Søgemaskineoptimering af Dandomain webshop

Af Sasa Kovacevic Kategori: CMS

dandomain-seoVil du gerne til tops i søgeresultaterne med din DanDomain Webshop, er det vigtigt at du får sat din DanDomain Webshop CMS op, så den bliver så Google-venlig som muligt. Samtidig skal du huske at søgemaskineoptimere din produkter, kategorier og andre sider med de værktøjer, der er indbygget i DanDomain’s webshop.

Her får du et lynkursus i, hvordan du skaber et solidt fundament for gode placeringer i søgeresultaterne med DanDomain Webshop SEO´.

Hos Obsidian Digital har vi udviklet et 100% bevidst Dandomain-SEO-Framework. Det virker på ALLE vores kunder. Kontakt os for en uforpligtende snak.

Start med at lægge grunden til god DanDomain Webshop SEO

Men før vi kaster os over on-page SEO-elementerne på din DanDomain Webshop, skal vi først have sat DanDomain Webshop CMS’et op, så det tager sig så søgemaskineoptimeret ud som muligt.

Det starter med, at du får sørget for, at webshoppens navn bliver ændret fra ”DanDomain Demo Shopnavn” og til navnet på jeres webshop. Dette navn kommer til at stå på fanebladet i folks browserprogram og indgår automatisk i title beskrivelsen på de sider, som I enten glemmer at skrive jeres egen title beskrivelse på eller som I ikke selv har mulighed for at rette title beskrivelsen på. Du ændrer navnet ved at vælge Opsætning | Firma | Shopnavn og så ændre teksten i Shopnavn-feltet.

Navnet vises også i søgeresultatet, når folk har søgt på navnet af din webshop. Så medtag det eller de vigtigste søgeord for din webshop og overhold reglerne for længden af title beskrivelser i Google – altså maksimalt omkring 60 tegn. Du kan også bruge dette smarte værktøj, der måler længden af din tekst i pixels på samme måde, som Google gør. Kan du se din title beskrivelse i sin fulde udstrækning i eksemplet nederst på siden, viser Google hele din beskrivelse uden at korte den af.

WWW eller ikke-WWW

Det næste vigtige skridt mod bedre placeringer i søgeresultaterne er at sikre, at Google kun kan registrere siderne på jeres DanDomain webshop på en webadresse (URL). Kan Google f.eks. både finde siden med www i webadressen og uden www, risikerer I at få straf for duplicate content for alle sider i webshoppen. Det er en sikker showstopper for gode placeringer i søgeresultaterne.

Derfor er det vigtigt, at du sørger for, at Google kun kan finde jeres webshop med en webadresse – om det er med eller uden www bestemmer du selv. Google er ligeglad.

Hvilken adresse din DanDomain webshop skal vise som standard angiver du også under Opsætning | Firma | Shopnavn i URL (http://)-feltet lige under Shopnavn-feltet. Brug standardværdien med www i eller slet www og sørg så for også at opdatere den indstilling på webshoppens Google Search Console-konto. Ved du ikke hvad Google Search Console er, så kontakt os. Så giver vi dig en hurtig indføring i, hvorfor det er vigtigt, at du bruger Google Search Console og hvordan du sætter det op.

Du angiver hvorvidt, webshoppen anvender www eller ej under Site Settings i Google Search Console. I Preferred Domain vælger du den samme indstilling for webadressen, som du valgte i URL (http://)-feltet i din DanDomain Webshop. Det er en ekstra sikkerhed for, at Google ved hvilket webadresseformat, I anvender på shoppen.

Nu burde din DanDomain Webshop selv rette den webadresse, som brugerne taster ind, til den version du har valgt med eller uden www. Test det og vil du være helt sikker på, at det virker, så kontakt eventuelt DanDomain’s support og bed dem opsætte en redirect for dig, der omdirigerer kald til den forkerte udgave af webadressen til den du har valgt i opsætningen.

Angiv meta description for webshoppen

Under Opsætning | Sprog | Rediger sprog i Metatag beskrivelse-feltet har du mulighed for at angive den meta description, der skal vises i søgeresultaterne, når det er forsiden på shoppen, der vises i søgeresultaterne.

Skriv en god, sælgende tekst der indeholder det eller de vigtigste søgeord for siden. Selv om Google ikke vægter meta description’en i deres søgealgoritmer, fremhæves ordene nemlig, hvis folk har brugt dem i den søgning, jeres webshops forsiden vises for.

Tjek din DanDomain Webshops design for søgemaskinevenlighed

Det er også en god ide at tjekke, hvorvidt designet på din DanDomain Webshop er søgemaskinevenligt. Har du valgt et premium-design, vil det oftest være i orden og de gratis design, som DanDomain selv udbyder, er også optimeret, så f.eks. H1-tagget ikke bruges flere steder på siden.

Men har du fået udviklet dit eget design eller fundet et gratis design et andet sted på nettet end hos DanDomain selv, er det en god ide at kikke på kildekoden til de enkelte sider på webshoppen og kontrollere, at der kun er et H1-tag på hver side og at der er en logisk anvendelse af de øvrige H-tags til mellemrubrikker og så videre. H1 skal helst være produktnavnet på siden og ikke f.eks. webshoppens navn.

Sørg også for at vælge et responsivt tema, så din DanDomain Webshop tager sig lige så godt ud på mobilen som på en computer. Så er du sikker på, at Google viser din webshop som mobilvenlig i søgeresultaterne på mobilen. Igen er alle premium-design responsive, mens du godt kan finde gratis design, der ikke er.

Den hurtige måde at tjekke det på, er at åbne siden i dit browserprogram på computeren og så gøre browservinduet smallere. Tilpasser sidens elementer sig til visningen, er temaet responsivt.

On-page SEO i DanDomain Webshop

Med disse grundlæggende indstillinger på plads, er det på tide at kaste sig over on-page søgemaskineoptimeringen på din DanDomain Webshop. Her taler vi SEO på produkt-, kategori- og indholdssider på webshoppen og det handler både om hvilke titler du anvender på siden, hvordan dine tekster er struktureret og så naturligvis title og meta description, samt de vigtige Alt-tags på webshoppens billeder.

Teksten på siderne

For at give dine produkt- og kategorisider vægt i Google, skal der stå mere end bare produktets navn og produktegenskaber på de enkelte produktsider og mere end bare navnet på kategorien på kategorisiden.

Selve titlen på siden skal naturligvis indeholde det vigtigste søgeord for den pågældende side – men gerne også mere end det. Er der tale om en produktside, skal produktnavnet naturligvis være en del af overskriften, men det er også en god ide at inkludere den produktkategori, der er tale om.

Så kan du nemlig også være heldig at få produkterne til at optræde i søgninger, hvor kategorinavnet er brugt som søgeord. Samtidig er det en god service over for kunderne, så de bliver bekræftet i, at de har fat i den rigtige type produkt.

Produkttekster til DanDomain Webshop

Selve produktteksten skal helst have en længde der afspejler konkurrencen i søgemaskinerne på det pågældende produkt. Er I mange konkurrenter, der sælger det samme produkt, kan en længere tekst give dig bedre vægt i søgealgoritmerne, så du kommer til at ligge højere end konkurrenterne. Samtidig anser Google også siden for at være af højere kvalitet, hvilket kan skaffe dig billigere bud i Google AdWords.

Så jo flere konkurrenter, du skal slås med, jo længere skal teksten helst være og vi taler væsentligt mere end bare 100 ord her. Til længere produkttekster er det også en god ide at bruge gode beskrivende H2-overskrifter med produktkategorien, produktnavnet eller andre vigtige søgeord i. Dels hjælper det kunderne med at få bedre overblik over teksten og finde de dele af teksten, der interesserer dem og dels giver det produktsiden bedre vægt i søgeresultaterne.

Genbrug ikke leverandørens produkttekster

En ting du aldrig må gøre som webshopejer, er at kopiere f.eks. leverandørens produkttekster over. Mange producenter tilbyder et komplet feed med billeder og tekster. Men bruger du det, er der stor risiko for, at du vil blive straffet for duplicate content af Google. For både producenten og masser af andre dovne webshopejere bruger sikkert den samme tekst på deres webshops.

Kategoritekster

De samme forhold gør sig gældende for kategoritekster. Her er der oftest brug for mere end en kort tekst i toppen af siden for at kunne opnå ordentlige placeringer i søgeresultaterne. Du kan selvfølgelig godt fylde masser af tekst ind over produktvisningen, men så skal folk scrolle meget langt ned for at se produkterne og det gider de ikke.

Heldigvis har flere premium-design mulighed for tekst både over og under produktoversigten og du har også mulighed for at få kodet denne mulighed ind i de gratis og andre design, man kan få til DanDomain webshop.

Igen skal kategorioverskriften indeholde det vigtigste søgeord – hvilket oftest er kategorinavnet – og teksten skal struktureres med H2’ere med kategoriens vigtigste søgeord i, hvis du vælger at skrive en længere kategoritekst under produktoversigten.

Title og meta description

Husk at få udfyldt title og meta description på alle produkt-, kategori- og indholdssider. Til produkterne skal du sørge for at title indeholder produktnavn og kategori på produkterne og at de vigtigste søgeord – oftest også produktnavn og kategori – indgår i meta description. Selve teksten i meta description skal naturligvis være så sælgende som muligt og søgeordene skal indgå naturligt i denne tekst.

Husk at du kan overføre meta description til eventuelle produktvarianter ved at klikke på Overfør produktdata-linket i topmenuen, efter du har gemt stamproduktet.

Til kategorierne skal kategorinavnet naturligvis indgå begge steder, ligesom det er godt at få andre vigtige søgeord for den pågældende kategori – f.eks. eventuelle underkategorier – med i meta description. Til indholdssiderne er det igen søgeordet eller -ordene, der er vigtige at få med i title og meta description.

Som sagt er det ikke for at meta description giver nogen vægt i Googles søgealgoritmer. Nej, det handler om ren psykologi. For Google fremhæver som sagt de ord, folk har søgt på – og det vil oftest være produktnavn og/ eller kategori – og jo flere fremhævninger der er i dit søgeresultat på Google, jo mere tillokkende bliver det for folk at klikke på.

DanDomain Webshop overfører rich snippets til Google

Som standard er DanDomain Webshop opsat, så den overfører oplysninger om pris og lagerstatus, lige som billeder overføres som rich snippets til Google. Det vil sige, at Google automatisk kender prisen på varen, dens lagerstatus og har mulighed for at vise et billede af produktet.

Det giver mulighed for at præsentere flere oplysninger om produkterne allerede i søgeresultaterne. Skal du have hjælp til at sætte det korrekt op, så kontakt os eller tag fat i DanDomains support.

Husk at udfylde Alt-tags og give billedfilerne beskrivende navne

I stedet for bare at overføre billedfilerne med et varenummer eller det navn, kameraet har givet det, så anvend produktnavnet i stedet. Til andre billeder skal du sørge for, at det søgeord siden skal ranke for, indgår i billednavnet.

Husk også at udfylde Alt-tags på billederne, når du har overført dem til webshoppens CMS. Som standard anvendes produktnavnet, men du kan selv rette teksten til noget mere beskrivende. Det er en god ide. For Google bruger teksten i Alt-tagget til at indeksere billedet med, så det kan blive vist korrekt i billedsøgninger. De er uhyre populære på Google og kan give meget ekstra trafik til din webshop.

