Hvad er CPM?

Af Sasa Kovacevic
Kategori: SEM ordbogen

CPM er en måde at betale for dine annoncer på. I det tilfælde betaler du for, hvor mange tusinde der har set din annonce. Det gør det nemt for dig at regne ud, hvor mange penge du skal bruge på annoncer.

Har du brug for, at der er mange, der ser din annonce, vil du typisk afregne i CPM. Det står for ”Cost Per Mille”, altså pris per tusind. Du betaler derfor en fast pris for, hvor mange tusinde der har set din annonce.

Denne form for annonceafregning var tidligere den meget almindelige. I løbet af de senere 15 år har CPA, Cost Per Action, og CPC, Cost Per Click, overtaget. Ved disse afregningsformer betaler du kun for, hvor mange der har udført en handling på din side eller har klikket sig ind på den.

Hvornår giver det mening at bruge CPM

Hvis det er vigtigt for dig, at der for eksempel er mange, der køber dit produkt eller tilmelder sig dit nyhedsbrev (action), eller at de klikker sig ind på din webshop eller hjemmeside (click), bør du vælge denne form for afregning.

Har du imidlertid et budskab, som du gerne vil ud med, giver det god mening for dig, at du afregner efter, hvor mange der har set annoncen. Det kan være, hvis din virksomhed skifter navn, og du gerne vil have, at så mange som muligt ved det.

Se også: Hvad er Advertorials?

Sådan regner du annoncebudget ud efter, hvor mange der ser annoncen

En af fordelene ved at betale efter, hvor mange der har set din annonce, er, at du nemt kan regne ud, hvor mange penge du skal bruge på dit annoncebudget. Hvis du gerne vil have, at der er 100.000, der ser din annonce, og det koster 150 kroner for hver 1000, der ser den, kommer dit budget til at være på:

150 x 100.000 / 1000 = 15.000 kroner

Med denne form for annoncering er det dog sværere for dig at regne ud, hvor mange der har set din annonce og derefter handlet på den. Hvis du for eksempel har en webshop, kan det derfor være svært for dig at finde ud af, hvor meget af dit salg der kommer fra, at du har en annonce kørende.

Derfor er det netop nemmere, hvis du vælger at betale for annoncerne på denne måde, hvis du ikke skal sælge eller have folk til at handle. Det skal udelukkende være noget værd for dig, at de har set dit budskab.

Se også: Hvad er Google Penguin?

Hvor langt nede kommer din annonce til at være?

Når du køber en annonce, skal du altid være opmærksom på, hvor din annonce kommer til at ligge på siden. Det er langt fra alle, der går ind på en side, som scroller helt ned i bunden af den. Hvis din annonce ligger der, kan folk derfor nemt komme til at overse den. Ligger din annonce nede i bunden, bør din CPM-annoncepris altså være lavere, end hvis annoncen ligger højt eller øverst på en side.

4.93 14
Sasa Kovacevic er co-founder og partner hos Obsidian Digital. Min tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden