Den hurtige genvej til at blive Amazon ekspert

Af Sasa Kovacevic
Kategori: Amazon

Amazon-eksperter ved, at Amazon ikke bare er en online webshop, hvor Amazon selv sælger alle varerne. I stedet gør Amazon det muligt for dig at drive din egen webshop på deres platform. Det giver dig mulighed for at sælge til alle de kunder, der kommer på Amazon. Du kan så vælge enten selv eller lade Amazon stå for at have dine varer på lager og sende dem til kunderne. Mulighederne er mange for at tjene en god skilling, og kræver ikke en gang, at du er Amazon ekspert.

Hvad nu, hvis du kunne have dine varer på hylderne i den lokale Brugs? Og selv havde mulighed for at bestemme, hvordan varerne blev præsenteret og markedsført i Brugsen? Du kunne så enten vælge at stille en kasse varer ned på butikkens lager, som brugsmanden kunne gå og sætte på hylderne. Eller selv gå og trimme dine hylder og udlevere varerne til kunderne, når de købte dem.

Lyder det mærkeligt og skørt?

Præcis sådan er det faktisk, at Amazon virker. For alle og enhver kan oprette sig som forhandler, sætte varer til salg og få dem vist side om side med Amazons egne, og alle de andre forhandlere, som bruger Amazon som deres salgs- og markedsføringsplatform.

Sådan bliver du Amazon ekspert

Vil du sælge på Amazon, er det en god ide at sætte dig så meget ind i mulighederne på platformen, at dine venner begynder at anse dig for at være Amazon-ekspert.

Det vil vi gerne prøve at klæde dig på til at blive – på et overordnet niveau. I det følgende giver vi dig derfor en overflyvning i lav højde over de muligheder, som Amazon giver dig for at sælge dine varer side om side med alle andre på Amazons platform.

Når du har fået det overblik, er du klar til at gå i gang med at oprette dig som forhandler og sætte varer til salg. Derfra kan du så dykke ned i og begynde at nørde med alle de forskellige muligheder, som Amazon tilbyder med opsætning af produktsider, annoncering og så videre.

Men for vennerne, vil du allerede være Amazon-ekspert, når du har læst denne artikel ????

Bliv vist side om side med alle andre

Når du sælger dine varer på Amazon, dukker de op mellem Amazons egne og alle andre forhandleres varer, når folk søger på den slags varer, som du sælger. Ganske som hvis de stod på hylderne i Brugsen.

Du får altså som sådan ikke din egen webshop, men får vist varerne, når de er relevante for dem, der besøger Amazon.

Amazon sørger for at vise varerne, så den bedste forhandler vises først. Det betyder, at det ikke nødvendigvis er den billigste forhandler, der kommer øverst. I mange tilfælde trumfes prisen af de butikker, der har bedre kundevurderinger. Amazons algoritme tager mange faktorer i betragtning, når de skal rangere deres søgeresultater. At arbejde struktureret med SEO på Amazon er derfor afgørende for at få succes.

I modsætning til Google behøver det dog langt fra at tage mange år at komme op og få gode placeringer, hvis ens produkter hitter hos forbrugerne og ens kundeservice er i top.

Det er også muligt at købe sig til en bedre placering i form af annoncer for dine produkter. Altså virker søgeresultaterne på Amazon lidt lige som på Google.

Er du eksisterende kunde hos Amazon og er logget ind, viser Amazon dog næsten altid deres egne varer først – hvis de selv sælger den slags produkter. Det sker med den undskyldning, at de kan sendes gratis med Amazon Prime. Men de fortæller også, at der findes andre forhandlere, som har varen til en billigere pris uden gratis fragt med Amazon Prime. Så på den måde er Amazon en meget fair platform.

Så har du en god pris, og giver kunderne en god oplevelse, har du lige så stor en chance for at blive vist som en af de første valgmuligheder i produktsøgningerne som både Amazon selv og alle andre.

Hvordan kommer du i gang med at blive Amazon Ekspert

Vil du være ekspert i at sælge varer på Amazon, starter det med, at du opretter dig som forhandler. Du kan frit vælge, om du vil oprette dig som forhandler på den europæiske del af Amazon eller den amerikanske.

De fleste herhjemme vælger dog at registrere sig på den europæiske forhandlerportal, og har så deres vare sat til salg på den tyske og eventuelt engelske udgave af Amazon. Når Amazon åbner op i Sverige, vælger mange danske virksomheder dog nok at skifte til den skandinaviske sprogversion – eller udvider med denne.

For rigtige mange danske virksomheder har succes med at sælge på Amazon. Også etablerede danske webshops. De bruger oftest Amazon som en måde at komme i gang med at sælge i udlandet, uden at skulle have alt besværet med at oprette egen webshop og eventuelt firma lokalt i det pågældende land.

Start med at registrere dig som forhandler

For at komme i gang med at sælge dine varer på Amazon, skal du først registrere dig som forhandler.

Det foregår på Amazon Seller Center. Her kan du vælge enten at blive Vendor eller Seller.

Vælger du at blive Vendor, sælger du til Amazon, som så sælger varerne for dig. Det vil sige, at Amazon køber dine produkter, og selv stikker hele fortjenesten ved salget i lommen.

Du kan også vælge at blive Seller, altså forhandler. Her er det dig, der selv sælger varerne på Amazon. Og så giver et cut af indtægterne fra salget til Amazon for at have brugt deres platform.

Vælger du at blive Seller, kan du så igen vælge, hvorvidt du selv vil være lagerførende og fremsende varerne direkte til kunderne, når der er solgt på Amazon. Eller du vil lade Amazon stå for lager og logistik mod et gebyr.