Samtidig giver I blinde og svagtseende en meget bedre oplevelse af jeres webshop. For Alt-teksten læses op af de hjælpeprogrammer, de anvender til at se hjemmesider med. Så giver du dem en god oplevelse med en god, beskrivende tekst om produktet på billedet, vinder du måske ekstra kunder på den konto.

Sprogversionering – hvis der benyttes flere sprog

Ved at benytte html-tagget re=”alternate”hreflang=”x” er det muligt med DanDomain at fortælle Google, at der bruges indhold på tværs af flere forskellige sprog på hjemmesiden. Ved brug af denne html i hjemmesidens administration, skelner hjemmesiden ligeledes hvilke brugere der skal præsenteres for indholdet på hvilke sprog, alt efter den geografiske opkobling.
Denne funktion er smart, da dette html ligeledes afhælper ”duplicate content” og hjælper derved Google med at få indekseret korrekt, og styrker derved SEO.
Måden hvorpå du sætter  re=”alternate”hreflang=”x” tagget ind, er ved at gå ind i Indstillinger – Site – og så kan html´en rettes nede ved feltet ”Href lang”

Linkbuilding

Når On-site aktiviteterne er på plads, er en bærende del af SEO arbejdet, at få linkbuildet både intern og eksternt til din DanDomain side. Der er utroligt mange måder at linkbuilde på, og det er en god ide, at differentiere måden at gøre det på.

Interne links

Den interne linkbuilding hjælper Google med at navigere rundt imellem katogorierne/siderne på hjemmesiden, samt at fortælle Google, hvilke kategorier/sider der er vigtige. Brugeroplevelsen for dine besøgende vil samtidig blive forbedret, og dette vil ligeledes forbedre SEO. Kvaliteten af brugeroplevelsen resulterer ofte i at brugerne tilbringer længere tid på hjemmesiden, hvilket er en ranking faktor for Google. Det er derfor vigtigt ikke at ”spamme” hjemmesiden med interne links, men samtidig gøre det brugervenligt både overfor Google og overfor brugerne.

Eksterne links

Den eksterne linkbuilding handler om links fra andre hjemmesider til din egen hjemmeside.  Eksterne links til din DanDomain side er utrolig vigtige, da det er med til at validere siden overfor Google. Når det kommer til ekstern linkbuilding er der et hav af metoder man kan benytte sig af. Det er dog vigtigt, uanset hvilke metoder man benytter, at have fokus på kvaliteten af de links man opretter eksternt.

Metoder der kan bruges, spænder lige fra traditionel linkbuilding via samarbejdspartnere, til samarbejde med bloggere for at ramme en helt bestemt målgruppe i markedet.

Den eksterne linkbuilding fungerer som en validering/anbefaling af din hjemmeside. Jo flere som linker til din hjemmeside des større er valideringen/anbefalingen af den. Dette er en utrolig vigtig faktor, for Googles rangeringssystem, og derved for dit SEO arbejde.

Skal du have hjælp til DanDomain Webshop SEO?

Som du kan se, kan du gøre rigtigt meget selv, for at få din DanDomain Webshop til at ranke bedre i søgeresultaterne. Men uden en målrettet plan, god sparring til de forskellige tekster og målrettet arbejde med at skabe trafik til webshoppen, får du aldrig de søgeresultater, du drømmer om.

Det kan vi hjælpe dig med hos Obsidian Digital. Så kontakt os allerede i dag! Så kan vi tage en snak om, hvordan vi får din DanDomain Webshop til tops i Google.

Gode kilder til Dandomain SEO

Sasa Kovacevic er Head of SEO og partner hos Obsidian Digital. Til dagligt sidder Sasa med ansvaret for SEO teamet, hvor han laver strategisk og eksekverende arbejde. Sasa har arbejdet med nogle af Danmarks største e-commerce virksomheder som Profil Optik, Deichmann, Jensens Bøfhus, Hungry m.m. Sasas tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Head of SEO

60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os

Website (required)