Hvad er CPC?
CPC betyder, at du betaler hver gang, der er nogen, der klikker på din annonce. Prisen per klik kan variere meget, og kommer blandt andet an på branche og geografisk område.
Der findes forskellige måder at betale for en annonce på. En af dem er CPC – Cost Per Click, altså omkostninger per klik. Det vil sige, at når der bliver klikket på din annonce, skal du betale et beløb. Det er sådan set meget simpelt. Hvad der kan være lidt sværere at forstå, er, at prisen per klik kan ændre sig utrolig meget, hvilket gør, at det er svært at sige, om du betaler en høj eller lav pris.
Du betaler blandt andet per klik, hvis du har annoncer gennem Google Ads (tidligere AdWords). Her kan du indtaste, hvor meget du er villig til at betale for dine annoncer. Jo flere penge du bruger, jo flere annoncer kan du selvfølgelig få, men det kan være meget forskelligt, hvor mange annoncer du kan få for de samme penge.
Indenfor nogle brancher vil det være rigeligt, hvis du har et annoncebudget på 3000 kroner. I andre brancher vil du ikke komme langt, selvom du har et annoncebudget på 200.000 kroner.
Sådan kan du få en lavere CPC
Din branche er afgørende for, hvor meget du betaler. Sælger du huse, vil din CPC derfor naturligt være højere, end hvis du sælger potteplanter. For du tjener jo flere penge for hver person, der køber et hus, frem for hver person der køber en potteplante. Så her kan du altså ikke gøre noget for at få lavere priser. De er branchebestemt i forhold til, hvor meget du kan tjene på dem.
Men der er faktisk noget, som du kan gøre for at få lavere klikpriser. Hvis du for eksempel sælger møbler, vil det være dyrt, hvis du bare annoncerer for møbler generelt. Hvis du sætter et geografisk område på, kan det få prisen til at falde, særligt hvis du er meget specifik. Der kan derfor for eksempel være en lavere klikpris på ”møbler i Sorø” end for ”møbler på Sjælland”.
Se også: Hvad er CPA?
Klikpriser er ikke statiske
Du skal hele tiden holde øje med, hvor langt du kommer for dine penge i forhold til, hvor meget du skal give for dine annoncer. Det kan være, at du er startet i en branche, hvor du ikke havde så mange konkurrenter. Det kan have gjort, at du havde nogle lave klikpriser. Når du har fået mange konkurrenter, eller de produkter, du sælger, kan sælges for en højere pris, vil dine klikpriser ofte stige.
Der kommer derfor aldrig til at være et tidspunkt, hvor du helt bestemt kan vide, hvad du skal betale, og hvor stort dit budget til annoncering skal være. Du skal derfor hele tiden være opmærksom på, at det ændrer sig og være klar til at sætte flere penge af på budgettet, når der er brug for det.
Se også: Hvad er et Canonical tag?