Er du i tvivl? Brug Google Webmaster Guidelines

Af Christian Bertelsen
Kategori: SEM ordbogen, SEO ordborg

Når du er ved at opbygge en hjemmeside, kan det ske, at der er noget, som du bliver i tvivl om vedr. SEO. Her er det altid en god ide, at du starter med at konsultere Google Webmaster Guidelines. Den indeholder Googles anbefalinger til, hvordan du bør udvikle hjemmesiden, så den har en større chance for at få en positiv bedømmelse af Google.

Der er mange forskellige detaljer at holde styr på, når du skal opbygge en hjemmeside med god SEO. Derfor er det selvfølgelig helt urealistisk, at du kan holde styr på det hele på egen hånd.

Der er så mange detaljer at huske, og retningslinjerne ændrer sig løbende. Derfor handler det selvfølgelig om, at du bruger nettet til at finde råd og vejledning til det, som du har brug for.

Langt de fleste danske hjemmesideejere arbejder primært med at søgemaskineoptimere deres hjemmeside i forhold til Google. Det skyldes, at det er den absolut mest brugte søgemaskine i Danmark. Andre søgemaskiner har kun en meget lille markedsandel, og det giver derfor ikke mening at optimere i forhold til dem, hvis du har et udelukkende dansk site.

Det gør det nemmere for dig at skabe søgemaskineoptimeret indhold, da du udelukkende behøver at forholde dig til de retningslinjer, som Google udstikker. Er du i tvivl om noget, bør du derfor altid konsultere Google Webmaster Guidelines for at være på den sikre side.

Det kan du læse i Google Webmaster Guidelines

Helt grundlæggende kan du læse om, hvad du bør og ikke bør gøre i forhold til Googles retningslinjer. Det er derfor på mange måder en manual til, hvordan du bør bygge din side op, og hvad der virker og ikke virker.

Google har magten til at placere din hjemmeside højere eller lavere i en søgning. Det gør dem til en meget vigtig spiller i forhold til, at du kan få nogle besøgende ind på din hjemmeside.

I retningslinjerne kan du først og fremmest læse om, hvordan du skaber indhold af god kvalitet. Det er for eksempel ved at skabe indhold, der er relevant for brugerne og lade være med at bruge cloaking, skjult tekst og lignende ufine metoder.

På mange måder giver det derfor sig selv, men det kan være rart at høre fra hestens egen mund, hvad de lægger vægt på, og hvad de ikke gør.

Hjælp Google til at læse og forstå dine sider

Udover indhold, linkbuilding og lignende kan du også læse om, hvordan du helt generelt skal bygge din hjemmeside op, så Google kan læse det og forstå det.

Googles robotter er trods alt bare robotter, og når de crawler nettet for at finde de mest relevante resultater, er det vigtigt, at du har bygget din hjemmeside så nemt og gennemskueligt op som muligt. Det er med til at gøre, at det bliver meget nemmere for robotterne at gennemgå den.

Du finder Google Webmaster Guidelines her.

4.43 14
Christian Bertelsen arbejder som SEO-Konsulent hos Obsidian Digital, med særlige kompetencer inden for linkbuilding og teknisk SEO. Udover at arbejde med SEO, står Christian Bertelsen også for Obsidians interne læringsakademi, hvor Obsidians medarbejdere løbende bliver videreuddannede, så de altid er på forkant med de seneste trends indenfor online marketing.

Christian Bertelsen

Senior Konsulent - SEO

+45 30 13 35 00cbe@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden