Hvad er CTR?
Din CTR fortæller dig, hvor mange af dem, der ser en annonce for din side, og så klikker ind på den. Tallet kan dog variere meget, alt efter hvor folk opdager din hjemmeside henne.
CTR står for ”Click Through Rate” og er et udtryk for, hvor mange der går ind på din side efter at have set din annonce. Du kan se tallet ved at koble din Google Search Console konto sammen med din Google Analytics konto eller ved at lave et tag fra Search Console til din hjemmeside.
Hvor mange, der klikker på din hjemmeside, bliver udregnet på en meget simpel måde, nemlig ved:
Antal klik / antal visninger x 100 = Click Through Rate i procent
Er der tre, der gået ind på din side, ud af 177, der har set den, har du en Click Rhrough Rate på:
3 / 177 x 100 = 1,7 %
Er min CTR høj nok?
Det, de fleste gerne vil vide i forhold til deres klikrate, er, om den er høj nok. Det er dog relativt svært at svare på, og kommer helt an på, hvad det er for en annonce, der er tale om.
Har du en bannerannonce, skal du ikke regne med, at den kommer til at ligge særlig højt. I det tilfælde vil det være flot, hvis den ligger over 1 %. Det skyldes, at de fleste i dag er blevet blinde for bannerannoncer. Det er derfor ikke unormalt at have en klikratio på blot 0,2-0,3 %.
Har du derimod en Adwords-kampagne, bør den være noget højere. I det tilfælde er annoncerne jo målrettet til dem, der ser dem. Af dem, der ser annoncen, bør det derfor i hvert fald være 20-30 %, der klikker ind på din hjemmeside.
Se også: Hvad er CPM?
Din placering i en søgning er afgørende for klikratio
Det giver sig selv, at der er flere, der går ind på din side, hvis du ligger højt oppe i en søgning i forhold til, hvis du ligger længere nede – det er jo derfor, at alle kæmper for at komme op i toppen af søgeresultaterne.
Ifølge Slingshot SEO kan du regne med, at der i gennemsnit er 18 %, der går ind på din hjemmeside, hvis den har en organisk førsteplads, 10 % for en andenplads og 7 % for en tredjeplads. Det skal dog tages med et gran salt, da det er forskelligt, hvor meget research dine kunder laver.
Se også: Hvad er PPC-marketing?
Få flere til at gå ind på din hjemmeside
Vil du gerne have flere til at gå ind på din hjemmeside, er der to parametre, som du kan starte med at skrue på. Det ene er, at du laver en bedre title og meta-beskrivelse. Det er med til at gøre, at læserne får det mest korrekte billede af, hvad de kan læse om på din hjemmeside.
Det andet er, at du annoncerer via flere forskellige kanaler. Du kan få langt flere til at gå ind på din hjemmeside, hvis du er eksponeret flere steder – frem for kun et.