alle tre ting på en gang blot ved et enkelt klik på en knap. Det er meget nemmere og derfor kan målrettede leadannoncer til de helt rigtige målgrupper hurtigt generere mange interesserede abonnenter.

I kan også bruge leadannoncerne til at generere leads til salgsafdelingen. Så kan I eventuelt kvalificere folk yderligere ved at stille dem nogle få spørgsmål, før de klikker på en Ring mig op-knap, som sender leadet videre direkte til jeres CRM-system.

Brug retargeting annoncer på samme måde som e-mail marketing

Leadannoncer er også meget effektive i forbindelse med retargeting. Det er annoncer, der kun bliver vist til dem, som har besøgt jeres hjemmeside eller webshop for nylig. Netop fordi de allerede kender jer, er der stor sandsynlighed for, at de også lige tilmelder sig jeres nyhedsbrev, når de ser en leadannonce for det inden for de første par dage efter besøget.

Men du kan også bruge retargeting til effektivt at drive kundeemner gennem jeres salgstragt. Det gør du ved hele tiden at vise dem annoncer, der viser dem i retning af det næste stykke indhold, som du vil have dem til at læse eller se nærmere på. På den måde kan du målrettet gøre den enkelte Facebook-bruger mere og mere interesserede i jeres lidt dyrere produkter eller tjenesteydelser.

Det er næsten lige så effektivt som e-mail marketing og kræver ikke, at folk melder sig til jeres mailingliste eller noget som helst. Metoden er heller ikke afhængig af, at folk foretager de rigtige søgninger, eller gør noget som helst andet end at klikke på annoncerne efter tur – og det får du dem nemt til, ved at skabe det rigtige mix af interessante annoncer og interessant indhold.

Få mere inspiration til jeres Facebook markedsføring

Kunne du tænke dig at få mere inspiration til jeres Facebook markedsføring, eller har du brug for hjælp til at få lagt en effektiv strategi for jeres Facebook-side og annoncering på Facebook? Så kontakt os allerede i dag. Du finder kontaktformular og kontaktoplysninger lidt længere nede på siden.

5 9
Halfdan Timm er partner og Head of Social hos Obsidian Digital. Han er specialiseret i Facebook-annoncering, og har som den eneste i Danmark skrevet en bog om emnet. Udover arbejdet i Obsidian Digital er Halfdan fast underviser hos bl.a. Personalejuridisk Institut og IBC.

Halfdan Timm

Partner

60 73 60 60hti@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden

Website (required)