Mere end 10 års erfaring med digital marketing

Certificeret
Udvalgte referencer

Vil du høre mere?

Website (required)

Vil Du Vide Mere?

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Jacob Mohr Eldon Partner
Hvorfor Obsidian?

Facebook Collections – Nyt annonceformat til E-commerce

Af Halfdan Timm Kategori: Facebook

For dig som Facebook-annoncør er målet at skabe mange og billige konverteringer. Dette gøres ved at ramme dine målgrupper så præcist som muligt med budskaber, produkter og kreativ interaktion – noget der bliver samlet med Facebooks nye ”Collections”-format.

Som annoncør kan det være en udfordring at skabe engagerende annoncer med produkter i fokus. Video har altid været effektivt, men mange Facebook-brugere er ikke opmærksomme på, de kan klikke ind på en hjemmeside efter at have set en video.

Med Collections-formatet er det muligt at samle flere produkter i én engagerende annonce, hvor brugeren kan læse mere og klikke sig direkte ind til produkterne.

Det er en viderebygning på dynamisk retargeting (DPA: Dynamic Product Ads) og kræver, du har et produktkatalog uploadet til Facebook. Formatet virker for nu kun på mobile enheder og ikke desktop. Du kan samle op til 50 produkter i én Collection.

Collection formatet – et mix af kreativ interaktion og dynamisk retargeting

Collections-formatet blev lanceret den 23. marts og er allerede tilgængigt hos de første danske annoncekonti. Det nye format ”Collection” er et mix mellem Kanvas-formatet og Dynamisk Retargeting.

Kanvas-formatet giver mulighed for at lave kreative interaktioner med brugeren, der skaber større engagement og indlevelse. Det er samtidig et oplagt format, hvis du som annoncør vil fortælle en historie og samle individuelt effektive virkemidler såsom video, slideshows og karusseller i en og samme annonce.

2 effektive annonce formater i en og samme annonce

Collection er skabt til webshops – ligesom Dynamisk Retargeting. Fremvis dine produkter og lad brugerne læse mere på Facebook – og send dem senere direkte ind på din webshop for at købe.

Som altid er der en fordel i som annoncør at være hurtigt ude med annoncer i Collections inden Facebooks brugere vænner sig til formatet.

Kom i gang med Collection

Hvis du allerede anvender dynamisk retargeting i din annoncering, er den nødvendige sporing allerede sat op, og du vil være få klik fra at kunne prøve kræfter med det nye og kreative Collections-format. Det vil ligeledes være det samme produktkatalog, som anvendes ved Collection formatet, du bruger til Dynamisk Retargeting.

Det er muligt at segmentere yderligere i produktkataloget således, at de samlede produkter splittes op i mindre sæt. Det er derved muligt, at lave Collection annoncer for specifikke produktgrupper, hvor budskaberne og de øvrige virkemidler i annoncen tilpasses den specifikke produktgruppe.

Vi ser i Obsidian Digital store muligheder for Collections for vores mange E-commerce-kunder og glæder os til at bruge formatet.

Halfdan Timm

Halfdan Timm er partner og Head of Social hos Obsidian Digital. Han er specialiseret i Facebook-annoncering, og har som den eneste i Danmark skrevet en bog om emnet. Udover arbejdet i Obsidian Digital er Halfdan fast underviser hos bl.a. Personalejuridisk Institut og IBC.

Obsidian Digital

Website (required)

Vil Du Vide Mere?

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.