Ikke alle kan blive Amazon-forhandler

Når du har oprettet dig som forhandler, skal du først lige godkendes af Amazon, før du kan begynde at sælge dine varer.

Til godkendelsen skal Amazon bruge en kopi af dit pas, samt et særligt tredjeparts dokument, der bevidner, at du er den, du giver dig ud for. Sidstnævnte er en lidt tricky affære, som du kan læse mere om i Jonas Kappers Amazon-bogen – din guide til salg og markedsføring på verdens største markedsplads.

Dernæst skal du fremsende en posteringsoversigt fra din bank, samt alle relevante dokumenter og informationer om din virksomhed. Altså f.eks. dit registreringsbevis fra Erhvervs- & Selskabsstyrelsen. Husk at kontoudtoget fra banken skal være på engelsk, for at det kan blive godkendt.

Først når du er blevet godkendt som forhandler, bliver dine produkter vist i søgningerne på Amazon.

Kundeoplevelsen er vigtig for din succes

Når du er blevet oprettet som forhandler, får du selvfølgelig mest ud af det, hvis du selv vælger at stå for lager og logistik. Men her skal du så være ekstra opmærksom på at give Amazon-kunderne en god oplevelse. For kundernes oplevelse med dig som forhandler er en vigtig parameter, når Amazon skal vurdere, hvor højt i søgeresultaterne dine varer bliver vist.

Amazon vil naturligvis kun have tilfredse kunder. Så derfor skal du være ekstra opmærksom på at få sendt varerne hurtigt, emballere dem forsvarligt og reagere ekstremt hurtigt på klager, bytteønsker og andre kundehenvendelser.

Kundeoplevelsen – og chancerne for at sælge noget overhovedet – handler også om, hvordan du præsenterer produkterne på Amazon. Jo flottere og flere billeder, jo større chancer er der for, at det er dit produkt, de slår ned på.

Sæt eventuelt også en video på produktsiden, og udnyt også gerne mulighederne for at skabe en flot og informativ produktpræsentation. Jo mere, du gør ud af det, jo bedre oplevelse giver du kunderne.

Husk også at opfordre kunderne til at skrive produktanmeldelser og vurderinger. Hovedparten af brugerne på Amazon spenderer nemlig mere tid på at granske andre kunders anmeldelser af dig og dit produkt, end de bruger på at læse det, du selv har skrevet. Særligt, hvis de har udvalgt dig som et af de steder, de overvejer at købe hos.

Så fokusér på alle måder på kundeoplevelsen. Det er din vej til toppen i de søgninger, der foretages på den slags produkter, som du sælger.

Annoncering på Amazon

Lige som i søgeresultaterne på Google, har du også mulighed for at købe dig til en sponseret visning af dit via Amazon annoncer. Hvilke annoncer der vises på de forskellige produktsøgninger, afgøres lige som på Google ved hjælp af en auktion. Tilsvarende afregnes annoncerne også på samme måde som på Google. Altså betaler du kun for visningen, hvis der er en bruger, der klikker på din annonce, når den bliver vist.

Du kan lægge annoncer ind på alle søgeordene for de produkter og produktkategorier, som det er relevant for dig at annoncere på. Og igen lige som med Google Ads, anvender Amazon en særlig kvalitetsscore, når de skal beregne, hvilken forhandlers, der vinder auktionen – og dermed retten til at blive vist.

Kvalitetsscoren udregnes ud fra relevansen af din annonce i forhold til det valgte søgeord, samt hvor flot og detaljeret den produktside er, som annoncen fører brugeren ind på.

Når Amazon skal afgøre, hvem der vinder budrunden for en given søgning, ganger de dit bud med kvalitetsscoren. Så har du en høj kvalitetsscore, kan du faktisk overtrumfe dine konkurrenter, selv om de har givet et højere bud.

Amazon er et storcenter – ikke en webshop

Vi du kaldes Amazon-ekspert, er det vigtigt, at du har forståelse for, at Amazon mere er et online storcenter end det er en webshop.

Her kan forhandlere af produkter fra hele verden sætte deres ting til salg, og få dem markedsført, uden at de skal investere en masse i oprettelse af egen webshop, firmaregistrering i udlandet og så videre. Ja, selv lagerføring og logistik kan du slippe for.

Det betyder, at der er masser af spændende produkter at finde – og at de tit kan findes til helt fantastiske priser. Det har været med til at trække endnu flere kunder til Amazon, og vil gøre det i endnu højere grad, når Amazon åbner op i Skandinavien.

Pas på momsen

En enkelt lille detalje skal du dog være opmærksom på. Sælger du via fjernsalg til andre EU-lande på Amazons platform, skal du nemlig lade dig registrere og betale moms i det pågældende land, hvis du sælger for mere end et vist beløb om året til kunder i det givne land.

Den beløbsgrænse er ved at blive harmoniseret, så du fra 2021 skal lade dig momsregistrere, lige så snart du sælger for mere end 10.000 € via fjernsalg til et EU-land.

Nu ved du, hvad enhver Amazon-ekspert bør vide

Sådan! Nu ved du, hvad enhver Amazon-ekspert som minimum bør vide. Vil du vide mere end det, er der ikke andet for end at smøge ærmerne op og kaste dig ud i at blive forhandler på Amazon.

For det er først, når du har praktisk erfaring med salg på Amazon, at du for alvor kan kalde dig Amazon-ekspert.

Sasa Kovacevic er co-founder og partner hos Obsidian Digital. Min tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden