Hvad er Duplicate Content?

Af Sasa Kovacevic
Kategori: SEM ordbogen

Det er vigtigt, at du kommer duplicate content til livs på din hjemmeside, da du ellers risikerer at Google straffer siden med dårligere placeringer i søgeresultaterne.

Duplicate content er sider, der har præcis den samme tekst som andre sider. Det skaber en række problemer for en søgemaskine. Først og fremmest gør det, at søgemaskinen ikke ved, hvilken side der er den originale. Dermed kan siden ikke vise den originale side først i en søgning.

Derudover kan søgemaskinerne ikke lide det, da de gerne vil give deres brugere en så god oplevelse som muligt. Derfor er det vigtigt for dem, at brugerne kun finder unikt indhold, når de søger.

Du bør derfor undgå, at der kommer til at ligge ens indhold på siderne på din egen hjemmeside (internt duplicate content), ligesom du ikke må kopiere indhold fra andres sider – og de ikke må kopiere dit (eksternt duplicate content).

Internt duplicate content

Internt duplicate content er det, der ligger på din hjemmeside. Det kan for eksempel opstå, hvis du har en webshop, hvor du har mange ens produkter. Bliver f.ejks. produktbeskrivelserne i din webshop for enslydende – eller er de direkte kopierede fra et lignende produkt – regner Google det for duplicate content og straffer dig herfor.

Det kan også være, at du har en ældre hjemmeside, hvor du giver læseren mulighed for at lave en printvenlig version af en side eller præsenterer en mobilvenlig version af indholdet på en separat side. I sådanne tilfælde bliver der typisk skabt en ny URL. Det forvirrer søgemaskinerne, der så tror, at der er tale om duplicate content.

Se også: Hvad er Author Rank?

Eksternt duplicate content

Du kan også have indhold, der er det samme, som det der ligger på en anden hjemmeside på nettet.  Hvis der er nogen, der har kopieret indholdet fra din hjemmeside uden din tilladelse, er det plagiat. I det tilfælde skal du sende dem en faktura og bede dem betale for at bruge indholdet.

Eksternt duplicate content kan også opstå, hvis du har en webshop, der anvender forhandlerens produktbeskrivelser. Så får du både straf for duplicate content og misser muligheden for at skille dig ud fra både forhandleren og alle de andre konkurrenter, der også genbruger produktteksten. Eller hvis du har en blog, hvor du har skrevet et blogindlæg, der ligger på både din egen blog og som et gæsteindlæg på en anden blog.

Kom duplicate content til livs

For at få en god placering i søgeresultaterne er du nødt til at komme duplicate content til livs. Det kan du gøre på flere forskellige måder. Først og fremmest ved at redigere indholdet, så det bliver unikt. Hvis du har mange ens produktbeskrivelser, skal du derfor skrive dem om, så de bliver forskellige.

En anden mulighed er, at du bruger ”canonical tag”. Denne opmærkning fortæller søgemaskinerne, at I godt er klar over, det er duplicate content, samt hvilken side der er den originale. Det gør, at søgemaskinen kan indeksere den rigtige side og se bort fra de andre enslydende sider.

Se også: Hvad et Canonical tag?

4.95 19
Sasa Kovacevic er co-founder og partner hos Obsidian Digital. Min tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden