Hvad er CPA?

Af Sasa Kovacevic
Kategori: SEM ordbogen

Når aftalen for dine annoncer og affiliate-aftaler er, at du betaler for CPA – cost per action – betaler du kun, når en kunde har foretaget et køb eller en handling hos dig.

Udtrykket CPA står for cost per action. Det betyder, at du kun skal betale dine affiliate-aftaler og annoncører, når kunden er gået fra deres hjemmeside ind på din og har udført en handling. Det kan for eksempel være, at de har købt noget på din side.

Det er ikke kun webshopejere, der skal holde øje med dette tal. Det kommer helt an på, hvad din hjemmeside handler om. For en handling behøver ikke nødvendigvis at være lig med køb. Det kan for eksempel også være, at der er en, der har tilmeldt sig dit nyhedsbrev, udfyldt din kontaktformular, kontaktet dig for at få et tilbud, downloadet en guide og en lang række andre handlinger. ”Action” betegner altså en handling, der er relevant for dig.

Sæt dig et mål for din CPA

Når du har en hjemmeside, bør du sætte dig et mål for, hvor høj din cost per action skal være. Der er ikke et overordnet niveau, som den bør ligge på. Det er individuelt fra hjemmeside til hjemmeside og kommer helt an på, hvad du får ud af handlingen, der ligger bag.

Hvis handlingen for eksempel fører til, at der er en, der køber et dyrt produkt i din webshop, eller at de tilmelder sig et abonnement, hvor du kommer til at tjene penge på dem i lang tid, betyder det ikke så meget, at omkostningerne per handling er høje.

Ved du ikke, hvor meget hver kundes handling er værd for dig, eller hvor meget deres loyalitet er værd, kan det være svært for dig at sætte dig et mål. I det tilfælde handler det derfor først og fremmest om, at du finder ud af, hvor meget hver kundes køb eller loyalitet er værd. Derefter kan du regne ud, hvor meget det er værd, at de udfører en handling hos dig.

Se også: Hvad er CPC?

Tal er særligt relevant for affiliate-aftaler

Når du har en affiliate-aftale med en anden side, vil det altid være relevant for dig at se på, hvor meget hver handling koster. På den måde kan du finde ud af, om det kan betale sig for dig eller ej at fortsætte med denne aftale.

Omkostninger per handling er typisk den måde, som en affiliate-side tjener deres penge på. Du giver dem altså kun penge, når kunden er gået fra deres side og ind på din og har udført en handling, du vil betale for. Derfor er det vigtigt, at du ved, hvor meget den handling er værd for dig, så du ved, hvor meget det giver mening at betale dine affiliate-aftaler.

Se også: Hvad er Semantisk SEO?

4.81 27
Sasa Kovacevic er co-founder og partner hos Obsidian Digital. Min tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden