Derfor skal du kende tallet for unikke besøgende

Af Halfdan Timm
Kategori: Marketing Generelt

Når du kender antallet af unikke besøgende og ikke mindst ved, hvem de er, kan du i langt højere grad målrette din hjemmeside mod dem.

Når du har en hjemmeside, vil du typisk bruge et program, der kan give dig data om dem, der går ind på din side. De fleste bruger i dag Google Analytics, men der findes en lang række forskellige former for programmer, som du kan benytte. Du skal dog være opmærksom på, at det kan være svært at sammenligne data på tværs af programmerne. Har du flere hjemmesider, bør du derfor selvfølgelig bruge den samme tjeneste til at opsamle statistik om de besøgende.

En af de statistikker, der er mange, der ser på i forhold til deres hjemmeside, er antallet af unikke besøgende. Det er et udtryk for, hvor mange der har været inde på siden i løbet af en given periode. Hvis den samme person har været inde på din side fire gange i løbet af en måned, tæller vedkommende kun som én unik besøgende, da der jo netop kun er tale om en unik person.

Det skal ses i forhold til det, der bare hedder besøgende. Det er et udtryk for, hvor mange der alt i alt har været inde på din hjemmeside. Hvis en unik besøgende har været inde på din hjemmeside fire gange i løbet af den givne periode, tæller det som fire besøg.

Målret din hjemmeside ved at kende dine unikke besøgende

Hvorfor er det spændende, hvor mange unikke besøgende du har haft? Det er det, fordi du kan bruge de unikke data til at finde ud af mere om dine besøgende. I mange analyseprogrammer kan du finde ud af, hvor gamle de er, hvor de bor og en lang række andre demogrfiske fakta om dem. Det er med til at gøre, at du i langt højere grad kan målrette din hjemmeside mod den type besøgende, som du har flest af.

Hvis du bruger affiliate links eller sælger produkter via din hjemmeside, kan du gøre salget større ved at vælge produkter, der henvender sig særligt til den type unikke besøgende, som du har flest af. Kvinder mellem 20 og 40 vil for eksempel typisk være interesserede i nogle helt andre produkter, end mænd over 60 år er.

Annoncører afregner unikke besøgende på dagsbasis

Hvis du annoncerer, er det også vigtigt, at du er opmærksom på det med unikke besøgende. De fleste online-medier opgør dem nemlig på dagsbasis. Det er med til at gøre, at der kommer til at være et meget højere antal af unikke besøgende, end der ellers ville være. Det er selvfølgelig for, at du skal betale nogle flere penge.

Når du undrer dig over, at nogle online-medier kan få det til at lyde som, at de har haft enormt mange unikke besøgende, er det derfor ikke hele sandheden. Det er vigtigt, at du har det for øje, når du ser på tallene for dine annoncevisninger.

 

 

 

4.27 15
Halfdan Timm er partner og Head of Social hos Obsidian Digital. Han er specialiseret i Facebook-annoncering, og har som den eneste i Danmark skrevet en bog om emnet. Udover arbejdet i Obsidian Digital er Halfdan fast underviser hos bl.a. Personalejuridisk Institut og IBC.

Halfdan Timm

Partner

+45 60 73 60 60hti@obsidian.dk

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe for en uforpligtende snak:

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden